pixel

Spydspidsen får et knæk

Tre splinternye kunstpladser på Nørrebro er næste offer for byens metrobyggeri.

kbh magasin

Fakta

Spydspidsens kunstpladser

Tre små byrum med skulpturer langs Laurids Skaus Gade.

Udført af billedkunstneren Morten Stræde og Schönherr Landskab.
Prisen på 21 millioner kroner er betalt af Københavns Kommune og Socialministeriet.

Indviet i sommeren 2011, men fjernes delvist igen i efteråret 2011, for at give plads til metrobyggeplads-trafik.

Genetableres senest i 2018.

Du skal skynde dig, hvis du skal nå at bruge de tre små kunstpladser, som stod færdige ved boligområdet Spydspidsen, da sommeren var på sit højeste.

Blot fire måneder senere forsvinder store dele af dem nemlig nu igen, for at give plads til den tunge lastbilstrafik fra den nært liggende metrobyggeplads ved Jagtvej, der skal blive til stationen Nuuks Plads.

Det trekantede Spydspidsen-kvarter afgrænses af Jagtvej, Ågade og den grønne cykelrute, og hidtil har lastbilerne kørt gennem travle Rantzausgade. Men det er ifølge Metroselskabet for farligt for gadens mange cyklister, og derfor skal vognlæssene i stedet ledes ned af Laurids Skaus Gade, langs cykelruten. Hvor de tre splinternye byrum til 21 millioner kroner ligger og fylder.

_mg_8625.jpg

Den hemmelige Have forsvinder

Ankommer man fra Rantzausgade, ligger den første plads på hjørnet af Laurids Skaus Gade. Her står skulpturen Den hemmelige Have, som er et lille vildnis omkranset af et rundt, rustrødt gitterværk med plantemotiver. Ind i haven kommer du ikke, men inviteres til at kigge på den gennem gitrets plantestængel- og bladformede sprækker.

Du kan også sætte dig på en af skulpturens indbyggede bænke med ryggen til haven og nyde udsigten til Landsarkivets dybrøde murstensbygning til venstre, eller Brorsons Kirke og et dybt kig ned af Rantzausgade til højre.

Hvis du altså når det, inden jernskulpturen fjernes i slutningen af oktober, så de store lastbiler kan komme rundt om det smalle hjørne på deres nye, sikrere rute.

_mg_8590.jpg

Skytsenglen og bymuren bliver

På det næste hjørne ligger Skytsenglen, som forbliver intakt. Pladsen har et eventyrligt præg med dens høje figur i bronze, der holder et guldspejl ned mod et kar i pladsens fundament. Det cirkelrunde kar er udformet, så det kan opsamle regnvand og på den måde skabe et dekorativt vandspejl eller måske bare en lille sø, som børn kan soppe i.

torv_032.jpg

Den tredje og sidste kunstplads ligger, hvor Laurids Skaus Gade munder ud i Ågade, og er en slags gågade med flisebelægning og tre store runde siddeplinter i granit. Men to af siddeplinterne skal væk igen og den tunge trafik skal køre på flisebelægningen.

For enden af pladsen helt nede ved den tæt befærdede Ågade ligger skulpturen Bymuren, som består af en række husgavle i samme rustrøde stål som Den hemmelige Have, og ligner et dekonstrueret byskilt i kæmpeformat, hvor nogle huse er væltede. For de forbisusende biler signalerer Bymuren en indgang til et beboelsesområde, og fra den anden side skærmer skulpturen boligerne for Ågades trafik.

torv_016.jpg

Vi ses i 2018

Selvom Bymuren får lov at stå, kan den dog ikke skærme beboerne mod den kommende, årelange lastbils-konvoj i Laurids Skaus Gade.

”Vi er fantastisk glade for vores områdeløft og synes, at det er virkelig trist, at det hele skal ødelægges igen. Den tunge trafik gennem pladserne betyder jo blandt andet, at det ikke længere er sikkert for børnene at lege der,” siger Nina Kristensen, der bor i gaden og er formand for styregruppen Spydspids Områdeløft.

Hun er i det hele taget dybt forundret over beslutningen om at lede lastbilerne gennem kunstpladserne. For styregruppen har i hele anlægsperioden haft et tæt samarbejde med Metroselskabet netop for at undgå, at de nye byrum kom i karambolage med metrobyggeriet.

Nu genetableres de først om seks år, når metroens Cityring er færdig.

_mg_8646.jpg

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling