pixel

Ny container­terminal klar i 2023

Der blive plads til helt nyt bykvarter, når Københavns containerterminal nu begynder sin flytning længere ud i Øresund.

Nordhavn containerterminal krydstogtskaj fremtid

Det bliver på Ydre Nordhavns alleryderste spids, at København fra 2023 får sin nye containerterminal.

Her vil den blive udbygget i takt med, at mængderne af gods til og fra hele verden øges.

Den såkaldte VVM-miljøvurdering af det store projekt er endt med en godkendelse, og inden længe vil arbejdet med det 550 meter lange kajanlæg, to nye containerkraner — og hvad der ellers behøves for at sikre den øresundske varetransport — blive sat i gang. 

Den nye terminal vil ikke blot gøre adgangen for verdens containerskibe nemmere — den skal også skabe plads til et nyt, stort kvarter.

København én procent større

Fremtidens containerterminal får plads på et nyskabt areal på 100 hektar, som blandt andet stammer fra overskudsjord fra byggeriet af metroens cityring.

Det meste af jordopfyldet er allerede dumpet i Øresund, og en del af dét lægger i dag land til Nordhavns krydstogtsterminal, som den nye containerterminal vil ligge få hundrede meter fra. 

Senere skal al den nye jord — der samlet gør København én procent større — også huse et 28 hektar stort naturområde umiddelbart ved siden af kranerne og containerskibene fra verdens syv have. 

I dag ligger Københavns containerterminal lidt længere inde på Nordhavn — ved den såkaldte Levantkaj — og fylder godt 140.000 m2.

Med sine 165.000 m2 bliver den nye terminal en kende større, samtidig med at den vil indeholde mere moderne faciliteter, end hvad Levantkaj i dag kan byde på.

Med placeringen på den yderste spids af Nordhavn vil de enorme containerskibe i fremtiden også slippe for at skulle navigere ind i det indre af havnen. 

Prisen for det nye anlæg løber op i 800 millioner kroner. 

Mens den nye terminal bliver bygget, vil også anlægget af Nordhavnstunnelen være i fuld gang.

Når den nye biltunnel under Svanemøllebugten åbner i 2027, bliver vejtransport til og fra havnen en del nemmere, da lastbilerne vil kunne køre direkte fra containerterminalen, under vandet og nord om Østerbro ad den omfartsvej — Nordhavnsvej —  der åbnede i 2017

Og dét bliver der brug for.

Man forventer nemlig, at der hver uge vil anløbe fem til ti containerskibe til den nye terminal, hvilket vil gøre det nødvendigt med op til 1.000 daglige lastbilture. 

Plads til Levantkaj

Når den gamle containerterminal om nogle år er pakket helt sammen og flyttet et par kilometer mod nord, kan byudviklingen på Levantkaj endelig fløjtes i gang. Kvarteret bliver det indtil videre største i Nordhavns etapeforløb.

Metrolinjens foreløbige endestation Orientkaj og Copenhagen International School ligger allerede i dag ved det inderste af Levantkaj. 

Men med tiden skal der bo 12.000 mennesker på den lange mole, der markerer grænsen mellem den indre og ydre del af Nordhavn — hvilket i dag vil sige grænsen mellem penthouselejligheder og badegæster på den ene side og mågernes og kranernes territorium på den anden.

Det er et team ledet af den københavnske tegnestue Entasis, der har tegnet masterplanen for det nye kvarter på Levantkaj

Bag det praktiske arbejde med den nye containerterminal står det 95%-kommunalt ejede By & Havn sammen med den dansk-svenske virksomhed Copenhagen Malmö Port (CMP). By & Havn ejer selv 50% af CMP — den anden halvdel ejes af Malmø Kommune og en mindre gruppe private investorer.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling