Forslag: Split 'Enghavebroen' op i to landgange
Dansk-amerikanske byplanlæggere har en løsning på problemerne med havnens næste bro — 'Enghavebroen'
København skal snart have endnu en bro over Inderhavnen, men 'Enghavebroen' gennemgår netop nu en hel del fødselssmerter.
Cykel- og gangbroen skal forbinde de to nye bydele Islands Brygge Syd og Enghave Brygge, men fra begge sider af vandet har der lydt protester fra beboere, der ikke ønsker at broen går i land, netop hvor de bor.
Nu kommer en dansk-amerikansk tegnestue dog beboerne til undsætning med en løsning, der måske kan mildne de kritiske sind:
I stedet for at kaste jord i en kanal, der ellers er udgravet for nylig, kan man splitte broens ene ende op i to halvdele, som får lov at gå i land på hver sin side af kanalen.
På den måde undgår man at ødelægge et eksisterende byrum ved vandet — og får et lille, rekreativt byrum på vandet med i handlen.
Jord i kanalen?
Indtil for nylig var to placeringer af den nye bro, som vi kalder Enghavebroen, i spil:
Enten skulle den slås mod syd — fra tæt ved 'Nokken' på Amager-siden til den næstsydligste af de i alt syv øer, der udgør Enghave Brygges ansigt ud til vandet i Inderhavnen.
Eller også skulle den lægges længere mod nord, hvor den er indtegnet som en skitse i lokalplanen for Enghave Brygge fra 2014: Fra de to 'Sirius' byggerier på Islands Brygge til øen Lyngholm, der er den midterste af Enghave Brygges syv, kunstige øer ud til havnen.
I august lød så det endelige, politiske valg: Man holdt fast i den nordlige skitseløsning fra lokalplanen — også kaldet G5 efter de to punkter, som den forbinder.
Med det samme lød der dog protester fra de lokale beboere, hvor broen skal gå i land på Enghave Brygge. En 'skandalebro' blev den kaldt.
Årsagen var ikke mindst, at man med denne placering er nødt til at indsnævre en af de kanaler på Enghave Brygge, der ellers er udgravet for blot et par år siden — og som naturligvis bidrager med malerisk vandstemning i området.
For selv om broens placering altså blev indtegnet i lokalplanen fra 2014, blev der aldrig gjort plads til dens landgang på Enghave Brygge, da byggerierne begyndte at vokse op. I stedet blev der bygget tæt ud til vandet, og vejen der løber foran husene vurderer man nu er for smal til at håndtere de mange cyklister og fodgængere, man forventer vil benytte sig af Enghavebroen.
Ved at opfylde en del af kanalen kan man gøre vejen langs den bredere og dermed løse problemet. Men man mister altså en stor del af bredden på den i forvejen ganske smalle kanal.
Split bro op i to
Det er her, at den dansk-amerikanske tegnestue JRDV kommer ind i billedet med en — i hvert fald på papiret — logisk løsning:
Hvis vejen langs kanalen er for smal til både cykler og gående, så split i stedet broen op i to, så cykelstien kan gå i land på den ene side af kanalen, og fodgængersektionen på den anden side.
Andrei Sakharovs Vej — som vejen langs kanalen hedder — har i dag fortov på begge sider af den smalle kørebane. Men hvis man inddrager det cirka tre meter brede fortov langs kanalen til kørebane, ja så har man pludselig en tre meter bredere kørebane til cyklerne — og til de skraldebiler der skal kunne komme køre ned ad vejen med mellemrum.
Man mister selvfølgelig fortovet langs vandet, men lige ovre på den anden side af kanalen har man en næsten 10 meter bred vej, der i forvejen er prioriteret fodgængere. Så her er rigelig kapacitet til de gående over Enghavebroen.
Ved at lade broen dele sig i et V, inden den går i land, vil man altså kunne løse kapacitetsproblemet, vurderer JRDV.
Selve broen er indtil videre planlagt til at være cirka otte meter bred. Det er en anelse bredere end f.eks. Lille Langebro.
Ø og mole
Men en løsning på landgangsproblemet er ikke det eneste, som forslaget fra JRDV byder på.
Fordi broen altså deler sig i to, opstår et punkt på den, der adskiller sig fra broer, som de er flest. Og dét punkt foreslår JRDV, at man udnytter til at lave et lille byrum.
Så i stedet for at lave en meget skarp og kortfattet adskillelse af cykelsti og fodgængersti, der hvor broen deler sig i et V, laver man et lille, rekreativt område.
I niveau med broen anlægger man i V'ets bund en lille "mikro-park" med beplantning — og herfra leder en lille trappe ned til en rund mole på vandet, hvor man f.eks. kan hoppe i vandet fra eller lægge til med sin kajak.
Økonomien i projektet er endnu ikke blevet undersøgt. Der vil formentlig være en merudgift ved at lade broen dele sig i to, men det vil der også være ved at genopfylde en del af kanalen for at lave vejen langs den bredere.
Nu med i tankerne
JRDVs forslag er hermed lagt frem til byens politikere, der for nylig satte gang i en undersøgelse af netop udfordringerne med Enghavebroens landgang på Enghave Brygge-siden.
Dén undersøgelse er der afsat 2,5 mio. kroner til, og den skal også inddrage de beboere, der er altså er utilfredse med, at kanalen skal kastes til og afløses af en lind strøm af cyklister.
Cyklisterne fjerner JRDVs forslag ikke, men det bevarer altså kanalen præcis som den er i dag — og det vil måske være tilstrækkeligt til at mildne de protesterende sind.
Der er i hvert fald tid nok til at tage forslaget med i overvejelserne. Fordi man fra politisk side har valgt først at iværksætte en undersøgelse af selve landgangen, er en påtænkt arkitektkonkurrence for broens endelige udformning indtil videre blevet udskudt.
Et forsigtigt bud på en byggestart kunne p.t. lyde på 2027, men Magasinet KBH opdaterer naturligvis løbende.
Tegnestuen JRDV arbejder især med at skabe fodgængervenlige omgivelser i urbane miljøer og har designet byrum flere steder i verden.
Blandt andet på grund af den amerikanske direktør, Morten Jensens, danske aner, valgte tegnestuen for ikke så længe siden at åbne et lille kontor i København.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Direkte plat at komme med sådan et forslag som udadtil fremstår som et konkret forslag. Som jeg forstår det var det et stunt fra tegnestuen for at få klik på deres hjemmeside.
Sagen er alt for vigtig til at lave sjov, særligt når det ikke bliver fremsat som et “stunt” Den fremlagte plan fra forvaltningen er dybt vildledende, useriøs og ugennemtænkt. Desværre tænker kommunen mere på at fylde pengekassen op(By og havn) end lave gode holdbare løsninger.
Jeg er oprigtig forvirret over forslaget: Det løser jo hverken kapacitetsproblemet (der er ikke plads til den ekstra trafik i den færdigbyggede del af Enghave Brygge), trafiksikkerhedsproblemet (tre farlige 90graderssving og forbi to daginstitutioner), eller de brotekniske udfordringer (stejl og S-formet bro bygget på havnens smalleste sted, til ulempe for cyklister, ganghæmmede, barnevogne, sejlende, mv.).
Uanset hvordan den ellers udformes, er den foreslåede broplacering en uhensigtsmæssig omvej ift. både metrostation og helhedsplaner for byens cykelinfrastruktur.
Gad vide, om forslagsstillerne kender til Mikael Colville Andersens gennemgang af Københavns cykelbrofadæser? Ellers kan den ses lige her: https://youtu.be/McvZ68qlho4?feature=shared