Færre biler pr. københavner – men for lidt plads til cykler
For andet år i træk falder bilejerskabet i København. Men biltrafikken er stadig høj, og cykeltrafikken presses på for smalle stier.
Kurven er knækket: For andet år i træk falder antallet af biler i Københavns Kommune.
Bilejerskabet var sidste år på 248 biler per 1.000 voksne indbygger — det laveste siden 2017.
Det viser Københavns Kommunes Mobilitetsundersøgelse 2024.
Men undersøgelsen peger også på, at det ikke har betydet meget for biltrafikken på gaderne. For selvom københavnerne ejer færre biler, bliver der stadig kørt næsten fem millioner kilometer i dem hver dag.
Og bilens andel af de daglige ture ligger uændret på 29 procent — fire procentpoint over kommunens eget mål for 2030.
Flere cykler presser infrastruktur
Samtidig er cykeltrafikken dog vokset:
Københavnere cykler nu tilsammen 2,75 millioner kilometer hver dag — en stigning på 8% sammenlignet med året før.
På en ganske almindelig hverdag i 2024 var der 46.000 flere cyklister end der var biler i området mellem Søerne og Havnen.
Og der er en tydelig tendens i trafikken i den ring rundt om Indre By, hvor Københavns Kommune to gange om året måler den: Gennem de seneste 10 år er cykeltrafikkens andel er steget med 15 procentpoint siden 2014, mens bilens er faldet med 14.
Men infrastrukturen følger ikke med. Der blev kun anlagt én enkelt kilometer ny cykelsti i hele 2024. Og trængslen mærkes — forværret af at antallet af ladcykler er steget med 33 procent, hvilket klemmer pladsen på cykelstierne yderligere.
Presset er ikke kun noget, cyklisterne mærker — det kan også måles.
Cykelstierne i København er generelt designet til en gennemsnitsfart på 20 km/t — en hastighed som gerne skal belønnes med grøn bølge mellem trafiksignalerne. Men langt de færreste får glæde af den.
Trods nyere og hurtigere cykler — inklusive elcykler — er den gennemsnitlige hastighed blot på 18,5 kilometer i timen, så mange når ikke med på bølgen gennem byen.
"Flowet for cyklisterne, særligt i myldretiden, er påvirket af kapacitetsudfordringer på flere cykelstier," lyder det i redegørelsen.
Elbiler vinder frem
I 2024 voksede antallet af elbiler med 64 procent, så de i dag udgør mere end hver tiende bil på de københavnske veje — helt præcis 12%.
Samtidig blev de i 2024 lettere at være elbilsejer: Antallet af ladestandere ved offentlige parkeringspladser steg med 992 til i alt 2.850 — en stigning på 53 procent.
Der er et erklæret, politisk mål om at fremme delebilismen i København, fordi de kan mindske antallet af biler i byen og f.eks. reducere behovet for P-pladser.
Men en ny undersøgelse viser, at det for mange ikke er attraktivt nok at dele bil, da det kun er billigere end at eje ved minimalt forbrug. Samtidig er det forholdsvis billigt at have en ældre bil stående, selvom man ikke bruger den så meget.
Trafiksikkerhed ikke forbedret
Traffiksikkerheden er der også plads til at forbedre ifølge den nye redegørelse.
Ingen må komme alvorligt til skade i trafikken — dén ambition blev tilbage i 2017 formuleret af Borgerrepræsentationen på Københavns Rådhus.
Men i 2024 kom næsten 200 personer alvorligt til skade i trafikken og fem personer mistede livet — det er omtrent det samme som året før og også samme niveau som i 2017, da målsætningen blev vedtaget.
Det er især cyklister og gående, de såkaldt bløde trafikanter, der kommer til skade — og andelen af cyklister har været svagt stigende de seneste år.
Ifølge redegørelsen tyder det på, at de initiativer, der er gennemført nationalt og lokalt, "i høj grad har tilgodeset bilisters sikkerhed og i mindre grad cyklende og gående". Planlægning med fokus på fremkommelighed kan f.eks. i nogle tilfælde øge risikoen for cyklister og gående, lyder det.
Den pointe er relevant for den aktuelle strid mellem landets kommuner og Transportministeren, der ønsker, at antallet af biler på en vej skal sætte en stram grænse for, hvornår en kommune f.eks. må nedsætte hastigheden eller enstrette vejen for at skabe plads til bredere cykelstier og fortove.
Og når flere og flere cyklister presses sammen på de samme cykelstier, risikerer udfordringen med trafiksikkerheden at vokse.
"Målet er stadig at København skal være verdens bedste cykelby," hedder det i redegørelsen. Men at nå målet kræver ikke kun flere cyklister — det kræver også plads til dem.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!