pixel

Ørestad har fået sit snegle-parkeringshus

Nyt P-hus slår sig grønt op med plantedækket facade og bæredygtig belysning. Kun en brøkdel af pladserne får dog en ladestander.

P-huset på Hannemann Alle

København har fået et nyt hus at gemme parkerede biler af vejen i, og 560 køretøjer kan nu tage plads indendøre i den østlige ende af Hannemanns Allé i Ørestad Syd.

Fra parkeringshuset kan man kigge ud over Ørestads Boulevard og Royal Arena.

De syv etager er bundet sammen som sneglegange som i Rundetårn, og øverst i dem alle løber et åbent bånd i muren. Sammen med den perforerede facade lader det lys og luft falde ind.

I dag er den cylinderformede bygning gold. Men løbende vil siv- og græsplanter fra plantekasser dække noget af den åbne facade og gøre sneglehuset lidt grønnere.

Bede og træer ved indkørslen og rundt om huset skal også hjælpe på vej.

Endnu et pyntet P-hus

I midten af bygningen går planterne igen. Slyngplanter skal gro op ad det centrale trappe- og elevatortårn og langs de broer, som kobler sneglegangene på tårnet.

Dermed slutter P-huset sig til en parkeringshus-trend: Forsøg på at gøre bilklodserne mere interessante i bybilledet.

Dét sker enten ved at udstyre dem med bonusfunktioner som på Nordhavns P-hus Lüders, hvor man på taget finder 2.400 kvadratmetre til legeplads og street fitness. Eller — som i dette Christensen & Co-tegnede tilfælde — ved at give bygningerne en indpakning, der gør dem pænere at kigge på.

Længere nede ad Ørestads Boulevard er det prisvinde P-hus Ejler Bille dækket af et patchwork af felter i rødlig og jordfarvet tegl og strækmetal. Og på den anden side af boulevarden skal det kommende P-hus Arena matche naboen Royal Arena med en beklædning af trælameller.

27 procent flere biler

P-huset på Hannemanns Allé slutter sig til byens voksende antal parkeringshuse i forsøget på at få nogle af de københavnske biler væk fra gaderne.

For biler er der kommet flere af. Sidste årti steg antallet i hovedstaden med 27 procent.

Udviklingen gælder også elbiler. Fra 2018 til 2020 steg antallet af disse i Danmark med mere end en tredjedel. Men da stigningen er sket fra i alt 6.300 elbiler fordelt over hele landet, er antallet af elbiler på de københavnske veje fortsat relativt beskedent.

Politiske elbil-strategier

Det kræver ordentlige forhold for brugerne, hvis der skal skabes incitament til at købe en el-version, når familien skifter bil.  

Vi har tidligere skrevet om manglen på parkeringspladser med ladestandere i Nordhavn og Ørestad, hvor det 95%-kommunalt ejede By & Havn er ansvarlig for en stribe parkeringshuse — ligesom de er det for det nye P-hus Hannemann.

Men det er måske på vej til at ændre sig.

Sidste sommer søsatte By & Havn en ny strategi for opladning af elbiler, hvor man blandt andet har forsøgt at undersøge, hvordan behovet vil se ud i fremtiden.

Det har indtil videre kastet 16 nye el-ladepladser i Nordhavn af sig, og med parkeringshuset på Hannemanns Allé slutter 18 nye sig til.

I december vedtog Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune, at det maksimale antal af ladestandere i byen generelt skal femdobles til 5.000. I dag er der mindre end 1.000.

Tré procent el

P-huset Hannemann slår sig generelt op på at være grønt. Bortset fra ladepladserne og den grønne beklædning, oplyses P-huset med bevægelses- og sensorstyret LED-belysning, hvilket er med til at reducere el-forbruget.

De 18 nye ladepladser svarer dog kun til lidt over tre procent af det samlede antal. Men det er rent faktisk en væsentlig forbedring i forhold til eksempelvis parkeringshuset under VM-Bjerget i Ørestad fra 2008. Her er i alt fire — eller lidt under én procent af de 423 pladser — forsynet med en ladestander.

Udover de ansatte i naboerne Rambølls og Metroselskabets kontorer skal P-huset Hannemann på sigt også betjene de boliger, der nu kan blive opført på et byggefelt lige nord for.

Indtil P-hus Hannemann stod færdigt, har området været domineret af terrænparkering.

Nu forventes et byggeri af nye boliger at kunne gå i gang i løbet af i år.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling