pixel

Sig officielt goddag til byens nyeste bro

Den ligner allerede en succes, inden den åbner officielt den 14. august, men forude kan ligge et opgør mellem biler og cykler i området omkring Lille Langebro.

Lille Langebro set fra Blox

Nye broer over byens vand kan ændre både de omliggende byrum og det mentale billede af byens struktur, som vi alle har.

Det gjaldt f.eks. Bryggebroen der sammen med Cykelslangen knyttede Vesterbro sammen med Islands Brygge — to kvarterer som tidligere lå fjernt fra hinanden.

Det gjaldt også Inderhavnbroen, som ud over at binde Indre By sammen med Holmen også stod fadder til 'Broens Gadekøkken' — streetfood-markedet på Christianshavner-siden, som er blevet et populært mødested.

Og Lille Langebro har siden den overraskende åbning den 1. juli taget godt tilløb til at få samme effekt. Københavns Kommune havde før åbningen en forventning om mellem 6.000 og 10.500 daglige brugere, og i de forgangne uger har gennemsnittet ligget på den gode side af 10.000.

De mange tusinde brugere har dog benyttet sig af en bro, der helt officielt slet ikke er åbnet endnu. Det sker nemlig først onsdag den 14. august klokken 14, hvor Københavns Kommune og broens bygherre, Realdania, formelt klipper snoren med både borgmestertaler og familieaktiviteter. Se programmet herunder.

Nyt liv og bilkampe

Lille Langebro er oprindeligt tænkt som et søsterprojekt til byggeriet af Blox lige ved siden af. Blox ligger nemlig for enden Vester Voldgade, som indtil 1. juli havde en brat afslutning i havnens bolværk, men som nu altså leder videre over havneløbet og over til Christianshavn.

Med broen har Realdania håbet at trække mere blød trafik ad Vester Voldgade og slå to fluer med ét smæk: Spare tusinder af cyklister for turen over den høje og tæt trafikerede Langebro, og skabe mere liv omkring selve bygningen Blox.

Dén mission er man indtil videre lykkedes godt med at dømme efter de første ugers brugstal og Realdanias egne indtryk:

»Lille Langebro er en del af det byudviklingsprojekt, som vi satte i gang med Blox, og som har til formål at binde byen og vandet bedre sammen med nye forbindelser og skabe et attraktivt byliv på en del af havnen, der tidligere lå lidt øde hen og mest var præget af biler,« siger Jesper Nygård, Realdanias adm. direktør, og fortsætter:

»Derfor er det også dejligt at se, hvordan broen har været med til at trække københavnerne ned til havnepromenaden og pladserne omkring Blox, som har summet af liv i løbet af sommeren.« 

At området før åbningen var præget af biler er noget, som Realdania på sin vis også har været involveret i. Blox er nemlig bygget henover Ringvej 2 og har således bogstavelig talt biltrafik bygget ind i sig.

Arkitekten som Realdania i sin tid valgte til at udføre Blox har tidligere udtalt, at byggeriet ser ud som det gør, fordi arkitekten "savnede bilerne og larmen".

Og flere opgør mellem trafikformer er på vej i området. Når teknik- og miljøborgmesteren i sin åbningstale formentlig vil nævne broens sammenhæng med Vester Voldgade — der siden 2012 har været prioriteret bløde trafikanter med brede fortove og cykelstier — så gør hun det med bevidstheden om, at gaden snart skal have en P-kælder.

På Dantes Plads blot cirka 200 meter fra Blox har Borgerrepræsentationen nemlig givet tilladelse til, at selskabet Q-Park kan bygge en privatejet P-kælder, som får til- og frakørsel på Vester Voldgade — og ikke på den trafikerede H.C. Andersens Boulevard på den anden side af pladsen. 

P-kælderen vil tilføre mere biltrafik til Vester Voldgade og i øvrigt lave et stykke af gaden om til byggeplads i op mod tre år. Hvordan alt dette vil gå i spænd med den markant øgede cykeltrafik ad Vester Voldgade kommer byen formentlig snart til at få et fingerpeg om. Trods lokale protester kan man, som situationen ser ud nu, forvente byggestart på Dantes Plads inden for få måneder.

For nuværende kan man dog altså den 14. august fejre åbningen af Lille Langebro med borgmestertaler og jazz-trio — her hvor Ringvej 2 møder byens nye cykel- og gangforbindelse.

Program for åbningen af Lille Langebro 14. august 2019

Kl. 14 - 15

  • Peter Cederfeld, adm. direktør i Realdania By & Byg byder velkommen
  • Taler ved blandt andre Københavns overborgmester Frank Jensen, fungerende teknik- og miljøborgmester Karina Vestergård Madsen og adm. direktør i Realdania Jesper Nygård.
  • Snoreklip og gåtur over Lille Langebro.

Kl. 15 - 18

  • Sejlads under Lille Langebro hver 30. minut fra Strömmas landingssted ved Christians Brygge mellem Langebro og Lille Langebro
  • Guidede ture over Lille Langebro og rundt i området hvert 15. minut ved DACs guider
  • Udskænkning af gratis kaffe, saft og kage ved BLOX EATS. (så længe lager haves)
  • DJ og jazz-trio
  • DAC inviterer til familieværksted i Educatoriet i BLOX. Her kan du bygge rumraketter i pap og meget andet under overskriften ”Rejs med BIG til Mars”. Gratis adgang via legepladsen på Bryghuspladsen.
  • Salgsbod med diverse drikkevarer, snacks m.m. ved BLOX EATS.
  • Uddeling af gratis is på Langebrogade-landingen ved Ismobilen (så længe lager haves)

Emner

Bro

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

På byens budget for 2022 blev der ikke fundet penge til at gå videre med to nye broer — på trods af, at det er et mål at få i hvert fald den ene på plads inden åbningen af Sydhavnsmetroen i 2024.
I foråret fik 'Enghavebroen' en politisk hensigtserklæring — men ingen penge. Nu ser den nye bro over havnen ud til at komme med til forhandlingerne om byens budget for 2022.

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling