pixel

Ny bro fra Nordre Toldbod til Refshaleøen tæt på finansieret

Med ny politisk aftale skal meget gå galt, for at der ikke snart vil blive sat gang i anlægget af ny bro tæt ved Kastellet.

refshaleøen nordre

Nye broer er et centralt tema i årets såkaldte 'Overførselssag', hvor Københavns Kommune fordeler ubrugte midler fra året før til nye projekter i det indeværende år. 

Politikerne fandt først penge til at sætte gang i en analyse af en kommende 'Enghavebroen' — og så blev der samlet et flertal for, at man til efterårets forhandlinger om budget 2023 vil søge at afsætte midler til en ny 'Toldbodbro'.

Tilbage i juni kunne vi berette, at staten havde afsat 150 mio. kroner til en ny bro mellem Nordre Toldbod og Refshaleøen.

Broer i byen er normalt ikke et statsligt anliggende, men en bro til Refshaleøen er en sag for sig.

Da staten er involveret i udviklingen af Lynetteholmen, er den nemlig også involveret i udviklingen af den infrastruktur der skal til, for at man i fremtiden kan komme til den.

Og da Lynetteholmen nærmest er en udbygning af Refshaleøen, er en ny gang- og cykelforbindelse fra Indre By til den kunstige ø fra 1870'erne et naturligt led i dét arbejde.

Kommunen skal betale

De 150 mio. kroner fra staten er dog kun nok til at dække — anslået — halvdelen af regningen, og pengene vil kun blive udbetalt, hvis Københavns Kommune finder et tilsvarende beløb at lægge i kassen.

Med andre ord skal beløbet matches med kroner fra kommuneskatten, for at broen kan blive til noget.

Og dét er et stort flertal i Borgerrepræsentationen altså nu blevet enige om, at man vil forsøge at gøre. Formuleringen i aftalen lyder groft sagt, at fordi statens udbetaling er betinget af kommunens ditto, er parterne enige om, at man vil forhandle om afsættelsen, når man man til efteråret lægger byens store budget for det kommende år.

Der er altså endnu ikke sat underskrift på checken, men med en klar erklæring fra et stort politisk flertal, er det nu meget sandsynligt, at broen vil få den nødvendige, kommunale medfinansiering til september.

Til den tid vil en foranalyse af projektet også ligge klar — dén blev nemlig allerede sat i gang i 2021.

Med andre ord er broprojektet i den nordlige del af havnen blevet fast tracked i forhold til to søskende i den sydlige del. Her har 'Teglholmbroen' og 'Enghavebroen' været på tapetet i betydeligt længere tid end 'Toldbodbroen', men der er kun lavet en foranalyse af den ene af de to broer — og er endnu ikke afsat penge til anlægsarbejde for nogen af dem.

Men hvad koster den?

Om man i sidste ende kan nøjes med de 300 millioner kroner til en ny bro mellem Nordre Toldbod og Refshaleøen er ikke helt sikkert.

En del af målet med den igangværende foranalyse er at lave et mere præcist overslag på omkostningerne, men brobudgetter har det som bekendt med ikke altid at holde.

Den udskældte Inderhavnsbroen var budgetteret til at koste 165 mio. kroner, men endte med at koste omkring det dobbelte. Her donerede A.P. Møllerfonden først det anslåede beløb til arbejdet — men de københavnske skatteydere endte med at måtte dybt i lommerne for at dække ekstraregningen.

Der er mere end dobbelt så langt over vandet fra Nordre Toldbod til Refshaløen, som der er ved Inderhavnsbroen — så man vil ikke blive fortænkt i at løfte et enkelt, frygtsomt øjenbryn ved det nuværende budget på i alt 300 millioner til den nye bro.

Magasinet KBH følger sagen.

Emner

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

belnurze@gmail.com
JA TAK!!
nicolas

Looking forward to this new path!

A few years ago when I arrived to Copenhagen, I felt that link was missing and had imagined that there could be, not a bridge, but an underwater tunnel there. Made of glass of course! So that you can cycle underwater, look at the not-so-exotic fish, and keep in tune with the mermaid theme which is close-by… With some architect friends we were meant to make some nice renders and submit an article for the “Visioner” section here, but since we didn’t, here are some very early sketches: http://avant.probablement.net/upload/tunnel-sketches-2018.pdf

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling