pixel

Byens unge vil have bilerne væk

De 12-20 årige vil have en by med bedre luft, sikrere veje og mere plads til gode byrum. Start med at lukke for biler på Vester Voldgade, siger de.

Vester Voldgade gågade

Luk Vester Voldgade for biltrafik permanent!

Sådan lyder bønnen fra en samling unge mennesker til Københavns Kommunes borgerrepræsentation.

Det såkaldte Ungeråd KK er nedsat af Københavns Kommune selv og består af unge i alderen 12-20 år. Fire gange om året kan ungerådet bede de folkevalgte politikere om at tage stilling til et forslag, og reduktion af byens biltrafik er et af de unges allerstørste ønsker.

Sidste gang de sendte et forslag, bad de om, at parkeringslicenser for beboere bliver gjort dyrere, hvis husstanden ejer mere end én bil.

Og for få dage siden har Borgerrepræsentationens teknik- og miljøudvalg behandlet de unges seneste forslag: At bilerne ikke igen får lov at køre gennem Vester Voldgade, og at Rådhuspladsen dermed kan hæftes på Middelalderbyen, uden at en bilgade ligger som en barriere mellem de to.

Bedre luft og mere sikkerhed

Helt siden 2010 har Vester Voldgade været lukket for gennemkørende trafik på grund af byggeriet af Rådhuspladsens metrostation. Oprindeligt var det planen, at gaden skulle åbnes igen efter endt byggeri, men det beder de unge altså om, at man lader være med.

Ungerådet skriver til politikerne:

"Bilerne fylder i byen og lægger pres på byens arealer til trafik og parkering. Der er en stigende trængsel på vejene og rejsehastigheden bliver længere. Luftkvaliteten udfordres af den fortsat voksende trafik. Biltrafikken giver også andre afledte negative virkninger, såsom ulykker og dårligere tilgængelighed og forringede muligheder for brug af byrum."

Grønnere byer med mindre plads til biler er et omdrejningspunkt for byens unge — måske også med inspiration fra klimaforkæmpere som Greta Thunberg. 

I dette tilfælde lander de unges indspark dog midt i en sag, der allerede er i gang.

Københavns Kommune forlængede tidligere på året den midlertidige lukning af Vester Voldgade, mens man netop nu diskuterer en løsning med Københavns Politi. 

Politiet mener, at lukningen for gennemkørende trafik har bidraget markant til den øgede biltrafik ned ad Stormgade. Derfor er kommunens Teknik- og Miljøforvaltning i gang med at undersøge andre muligheder for at aflaste biltrafikken.

Samtidig er der sat gang i en større analyse af biltrafikken i hele Indre By og det inderste af Vesterbro — og de unge må derfor formentlig vente i hvert fald et halvt år, før de får at vide, om deres ønske kan efterkommes. 

I mellemtiden vil man dog altså fortsat kunne gå fra Rådhuspladsens metrostation og ind på Strøget uden at skulle bekymre sig om biler på vejen.

Trafikslagsmål

Præcis hvor meget af den 1,2 kilometer lange Vester Voldgade der i givet fald vil blive bilfri, vides ikke. Området er skueplads for et større slagsmål, da mange forskellige interesser stritter i hver sin retning.

Det er kun syv år siden, at hele Vester Voldgade blev omlagt med bedre byrum og brede fortove og cykelstier — et tiltag der skulle fredeliggøre dette randområde af Middelalderbyen.

For få måneder siden åbnede så Lille Langebro for enden af gaden, og den har skabt en betydelig stigning i cykeltrafikken, mens biltrafikken er trådt i baggrunden. På gaden ligger også en stor folkeskole. 

Men politiet mener altså, at en komplet lukning for gennemkørende biler bidrager til et stort pres på Stormgade — og midt i det hele er der allerede truffet politisk beslutning om at tillade byggeriet af en ny parkeringskælder på Dantes Plads. Den vil få nedkørsel fra netop Vester Voldgade — noget der umiddelbart går lidt svært i spænd med fredeliggørelse, cyklisme og folkeskolebørn. 

Dantes Plads ligger lige over for Glyptoteket, og Carlsbergfondet har tilbudt at tilbagekøbe rettigheden fra Q-Park for at forhindre, at P-anlægget bliver bygget. Men mange politikere på Københavns Rådhus mener ikke, at de kan løbe fra aftalen med Q-Park.

Alternativet arbejder dog i øjeblikket på at få taget sagen op igen, og området omkring Vester Voldgade er endt som et epicenter for en tiltagende kamp om, hvem der skal have ret til pladsen mellem byens huse. 

De unge er dog altså helt klare omkring, hvem de ikke vil gøre plads til: bilerne.

Emner

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling