pixel

Metroen vokser den 22. juni

Der er sat dato på, hvornår fem ny stationer kobles på den københavnske metro.

metro københavn passagerer

Det bliver i juni, at det sker.

Da vi i januar kunne fortælle, at udvidelsen af metroens linje M4 ville åbne "til sommer", kunne vi endnu ikke sætte dato på.

Men Metroselskabet oplyser nu, at de fem nye stationer på M4s forlængelse til Sydhavnen slår dørene op for både tog og rejsende lørdag den 22. juni.

Unik kunst til alle

Det har taget i omegnen af seks år at bygge den sydlige udvidelse af metroens M4 — en metrolinje der oprindeligt åbnede i marts 2020. Dengang bestod linjen dog kun af to nye stationer i Nordhavn der blev forbundet med Københavns Hovedbanegård.

Med åbningen af den nye forlængelse mod syd vil M4 nu rumme i alt 13 stationer — fra Orientkaj i nord til København Syd (tidligere Ny Ellebjerg) i, ja, syd.

Seks af de 13 stationer deler M4 med Cityringens M3, men de fem stationer, der åbner den 22. juni bliver M4s helt egne — på mere end én måde.

Hvor Københavns metrostationer med mellemrum har fået kritik for at være lidt for monotone, lidt for tørre, lidt for skandinaviske, så kommer der anderledes variation i den nye Sydhavns-forlængelse. 

Her er hver station nemlig udstyret med unikke kunstværker, udformet specifikt til hver station. Det kan man læse meget mere om her.

De fem stationer i Sydhavnen og Valby vil også alle have rulletrapper helt op til gadeniveau — noget som Københavns Kommune ellers hidtil har sparet væk på kommunens øvrige metronet. Kun på Frederiksberg har man tidligere betalt de ekstra millioner, der skulle til for at rulle Cityringens passagerer hele vejen op til overfladen.

   

Op i top-100

Når de fem nye stationer åbner, vil Københavns Metro bestå af i alt 44 stationer. Det er lige akkurat nok til at klemme sig ind i top-100 på Wikipedias liste over verdens byer med flest metrostationer — og der er udsigt til at turen op ad listen kan fortsætte.

Den kommende M5 er planlagt til at åbne i 2035, og den vil formentlig bringe yderligere syv nye stationer med sig. To mere er allerede på tegnebrættet til dén linje, og så er endnu en udvidelse af M4 også på tapetet.

Den vil efter planen komme i 2030, hvor linjen efter planen forlænges i den anden ende med to nye stationer i Nordhavn: Levantkaj og Nordhavn C.  

Og M4 kan vokse sig meget længere i fremtiden. I nord har det været på tale at lade den fortsætte under Svanemølle Havn til Hellerup, og i syd ønsker både Rødovre og Hvidovre Kommune, at linjen bliver forlænget vestpå, mens Frederiksberg i stedet vil have den til at svinge mod nord til en ny 'Fasanvejslinje' med syv nye stop.    

De københavnske politikere har tidligere erklæret, at man også arbejder for en metrogren til Brønshøj, og så er der såmænd også ganske konkrete visioner om en international forlængelse af metroen til Malmø.

Den ekstra kapacitiet skal aflaste Øresundsbroen, som forventes at komme under pres, når Femern-tunnelen åbner og sender mere godstogstrafik mellem Skandinavien og Syd- og Mellemeuropa.

Men i første omgang kan man altså tage fem nye, kunstneriske metrostop på M4 den 22. juni.

Metroselskabet forventer, at man omkring en måned inden åbningen vil være nødt til at lukke Cityringens M3 en enkelt dag for at samkøre de to systemer, der altså deler skinner og rør på en del af strækningen.

Emner

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling