pixel

Østerport II arkitekt alligevel ikke konkurs

KHR Arkitekter laver aftale med sine kreditorer og kan fortsætte arbejdet.

I marts kunne vi fortælle, at firmaet KHR Architecture stod over for en snarlig konkurs, men arkitekterne bag både Østerport II og Københavns første metrostationer har nu afværget truslen.

Tre nye medejere er trådt ind i firmaet, og der er lavet en aftale med firmaets kreditorer om at rekonstruere selskabet med dét mål, at kreditorerne senere får en mindre del af deres tilgodehavende tilbage — mod at selskabet får lov at fortsætte arbejdet og ikke bliver likvideret.

Eksisterende partnere, nye partnere og en ny ekstern investor skyder samtidig fem nye millioner kr. ind i firmaet.

KHR blev oprindeligt stiftet tilbage i 1946 og var en central del af modernismens udbredelse i Danmark. På CV'et har KHR byggerier som Magasin og Lyngby Storcenter i Lyngby, den nu fjernede HT-terminal på Rådhuspladsen, Rødovre Centrum, Hvidovre Hospital og altså også det kraftigt udskældte Østerport II.

I starten af 2000'erne udformede KHR også de første metrostationer til København.

I forbindelse med aftalen om rekonstruktion af selskabet siger adm. direktør Lars Kragh:

"Jeg er meget taknemmelig for den tillid, som gamle, nye og associerede partnere viser KHR ved så helhjertet at understøtte denne rekonstruktion, og jeg tror på, at vi nu har et godt afsæt for at skabe arkitektur med mennesket i centrum også de næste 75 år."

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling