pixel

Ny Ellebjerg bliver knudepunkt og skifter navn

Med ny, statslig bevilling vil Ny Ellebjerg blive Danmarks næststørste station — og dét kalder på et nyt navn.

Ny Ellebjerg, Arkitema, infrastrukturplan, S-tog

Regionaltog, S-tog og snart metro: Ny Ellebjerg Station tjener allerede en stor funktion i hovedstadens kollektive trafik. Men snart bliver stationen endnu større — og får et nyt navn.

I Folketingets netop aftalte 'Infrastrukturplan 2035' er det besluttet at hælde 438 millioner kroner over trafikknudepunktet i Valby.

Pengene skal ikke mindst bruges på nye perroner til Øresundsbanen, der allerede i dag kører forbi stationen — men uden at stoppe.

De nye perroner får en ny tunneltilslutning til resten af stationen — og generelt vil der blive skabt bedre fremkommelig for de mange tusinde pendlere, der hver dag må op og ned ad trapper mellem de åbne perroner.

Når hele herligheden står klar, bliver det muligt — og lettere — at skifte til og fra regionaltog til Jylland via Ringstedbanen, tog til lufthavnen og Sverige, tre S-togslinjer, busser, den kommende sydhavnsgren af metro M4 — og på længere sigt: mulige nye metrolinjer og letbane.

Flere tog og bedre flow

Præcis hvordan hovedstadens nye, sydlige hovedbanegård kommer til at se ud, er stadig under udvikling.

Men som vi skrev på Magasinet KBH for lidt over et år siden, har man hos Metroselskabet et design liggende fra tegnestuen Arkitema, der indtænker de nye perroner med ny byudvikling i området.

Her er de forskellige perroner tænkt sammen som delvist åbne plateauer, der over tre niveauer skal sikre passagerflowet på den i dag lettere forvirrende stationsindretning.

Under jorden vil den nye endestation på Sydhavns-metroen — som Arkitema også har tegnet — slutte sig til.

Planen lægger også op til over 80.000 etagemeters nyt byggeri ved stationen.

Indtjeningen fra udviklingen af boliger og erhvervslokaler skal som udgangspunkt hjælpe Metroselskabet med regningen fra Sydhavnsmetroen, men denne detalje er ligeledes ikke besluttet endnu.

Danmarks næststørste station

Udvidelsen af Ny Ellebjerg er en del af en plan om en ny jernbanekorridor syd om København videre mod Lufthavnen og Malmö, der skal lette presset på kapacitetshungrende Hovedbanegården — et pres, der bestemt ikke bliver mindre, når Femernforbindelsen forventeligt bliver indviet i 2029.

Derfor fandt regeringen og forligspartierne allerede i april sidste år den første del af finansieringen på 210 millioner kroner, som skal splittes mellem DSB og Metroselskabet.

Når Sydhavnsmetroen åbner i 2024 er det beregnet, at Ny Ellebjerg får 37.000 daglige af- og påstigninger, hvilket vil gøre den til landets næststørste banegård efter Hovedbanegården — foran både Aarhus og Odenses centrale banegårde.

Derfor er det også besluttet at kassere navnet 'Ny Ellebjerg' til fordel for et nyt navn, der "tydeliggør stationens nye status som knudepunkt", som det hedder i infrastrukturaftalen.

København Syd? Eller måske Valby Centralstation? Hvad navnet på Danmarks næststørste banegård bliver — eller hvem der skal stå for beslutningen — er endnu ikke afgjort.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling