Hvad skal der ske ved den tidligere Enghave Station?
Engang lå her en S-togsstation og en benzintank — men nu henligger området ved den tidligere Enghave Station som en tom byggegrund. Hvad der skal ske?
Allerede før Enghave Station blev nedlagt, var der en stemning af urbant tomrum på stationsområdet.
Her var godt nok en lind strøm af S-togspassagerer og af biler, som skulle tanke op ved tankstationen på hjørnet af Enghavevej og Sønder Boulevard.
Men der var noget ved områdets placering midt mellem godsbaneterrænet, Vestre Fængsel og Carlsberg, der gav en følelse af, at man var blevet teleporteret ud til byens yderste grænse.
Følelsen blev ikke mindre udtalt, da stationen i 2016 lukkede og rykkede nogle hundrede meter mod øst under navnet Carlsberg Station.
Stille og roligt begyndte de erhvervsdrivende i de lave bygninger langs banegraven at rykke videre — lige fra bodegaen til bilværkstedet. Og til sidste lukkede også tankstationen, hvorefter hele striben af bygninger i stationsområdet blev jævnet med jorden.
I den mellemliggende tid er der sket ting og sager i nærområdet. Sønder Boulevard er blevet noget nær en grøn oase. Mod vest er Carlsbergbyen langsomt skudt op, og pladsen ved den nye station er blevet et livligt område med butikker og spisesteder.
Og i Jernbanebyen — få hundrede meter væk i fugleflugt — har blandt andet den økologiske landsby BaneGaarden taget hul på udviklingen af den kommende bydel.
Men omkring den tidligere Enghave Station har der været mere øde end nogensinde. I omkring fire år har det kileformede, tidligere stationsområde ligget hen som en forsømt, grusbelagt parkeringsplads, der efter regnskyl mere havde karakter af mudderhul.
Slut med parkering?
Men for nylig kunne en af Magasinet KBH’s læsere konstatere, at noget havde ændret sig ved byggetomten:
De parkerede biler var væk, og området var nu spærret af.
Skal der nu endelig ske noget med grunden? spørger læseren, der mener at kunne huske noget om et planlagt plejecenter.
Og det er korrekt husket.
Plejeboliger og børnehave
Den 4.700 kvadratmeter store byggegrund er ejet af Københavns Kommune, som helt tilbage i 2016 — samtidig med lukningen af stationen — fik udarbejdet en lokalplan for området.
Lokalplanen fastlægger, at der her skal ligge almene plejeboliger og en børnehave på den brede del af grunden ud mod Enghavevej.
Desuden skal der opføres mere permanente bygninger til den genbrugsstation, der allerede i dag holder til i den smalle ende af grunden over mod Carlsbergbyen.
Plejeboligerne skal opføres som et lidt ‘skævvredet’ karrébyggeri med facader, der følger forløbet af Enghavevej, Sønder Boulevard og banelegemet.
Trappes ned fra seks til tre etager
Ud mod Enghavevej skal bygningen rejse sig i seks etagers højde og derfra trappe ned til to etager mod Carlsberg Station og Vester Fælledvej.
Broderparten af de nye kvadratmeter vil blive optaget af omkring 70 plejeboliger, mens bygningens lave del mod vest kommer til at rumme den planlagte børnehave.
Mellem bygningen og genbrugsstationen skal der anlægges en legeplads til børnehaven, ligesom der skal laves grønne terasser på byggeriets tage.
Parkering samt af- og pålæsning skal foregå i en åben del af byggeriets stueetage.
Tegnestuen Sangberg, der tegnede de første skitser til projektet sammen med Werk, forestiller sig, at bygningens facade ud mod banelegemet skal opbygges i en zigzag-struktur så vinduerne vender mod vest. Denne struktur kan eventuelt gentages på hele byggeriet.
Der lægges op til, at byggeriet beklædes med et vejrbestandig materiale i røde nuancer for at matche de nærliggende vesterbroske karréer i røde mursten.
Ikke byggeklar endnu
Der kan dog gå et stykke tid endnu, før nybyggeriet rejser sig på det urbane ingenmandsland ved Enghavevej.
Selv om de tidligere bygninger nu er revet ned — og selv om området er spærret af — ligger selve byggeriet stadig et stykke ude i fremtiden.
Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune oplyser til Magasinet KBH, at byggeriet efter planen skal sendes i udbud blandt de almene boligselskaber — og at man stadig er i gang med at forberede dette udbud.
Årsagen til at grunden nu er ryddet og afspærret er, at den indtil byggeriet kan gå i gang skal benyttes til kommunal oplagring og opbevaring.
—
Har du også et spørgsmål eller et tip til en historie? Så send en mail til tip@magasinetkbh.dk
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Hej Anders.
Jeg mener stadig at at det er politikerne der bør være de visionære, dem der skal se mulighederne og ikke begrænsningerne i forbindelse med byens rum. Bane Danmark er nok ejer af arealerne, men bare der kan køre tog, er de da ligeglade med hvordan det ser ud.
Du har ret i at det er en dyr idé, derfor er det også nødvendigt at give en fornuftig bygge mulighed ovenpå overdækningen til dem der kunne se muligheden.
Forudsætningen for at bygge, skulle så netop være at friholde hele det nuværende område til grønt område.