pixel

Wefood har varme hjerter og tomme hylder

Overskudsmad-butik på Amagerbrogade går til kamp mod madspild – og ribbes for varer.

wefood overskudsmad

Halvvejs ude af Amagerbrogade har København fået landets første butik med overskudsmad. Ideen er enkel: Hos supermarkeder indsamler frivillige madvarer, som ellers ville ryge ud, og sælger det i Wefood 50-70 procent billigere – overskuddet sendes videre til nødhjælp i udviklingslande.

Fakta

Wefood

Amagerbrogade 151, Kbh S

Åben alle hverdage klokken 15-20.

Drevet af Folkekirkens Nødhjælp.

Se mere på we-food.dk.

Maden fejler intet, men lever ikke op til den standard, som konventionelle supermarkeder kræver. Så i hjørnebutikken på Amagerbrogade 151 kan du for eksempel købe mel, der er forkert mærket, energibarer i nusset emballage eller dadler, der er gået over dato.

Når hylderne ikke er ribbede, altså. Wefood har nemlig fra fødslen så meget goodwill og så gode priser, at kunderne står i kø uden for butikken længe inden åbningstid klokken 15.

Trods reglen om max 5 af hver vare pr. kunde kan forsyningerne af overskudsvarer slet ikke følge med den overstrømmende åbningsinteresse, så butikken har i sine første uger virket mere end halvtom. Med den massive pressedækning fra ind- og udland er der til gengæld altid en god chance for at blive interviewet af et tv-hold.

Flere smil end fristelser

Wefood drives af Folkekirkens Nødhjælp som en reaktion på, at der hvert år smides mere end 700.000 ton mad ud i Danmark. Med til at udvikle og støtte projektet er Selina Juul fra Stop Spild Af Mad, Roskilde Fonden og de mange "aktionærer", der har bakket op om etableringen af butikken med folkeaktier.

Da Magasinet KBH på en flad hverdag ugen efter den prinsesse-besøgte åbning kigger forbi med muleposen klar til indkøbskup, er skåltalerne forstummet og ministeren, der holdt en af dem, gået af. Entusiasmen og troen på projektet lyser dog stadig ud af de frivillige i butikken, der står beredvilligt på spring, sætter lidt varer op og venter på de nye forsyninger.

Kunderne virker lidt mere tilbageholdende. Cirker rundt og overvejer nøje, om chilihonning (før 25,- nu 5,-), et mini-fonduesæt med hvid chokolade (før 60,- nu 20,-), eller byens sidste fastelavnsboller kunne friste. Der er kun få andre ting at vælge imellem inden disken, hvor der ligger en bunke af gårsdagens Politiken til en flad tier.

Lokalet, der tidligere har huset en isenkræmmer, er lyst og virker hastigt indrettet, mest fordi inventar og varer står lidt tilfældigt strøet i butikken. Skiltene i finer og de få, men friske farver giver et rustikt og alligevel urbant udtryk. Hipt, men imødekommende – især hvis nu alle hylderne var sat op. Og havde varer på sig.

 

Instant karma og cup cakes

Men i sagens natur er det uforudsigeligt at sælge overskudsmad. Wefood kan ikke disponere på forkant, for mængde og udvalg er op til de donerende sponsorer, der tæller restauranter, caféer og Dansk Supermarked.

Det bliver så automatisk også en del af charmen, for selvom varerne er billige, så kan man som kunde jo ikke skrive noget på indkøbssedlen, man ikke aner, hvad er. Lader man sig gerne friste spontant af for eksempel instant cup cakes (fem kroner, tilsæt blot kogende vand), så er det jo nærmest spændende, hvad der nu er på hylderne i Wefood lige den dag, man kommer forbi.

Der skal nok være et eller andet. Og ellers kommer der måske noget i morgen. For at blive en rigtig vedvarende succes bliver "Folkekirkens Madhjælp" dog nok nød til at få mere styr på logistikken, for hverken kunder eller nødhjælpsprojekter kan i længden nøjes med goodwill alene.

 

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling