pixel

Østerport II-arkitekt er konkurs­truet

KHR Arkitekter er i skifteretten og kæmper for overlevelse.

østerport II

Konkurser er aldrig sjove for de involverede parter, men visse københavnere vil måske tilskrive det karma eller en højere retfærdighed, at arkitektfirmaet bag Østerport II nu er under konkursbehandling.

Ifølge branchemediet EjendomsWatch er KHR Arkitekter på besøg i Sø- og Handelseretten og kæmper for sin overlevelse.

I 2020 havde KHR faktisk et beskedent overskud efter skat på 47.000 kroner ud af en omsætning på 53 millioner — men firmaet slæber rundt på så meget gæld, at man har set sig nødsaget til at gå i skifteretten. Regnskabet for 2020 viser kortfristede gældsforpligtelser på næsten 28 mio. kr.

KHR håber, at man med rettens mellemkomst kan lave en rekonstruktion af selskabet, så man kan fortsætte med at lave arkitektur. Men direktør Lars Kragh udtaler til Ejendomswatch, at man er afhængig af, at man inden for de næste otte uger kan finde en ny investor.

Lykkes det ikke, er en konkurs formentlig det mest sandsynlige udfald.

Også bag metro

Østerport II har været genstand for den nok mest sønderlemmende kritik af et nyt bygningsværk i København i det 21. århundrede — i tæt konkurrence med Blox.

Flere gange har byggeriet toppet lister over 'øjebæer' og 'årets værste byggeri', men da det stod helt færdigt i 2021, fik det fra flere kanter lidt pænere ord med på vejen, end mens det var på vej op.

Det er dog ikke umiddelbart en tom ordrebog efter Østerport II, der har bragt KHR i problemer.

Corona-situationen har skabt udfordringer med at få gennemført igangværende arbejder, og selv om man har skåret sine udgifter ned, har den store gæld til sidst vist sig for tung at bære rundt på. Ultimo 2016 lød den kortfristede gæld på 35 mio. kroner, så problemet er ikke nyt.

KHR blev stiftet tilbage i 1946 og står ud over Østerport II også bag det stationscenter fra 1991, som Østerport II afløste.

Rødovre Centrum og Lyngby Storcenter er også signeret KHR — ligesom den nu nedrevne HT-terminal på Rådhuspladsen var det. 

Mere populært er nok KHRs design af Københavns metrostationer fra 2002.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Nina M. Juel Faustman
Ja, tak!
bo schmidt

det er da en trist nyhed for dem og deres medarbejder..

arkitektur er som alt kunst smag og behag.

arkitekter for meget sjældent en opgave uden konkurrence.
Soeren.chr.jensen_1735
De er ramt af pøbelens synsninger.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling