pixel

Bycyklen i stærk medvind

Med tæt på en million ture i 2016 begynder den hårdt udskældte og næsten aflivede bycykel at ligne en succes.

bycykel inderhavnsbroen

Bycyklerne var pludselig overalt i bybilledet denne sommer, og det er ikke kun turisterne, der er blevet glade for den fælles hvide jernhest med touchscreen og hjælpemotor. Tilsammen tog københavnere og besøgende 933.642 ture på den i 2016 – og det er over 26 gange flere end i debutåret 2014. Alene i december var bycyklen ude at rulle 90.059 gange, mens det samlede antal ture i hele 2015 var 169.834.

Fejlkonstruktioner, manglende leveringer og andre startproblemer har ellers givet de dyrt indkøte smart-bikes megen og højrøstet kritik. Selv cykelborgmester Morten Kabell var ved at miste håbet. Men nu oplever den udskældte bycykel altså stigende popularitet.

Antallet af bycykelture eksploderede for alvor i andet halvår 2016, og det kan det fine sommervejr tage en del af æren for. Desuden blev folks fantasi hjulpet lidt på vej med skiltning ved nogle af de travleste bycykelstationer og en sommerkampagne i metroen. Men afgørende for det pludselige pedalboom er, at 2016 blev det første år med Bycyklen komplet udrullet med alle 1.860 cykler i deres 105 stationer fordelt udover hele Frederiksberg og Københavns kommuner.

»Og så har det haft en selvforstærkende effekt, at jo mere man ser dem rundt omkring i bybilledet, jo mere tænker man på dem som en mulighed,« siger Iben Keller, PR- og kommunikationschef i By- og Pendlercykel Fonden, der udbyder det københavnske bycykel-system.

Pendlerdrøm til virkelighed

Brugstallene viser også, at turene bliver kortere og kortere – fra 8,8 km i gennemsnit i 2014 til 4 km i 2016 – og det er en god ting, ifølge Iben Keller. Det er nemlig et tegn på, at de bliver kørt af pendlere og ikke kun turister.

»Cyklerne skal jo netop bruges til at køre korte ture fra A til B. Det er hele kongstanken – det er en delecykel, ikke en lejecykel,« siger hun.

Der er andre tegn på, at københavnerne har taget deres bycykler til sig: To tredjedele af brugere angiver for eksempel danske telefonnumre, og stationerne i brokvarterne er ofte blandt de mest populære – for eksempel var Stefansgade på Nørrebro den mest benyttede bycykelstation i december. Og den travleste måned på året var september, som ikke er en oplagt turistmåned, påpeger Iben Keller.

»Der har været meget tale om, at det var en turistcykel, og at de lokale ikke gider bruge dem, men det passer jo ikke,« siger hun.

By- og Pendlercykel Fonden håber på at nå op på 1,5 million ture i 2017. Det næste skridt i at gøre pendlerdrømmen til virkelighed er en firmaordning, så virksomheder kan skære ned på taxibonnerne – og blandt andet lease eller købe egen bycykelstation, hvis de ikke i forvejen har en lige i nærheden.

Fakta

Bycyklen og brugstal

Det samlede antal ture steg fra 35.602 i 2014 til 169.834 i 2015 og til 933.642 i 2016.

Turenes gennemsnitslængde er faldet fra 8,8 km i 2014 til 4,9 km i 2015 til 4.0 km i 2016.

Bycyklen havde med udgangen af 2016 183.145 registrerede brugere og 3.450 faste månedsabonnenter.

Den samlede flåde er på 1.860 bycykler og 105 bycykelstationer (heraf er to stationer pt. ude af drift på grund af byggeprojekter).

Bycyklen udbydes af By- og Pendlercykel Fonden, der er stiftet af Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.

Bikeshare Danmark (tidligere GoBike) står for levering, drift, vedligeholdelse og kundeservice.

Pengene ruller på gaden

Bycyklen er Københavns og Frederiksberg kommuners fælles barn og koster 86 millioner kroner over otte år, hvoraf de 35 millioner kommer fra DSB. Især politikerne på den københavnske side af kommunegrænsen var stærkt splittede til det sidste, da deres del på 40 millioner skulle bevilliges. En omregnet stykpris på næsten 50.000 kroner pr. bycykel blev ofte nævnt, og et kollektivt delecykel-projekt i "hele verdens cykelhovedstad" blev beskyldt for at ville sælge sand i Sahara.

Mette Annelie Rasmussen, radikalt medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune, stemte også imod og er endnu ikke helt overbevist:

»Jeg synes stadig, vi har fået for lidt cykler for de penge, vi har givet ud. Man skal selvfølgelig være glad for, at københavnernes penge trods alt kommer ud at rulle på gader og stræder, men jeg vil nok vente lidt med at kalde det en succes. Indtil videre sidder jeg ikke med armene i vejret. Det er jo et otteårigt projekt, og det er rigtigt mange penge, så jeg vil gerne se, at de kommer helt i mål.«

Iben Keller fra By- og Pendlercykel Fonden holder fast i, at cyklerne er hver en krone værd:

»Når man tænker på, hvad der bliver givet til bus og tog og metro, så synes jeg, det er rimeligt beskedent ved siden af. Og så har bycyklen også givet København en masse international opmærksomhed, fordi vores politikere har været visionære, og vi derfor er de første i verden, der har et så innovativt bycykelsystem. Rotterdam har for eksempel købt det samme system nu og starter snart op med 2.200 cykler. Holland er også et stort cykelland, så hvis de kopierer os, må vi jo have gjort et eller andet rigtigt.«

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Liv
  • København
800 cykler fra Donkey Republic tilbyder sig i byens cykelstativer som det mere simple valg af lejecykel i København.

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens liv