Førerløse el-færger måske på vej til København
I Stockholm har de allerede én. Snart kan københavnerne måske også hoppe ombord på en el-færge uden styrmand.
Vem kan segla förutan vind?
Vem kan ro utan åror?
Sådan lyder starten på en kendt svensk folkevise. Men svenskerne har faktisk allerede løst begge problemer og også droppet kaptajnen.
I Stockholm har den førerløse el-færge Estelle med succes nemlig sejlet folk rundt i havnen i over et år.
Og det er en god idé, lyder det på Københavns Rådhus.
I hvert fald har de politiske partier skrevet under på en hensigtserklæring om, at man vil arbejde videre med muligheden for at få færgerne til København, hvor vi som bekendt allerede har havnebusser og en førerløs metro, men endnu ikke en kombi.
Kan måske forbinde Refshaleøen
Idéen om førerløse, elektriske færger i København boblede først op til overfladen i april, da Venstre i Borgerrepræsentationen stillede et forslag om at undersøge muligheden.
Udover at tilbyde grøn transport til søs var tanken, at løsningen måske kunne overflødiggøre klimabelastende byggerier af nye broer over havnen — for eksempel af den længe diskuterede cykelforbindelse fra Langelinie til Refshaleøen.
I april blev sagen dog sendt videre til et politisk udvalg og forsvandt fra søgelyset. Men med den politiske opbakning til hensigtserklæringen i forbindelse med byens budget for 2025 — vedtaget her i september — har idéen fået lidt mere vind sejlene.
Her og nu arbejdes der på en generel en screening af mulighederne for førerløse færger, som politikerne i Teknik- og Miljøudvalget skal forholde sig til allerede her i oktober 2024.
Samtidig indgår muligheden for en førerløs pendulfærge som del af den større undersøgelse af en fast forbindelse mellem Kastellet og Refshaleøen, der ventes klar næste år.
Resultaterne af de to undersøgelser kan ende med at påvirke hinanden — f.eks. hvis det vurderes for svært at lave en god broløsning ved Kastellet, mens de førerløse elfærger omvendt scorer højt i den kommunale analyse.
Første elfærge er en succes
Den stockholmske el-færge Estelle er verdens første kommerciele, autonome færge og betjener overfarten mellem Kungsholm og Södermalm. En sejltur koster godt 20 danske kroner.
Den lille færge har plads til 30 passagerer og henter en del af sin energi fra solceller på taget. Radarer, kameraer og laserteknologi scanner omgivelserne og sikrer en optimal — og sikker — sejlrute.
Den svenske erfaring med den førerløse skibstrafik skal senere danne grundlag for yderligere brug af autonome skibe til transport af varer og passagerer.
Herhjemme har der også været forsøg med førerløse færger — omend i noget mindre skala.
I Aalborg har man i et par år testet elfærgen GreenHopper, som efter planen skulle transportere passagerer frem og tilbage over Limfjorden til Nørresundby. Økonomiske udfordringer og uenigheder om, hvem der skal drive færgerne, har dog indtil videre sat en stopper for den idé.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!