Dybbølsbro udvalgt til længe ventet fjernbusterminal

Efter årtiers kaos skal langtursbusserne til og fra København endelig samles i en central terminal.

busholdeplads ingerslevgade

Snart skal det være slut med den uorganiserede række af store busser langs DGI-byen i Ingerslevsgade. København skal have en ordentlig fjernbusterminal, der er en hovedstad værdig, og den skal ligge ved Dybbølsbro Station.

Kort
Københavns fjernbusterminal

Løsningen på byens småpinlige fjernbusproblem nærmer sig nu for alvor, efter at Københavns Kommune og Transportministeriet er blevet enige om, at det bedste sted at placere den hårdt tiltrængte terminal er under vejbroen ved Dybbølsbro og Fisketorvet, hvor Vesterbro og Sydhavn mødes.

På et aflangt areal, mellem togsporene og byens kommende inner city-IKEA, kan 12-15 busholdepladser klemmes ind og tage over for de nuværende, mere eller mindre kaotiske på- og afstigningssteder i Ingerslevsgade, Bernstorffsgade og ved Valby Station.

Fjernbusterminalen skal betjene 250-300 daglige busser med langt bedre forhold for den million årlige passagerer til og fra København, der i dag er henvist til at rende forvirrede rundt på cykelstier og vejbaner omkring Hovedbanen. Ved Dybbølsbro bliver der for eksempel plads og mulighed for noget så luksuriøst som at parkere cyklen, at blive guidet af skiltning, at tjekke afgangstiderne, at slå en streg, at købe en juicebrik og endda at sidde ned og vente til bussen kommer!

Der er ét stop videre med S-toget til København H, og i 2023 kobles området på metroen med Havneholmen Station, der placeres på et hjørne af Fisketorvet.

Selve vejbroen skal i forvejen udvides på grund af den kommende IKEA og metroforbindelse, så det øgede menneskemylder får flere spor i de uudnyttede mellemrum i broen.

Kryds fingre for 2019

Dybbølsbro Station har været storfavorit til at få fjernbusterminalen, siden Trafikstyrelsen sidste år analyserede en lang række mulige placeringer i København og reelt udelukkede dem alle pånær Dybbølsbro og mindre centrale Ny Ellebjerg Station.

Efter endelig at have udvalgt sig stedet, skal kommune og stat nu også blive enige om, hvordan hovedstadens fjernbusterminal skal organiseres, hvem der skal drive den, og hvilke skattekasser der skal finansiere den.

Trafikstyrelsen har anslået byggeprisen til omkring 50 mio. kroner, og at en fjernbusterminal med brugerbetaling fra busselskaberne kan hvile økonomisk i sig selv.

Efter planen skal der ligge et fælles beslutningsgrundlag klar til politisk stillingtagen i såvel kommune som stat i løbet af foråret. Går alle kabaler op, kan terminalen måske allerede tage imod langtursbusserne til København i 2019 eller 2020.

Mest læste

Li’ KBH

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Liv
  • København
København og Malmø drømmer om verdens første internationale metro.

relaterede
visioner

seneste
byens rum

  • Byens Rum
  • Indre By
En vold forsvandt og gjorde plads til Københavns nye centrum, der blev mindre og mindre grøn gennem årene, men som i 2019 genåbner med egen metrostation — og nye træer
close logo

Opmærksomhed og debat giver bedre by

Støt Magasinet KBH – fra kun 20,-/md.