pixel

Arbejde med 'Enghavebroen' sættes i gang

Københavns Kommune har afsat penge til at gå videre med nyt broprojekt.

enghavebroen

Den sydlige del af havneløbet har hastigt bevæget sig fra industri til beboelse de sidste par årtier. Men det er ikke helt nemt at krydse vandet, hvis man vil fra en af de nye holme i Sydhavnen til Islands Brygge og Amager Fælled — eller den anden vej.

Den eneste forbindelse på disse kanter er nemlig Bryggebroen — og herfra er der 2½ kilometer ned til den næste, Sjællandsbroen. Men dét kan der nu blive lavet om på med en politisk bevilling på Københavns Kommunes 'Lille Budget', der bærer det officielle navn 'Overførselssagen'.

Hvert forår fordeler politikerne overskydende penge fra året før til nye tiltag. Og et af de projekter, der den 23. marts fandt vej til årets lille budget var netop en ny gang- og cykelbro fra Enghave Brygge til Islands Brygge Syd.

I første omgang er der dog kun tale om en såkaldt foranalyse af broen. I dén vil man nærmere undersøge mulighederne for både placering og udformning — og lave et overslag på regningen for rent faktisk at bygge den.

Lyse udsigter for bro

Dét lyder måske ikke af så meget, og ikke så få, afsluttede foranalyser ender deres dage i mørke arkivskabe uden aldrig at se dagens lys igen.

Men en foranalyse er ikke desto mindre et essentielt skridt frem mod at sætte gang i et projekt, og i dette tilfælde kan man nok forvente, at den færdige analyse undgår at lide en henglemt skæbne.

Politikerne lavede nemlig allerede sidste forår en hensigtserklæring om, at man ville "se på den samlede infrastruktur for området nær Enghavebrygge, herunder en broforbindelse."

Man har på rådhuset længe været bevidst om, at der er et behov for at styrke forbindelsen på tværs af vandet i den sydlige del af havnen, og sagen kommer jævnligt op, når der forhandles budgetter.

Hensigten er blandt andet at give beboerne på Islands Brygge Syd nemmere adgang til Skolen i Sydhavnen og den kommende metrostation på Enghave Brygge — og fra den anden side skal det være lettere at komme over til de grønne områder på Amager Fælled.

Ved forhandlingerne om byens "store" budget i efteråret 2021 blev projektet dog forbigået, men det gjorde det altså ikke nu.

2024 er nok optimistisk

Man kan forvente, at arbejdet med foranalysen vil gå i gang senere i år. Når dén er færdig, vil dens konklusioner skulle behandles politisk, og hvis man bliver enig om at afsætte midler til at anlægge broen, vil arbejdet med at udforme den skulle sættes i gang.

Hvornår en færdig 'Enghavebro' eventuelt vil være slået over vandet, er det svært at sige noget præcist om. Men man skal nok være optimistisk anlagt for at tro, at det kan ske inden metroens M4-gren til Sydhavn åbner i 2024.

De mest pessimistisk anlagte vil måske frygte, at der kan gå en del længere tid. Endnu en bro over den sydlige del af havnen har nemlig været på tale i mange år — nærmere bestemt ved Teglholmen, en lille kilometer nord for Sjællandsbroen. Og her blev der gennemført en foranalyse allerede i 2020 — uden at der siden er afsat penge til at gå videre med sagen.

Broen til Enghave Brygge har dog altså fået en del politisk opmærksomhed op til den forestående åbning af M4.  

Bag aftalen om en bevilling til foranalysen for broen står alle de politiske partier — bortset fra Konservative, Liberal Alliance og Nye Borgerlige.

Prisen for analysen vil være 1,6 mio. kroner.

Magasinet KBH følger udviklingen.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Mads Aarup
Ville det ikke være bedre at forbinde broen til den sydlige ende af Tangholm i stedet for som her den nordlige, dels for at give bedre adgang til Metroen og dels for ikke at komme for tæt på den nye træbrygge på Myrholm syd: https://www.magasinetkbh.dk/indhold/nye-trabrygger-enghave-brygge
Thea Sørensen
Det kunne være så fedt med den bro! Den mangler vi virkelig. Tænk engang hvor mange på Bryggesiden der ville få kort til en metro og hvor mange på Kbh-siden der kunne få tæt på grønne områder. Lige nu er Vesterbro håbløst bagud på grønne områder og der er ikke planer om at der skal bygges nogen så begge udfordringer bliver løst med en bro
Nils Rune 1
Kære Magasinetkbh - jeg mener at have oprettet mig som medlem under navnet Nils Rune. Men er ikke sikker på om oprettelsen er gået igennem, da jeg ikke har mere indhold end de gratis nyhedsbreve. Er der noget jeg gør forkert.? Min mail er rune@runecom.dk og mobil er 26833233. Håber at det kan løses. Kh. Rune
redaktoren Nils Rune 1
Der er et aktivt medlemskab med det navn, men ikke med den email. For yderligere hjælp, skriv venligst til medlem@magasinetkbh.dk, så kan vi hjælpe hurtigt. Kommentarsektionen her er tiltænkt debat om artiklerne.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling