Slutfløjt: Slagtergårdene rives ned

På Enghavevej er kampen om det sidste originale stykke Vesterbro afgjort og alle redningsaktioner afvist.

slagtergårdene skorsten

Lige hvor Enghavevej slår sit knæk ligger den sidste rest af Vesterbros oprindelse, men ikke meget længere.

Kort
Toves Gaard

Trods 300 høringsindsigelser, over 9.000 indsamlede protestunderskrifter og opråb fra blandt andet Københavns Museum, skal den gamle gule huslænge kaldet Slagtergårdene jævnes med jorden til fordel for en moderne boligblok.

Det har det mindst mulige flertal i Bogerrepræsentationen besluttet i den allersidste og afgørende afstemning om en ny lokalplan for Sundevedsgadekarréen, der ligger afgrænset af Vesterbrogade, Enghavevej og Sundevedsgade.

Den endelige beslutning har været udsat i over et år af fredningssager, men redningen kom aldrig for Enghavevejs tre husnumre fra 1860'erne og deres kulturhistoriske gårdmiljø med små baghuse.

Med i købet ryger hele virvaret af barak- og basarbygninger ved siden af og omkring Slagtergårdene. Plus hullet i karréen på modsatte side af baggården i Sundevedsgade – en tom grund, der i dag bruges som parkeringsplads under et stort gavlmaleri.

Erstatningen bliver en strømlinet og ubrudt randbebyggelse hele vejen rundt, der ved Enghavevejs knæk danner en ny lille plads op ad Tove Ditlevsens Mindehave. Restauranthaven og den sidste lave gule bygning tættere på Vesterbrogade, hvor den populære stegt flæsk-restaurant Klubben bor, ligger uden for nedrivningszonen. 

Det er miljøet, der er særligt

De tre sammenhængende slagtergårde stammer fra områdets sidste tid som slagternes territorium uden for byportene, og er siden også blevet det sidste levn af den form for lavt byggeri med beboelse og små værksteder i baggården, som karakteriserede hele Vesterbro inden de klassiske københavnerkarréer tog over. I 1880'erne boede Storm P. der en del af sin barndom, da hans far var slagtermester.

De 2½ etager høje huse på Enghavevej nummer 6-10 er i dag nedslidte erhvervslejemål med forretninger, en restaurant, musikstudier, atelier og værksteder.

De sidste mange årtier er vedligeholdelsen blevet forsømt af udlejerne – herunder Københavns Kommune, der selv ejer nummer 10. Men da en nedrivning for alvor begynde at true, indstillede Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur alligevel Slagtergårdene til fredning.

Og under voteringen kom der her på Magasinet KBH en alternativ vision på banen, der foreslog at bevare og bygge videre på Slagtergårdene, frem for at rive et særligt sted ned.

Det sidste håb blev dog slukket af Slots- og Kulturstyrelsen, og siden stadfæstet af Kulturministeriet, med afgørelsen om, at det er kulturmiljøet omkring Slagtergårdene samlet set, og ikke de enkelte bygninger, der er bevaringsværdigt for eftertiden.

Det er kun Københavns Kommune selv, der kan frede et helt område. Men det har det politiske flertal altså afvist, blandt andet fordi det ville tvinge kommunen til at opkøbe og renovere alle ejendommene for egen regning.

I stedet må den nuværende ejer af de øvrige bygninger nu gerne køre bulldozerne frem. Og kun et enkelt baghus og én af de to skorstene i gården vil stå tilbage, når de er færdige.

En plads og mere cykelsti i bytte

Noget ironisk er det nye boligprojekt nostalgisk navngivet Toves Gaard, efter nabolagets store arbejderklasseheltinde. Det består af 83 lejligheder fordelt på de nye fem etagers og teglklædte bygninger på Enghavevej og Sundevedsgade, i alt 10.600 kvadratmeter plus en parkeringskælder.

Langs Enghavevej får den nybyggede del af karréen lette karnapper på tagetagen og butikker i stueetagen. Den føres bag om restauranthaven og bygges sammen med erhvervsbaghuset, der rummer Rytmisk Center. Det skaber det nye indhak med plads til en plads, som kommunen får i bytte for sin del af Slagtergårdene, og muliggør også en bredere cykelsti på Enghavevej.

Parkeringskælderen får indkørsel fra Sundevedsgade, og under udgravningen skal det eneste bevarede baghus, kaldet Hollænderhuset, pilles ned for siden at blive genopført og indrettet til boliger.

Bag hele Toves Gaard-projektet står Ejendomsselskabet Enghaven med samme ejer som motorcykel-importøren C. Reinhardt, der gennem mange år har solgt Suzukier fra Slagtergårdenes nabobygninger i nummer 16.

Mest læste

Li’ KBH

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Rum
  • Nørrebro
Københavns mest ikoniske lysreklame flyver fra sin pind ved Søerne, mens tagryggen bygges om.

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Vi har brug for mindst 1.000 støttemedlemmer

Hjælp os med at nå det magiske tal – fra kun 20,-/md.