pixel

Sommer­gågader måske på vej til København

I den svenske hovedstad lukker man gader for biler i sommermånederne. Konceptet er på vej sydpå.

Gågade sommer stockholm

'Sommergågader' er — nok ikke overraskende — gader der kun fungerer som gågader om sommeren.

Idéen er så småt ved at blive populær i byer, hvor der er mange mennesker på gaden i de varme måneder — men hvor vinteren typisk er for kold eller våd til, at man har lyst til at opholde sig på gaden i lang tid af gangen. 

London har på den centrale Regent Street leget med konceptet på enkelte søndage, mens man i Stockholm siden 2015 er gået all-in og lukker udvalgte gader ned for biler fra maj til september.

Hvilke gader der lukkes ned skifter lidt fra år til år, og derfor kan man ved forårstide finde nyhedsartikler med overskrifter som 'Her er sommerens gågader i Stockholm'.

Måske i København

Fodgængertrenden hos broderfolket er ikke helt gået Københavns Kommunes næse forbi.

Teknik- og Miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen stødte på konceptet på en tur til Stockholm kort før Corona-epidemien, og i august 2020 lavede kommunens embedsmænd et såkaldt 'budgetnotat' på en 'Stockholm-model' for København.

Med andre ord: København kunne også begynde at lukke udvalgte gader ned i sommermånederne — allerede fra her i 2021. I stedet for bilerne skulle 6-7 gader bruges til ophold, udeservering, blomsterkasser, træningsudstyr og hvad man nu ellers kunne finde på i en testfase på tre år.

I Stockholm arbejder man f.eks. også med 'pop-up parker' på udvalgte gader.

Et 'budgetnotat' er et redskab, politikerne bruger til de årlige budgetforhandlinger.

En lang række budgetnotater udgører menuen til forhandlingerne. Blandt dem plukker politikerne ud, hvad de synes, københavnerne skal have serveret det kommende år — naturligvis baseret på hvor mange penge der i alt er at spise for. 

Prissedlen på tre år med sommergågader lød på 5,2 mio. kroner, men da politikernes samlede bestilling i efteråret lå klar i form af Budget 2021, havde de ikke fundet plads til at lukke gader af for biler i årets varmeste måneder.

Men allerede nu rumsterer konceptet igen i rådhusets kroge. Byens store budget for 2021 er godt nok allerede lagt, men her til foråret venter den såkaldte 'overførselssag' — også kaldet 'årets lille budget'.

Penge til overs

Når nytårsraketterne er fyret af og ligger våde og trætte i byens rendestene den 1. januar, sidder Københavns Kommune de fleste år på en ekstra, lille pengekasse. I dén ligger ubrugte budgetmidler fra året før, og de penge bliver i foråret distribueret ud til projekter, der ikke tidligere blev fundet penge til.

Dét er 'overførselssagen' — penge til overs fra året før bliver overført til brug i det nye år.  

Her kan sagen om sommergågaderne blive taget op igen, og tidligere i januar spurgte SFs Klaus Mygind embedsmændene i Teknik- og Miljøforvaltningen om muligheden for at rulle dem ud allerede til sommer.

Forvaltningen har blandt andet peget på Niels Hemmingsensgade og Kronprinsessegade i Indre By — og på Jægersborggade på Nørrebro — som gader der kan laves til sommergågader. Men man foreslår politikerne, at den endelige udpegning sker sammen med byens lokaludvalg. 

Forvaltningen mener dog også, at det nu er for sent at introducere dem allerede i år, og derfor kan det være, at konceptet først vil komme på menuen igen, når politikerne til efteråret skal lægge Budget 2022.  

Dét betyder dog ikke, at man ikke allerede til sommer vil kunne se fredeliggjorte gader i København. 

På Budget 2021 blev nemlig afsat andre fem millioner kroner til byrumsforsøg, der leder frem mod en markant reduktion af biltrafikken i Middelalderbyen.

Det er endnu uvist, præcis hvillke gader der vil blive fredeliggjort som led i dette projekt, men Teknik- og Miljøforvaltningen har allerede peget på en række muligheder — blandt andet Skindergade og Hyskenstræde/Klosterstræde, der krydser Strøget.

Magasinet KBH følger sagerne.  

   

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling