pixel

Åbent brev til Frank Jensen

Overborgmesteren svarer ikke retvisende på spørgsmål om KBH stillet af københavnerne

kbh magasin

Fakta

Oplag
Hver måned (bortset fra august og januar) sendte KBH fra juli 2005 til oktober 2010 cirka 30.000 magasiner på gaden.

Hjemmeside
KBHs nye hjemmeside er i hurtig vækst og modtager allerede 12.000 hits om ugen.

Facebook
2.400 mennesker har indtil videre klikket ved at de synes godt om os på vores Facebook-side.

Læsere
I den seneste Gallup-måling er Magasinet KBH det eneste gratismagasin i Danmark der oplever vækst i læsertallet. Hele 18,3% flere læser KBH i forhold til forrige halvår.

Unikt i verden
Magasinet KBH er blevet omtalt i utallige sammenhænge i medier verden over. Fra Norge til Japan. Fra Australien til England. Det er helt unikt i verden at en by har et populærmagasin med vægt på byens udvikling.

Udstillet
Magasinet KBH har været udstillet i blandt andet Tokyo i 2009 og i Madrid her i oktober 2010.

Flere priser
Magasinet KBH vandt hovedprisen som ”Årets Magasin i Danmark” under MagAwards 2007.

Politiken iByen udnævnte Magasinet KBH til ”Årets Blad” i en artikel i 2007.

Det første nummer af Magasinet KBH udkom i juli 2005.

Det foreløbigt sidste nummer af Magasinet KBH

Det, foreløbigt, sidste nummer af Magasinet KBH udkom i oktober 2010

Den 30. november opfordrede Frank Jensen alle sine Facebook-fans til at stille spørgsmål til ham. Det mest populære spørgsmål ville han så besvare på en videohilsen.

Magasinet KBH blev det uden sammenligning mest populære spørgsmål, og den 8. december svarede overborgmesteren.

Se Frank Jensen udtale sig på Facebook

Se svaret på Frank Jensens Facebook-side (Åbner i nyt vindue)

Overborgmesteren undlader dog at forholde sig til fakta, og derfor har vi sendt nedenstående åbne brev til ham. Vi håber at høre fra ham og vil opdatere, hvis vi gør.

Kære overborgmester Frank Jensen

På det nu tidligere Magasinet KBH er vi naturligvis meget interesserede i, hvad der er foregået på din Facebook-side de seneste dage. Det er et prisværdigt initiativ, at du opfordrer til fuld åbenhed og inviterer alle til at stille spørgsmål.

Men når du gør dette, så indgår du også en kontrakt med de mennesker, du opfordrer. Du forpligter dig til, at give et redeligt og retvisende svar på spørgsmålet. Og det har du ikke gjort.

Det som du i dit svar forholder dig til er, at Magasinet KBH ikke blev prioriteret under årets budgetforhandlinger. Det kan vi ikke bestride.

Hvad der er sagens kerne er dog, at Det Radikale Venstre den 15. oktober, altså efter budgetforhandlingerne, offentliggjorde at de ville stille forslag om, at støtten til magasinet i stedet blev fundet på det kommunikationsbudget, som allerede eksisterer i Teknik- og Miljøforvaltningen.

Der er altså ikke tale om, at støtten til Magasinet KBH skal stjæle kørestole fra handicappede og ældre eller gøre livet surt for psykisk syge. Jeg havde håbet, at du havde undladt opstille et sådant scenarie, som både er usandt og som udelukkende spiller på følelser.

Det Radikale Venstres forslag går på, at beløbet til Magasinet KBH på 1.5 mio. kroner findes på forvaltningens eksisterende kommunikationsbudget. Beløbet skal sættes i forhold til, at denne forvaltning alene anvender 12 mio. kroner til at aflønne sit kommunikationspersonale. Hertil kommer et meget, meget stort beløb til annoncering, kampagner, tryksager, konsulenter, udvikling af websider etc. etc.

Det er dette spørgsmål, som man efterlyser et svar på, kære overborgmester. Hvorfor man i dette budget ikke vil prioritere Magasinet KBH? Byens måske mest succesfulde formidlingsprojekt med kommunalt indhold nogensinde. Og derfor måske også en rigtig god varetagelse af borgernes skattekroner?

Magasinet KBH har grundigt undersøgt sagen, og konklusionen er ganske klar:

Det er teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard fra SF der sammen med netop dit parti, Socialdemokraterne, indtil videre har sagt nej til forslaget fra Det Radikale Venstre. Da S og SF som bekendt alene har flertal i Teknik- og Miljøudvalget, ja så kan Det Radikale Venstres forslag umuligt komme igennem.

Jeg har igennem seks år lagt liv og sjæl i dette projekt. Fordi jeg elsker min by og vil den det godt. Fordi byens udvikling ikke kun handler om mursten og møtrikker, men også om at vi alle får øjnene op for selvsammme udvikling og udviklingsmulighederne.

Sådan en bevidsthed gøder den optimisme og virkelyst som skal til, for at vi alle driver København fremad. Arkitektonisk og kulturelt.

Som denne engagerede københavner, og på vegne af tusinder af læsere, beder jeg dig overholde din kontrakt og svare på, hvorfor du og dit parti, Socialdemokraterne, modsætter jer at Teknik- og Miljøforvaltningens kommunikationsbudget prioriteres som Det Radikale Venstre har foreslået det?

De bedste hilsener

Anders Ojgaard Stifter af Magasinet KBH

OPDATERING den 22. december

Vi har nu ventet på svar fra Frank Jensen i 14 dage men har, trods fremsendelse af en påmindelse, intet hørt fra overborgmesteren.

Vi er derfor nødt til at konkludere, at overborgmesteren agter at ignorere vores brev, på trods af at vi altså fremlægger fakta, der helt strider imod det svar, som han har givet på sin Facebook-side.

Det er sørgeligt, men sådan er det.

Magasinet KBH

Mest læste

relaterede
artikler

En aprilsnar der bliver taget for gode varer — og hvorfor det er en dårlig idé at grave Åboulevarden ned under jorden. Dét er emnerne i første udgave af 'Poddenhavn'.

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling