pixel

København er (endnu) ikke klar til færger uden kaptajn

Teknologien er endnu ikke helt moden til førerløse færger i Københavns Havn. Andre steder i Europa har man dog god erfaring med de autonome færger.

Færge trondheim

I over 20 år har der eksisteret førerløse metroer i København. Men tiden er endnu ikke helt inde til førerløse havnebusser eller andre typer færger.

Politikerne på Københavns Rådhus var ellers positivt stemt over for idéen, da det sidste år blev forslået. Og derfor har embedsværket siden undersøgt sagen.

Men indtil videre er vi endnu ikke dér, hvor det er trygt og sikkert at lade færger sejle rundt i Københavns Havn uden en kaptajn, konkluderer Teknik- og Miljøforvaltningen nu.

Det skyldes blandt andet, at teknologien ikke er helt moden til det.

Københavns Havn bliver brugt af rigtig mange mennesker året rundt. Havnen er fyldt med lystbåde og folk, der bader, ror kajak eller står på paddleboard.

Og særligt de badende udgør en sikkerhedsrisiko.

Besætningen på Movias havnebusser må dagligt bruge hornet og sætte farten ned for at undgå at ramme de badende, der har forvildet sig udenfor badezonerne og ind på sejlruten.

Movia vurderer derfor, at sikkerhedsrisikoen er for høj lige nu — for man er nødt til at være helt sikker på, at teknologien er god nok for at undgå uheld.

Henter erfaring fra Holland og Sverige

I Danmark har man hverken lovgivning, der tillader eller forbyder sejlads med førerløse færger. Det er konceptet for nyt til.

Om det kan lade sig gøre kommer derfor an på en konkret vurdering og tilladelse fra myndighederne.

Det er dog ikke en spritny idé at sejle med førerløse færger — og de er tidligere blevet testet udenfor København.

I Nordjylland kørte man i en periode et pilotprojekt med elfærgen GreenHopper, der blev sendt over Limfjorden mellem Aalborg og Nørresundby.

Men den blev der sat en stopper for i 2023, da der både var udfordringer med at finde pengene til den og få tilladelse til at fortsætte projektet.

Og i København har man ikke modtaget nogen henvendelser fra virksomheder, som har lyst til at give sig i kast med forsøg med førerløse færger, siger forvaltningen.

Men det har man — med succes — flere andre steder i Europa.

I Stockholm har man de sidste to år har haft en førerløs færge til at sejle rundt. Den har plads til 30 passagerer og pendler mellem Kungsholm og Södermalm.

Der er dog stadig to besætningsmedlemmer ombord, for myndighederne har endnu ikke givet grønt lys til helt at lade el-færgen Estelle styre sig selv.

Også i Norge har man — i Trondheim — kørt forsøg med færgen milliAmpere 2, der styrer sig selv, men som dog også har en "sikkerhedsoperatør" med ombord.  

I den hollandske hovedstad Amsterdam forsøger man sig med flere pilotprojekter med førerløse færger. Myndighederne kræver dog, lige som i Sverige, at der er besætning ombord.

I hvert fald indtil videre.

For virksomheden Roboat, der arbejder med teknologi til automatiseret færgedrift, er i gang med at søge om tilladelse til at få en færge på vandet uden hverken kaptajn eller besætning.

Følger udviklingen fremover

Da idéen om førerløse el-færger først blev præsenteret i København, var det også med tanke på, at de kunne erstatte dyre og klimabelastende byggerier.

Det gjaldt ikke mindst på strækningen mellem Langelinie og Refshaleøen, hvor en bro nu er besluttet, men hvor færgefart blev undersøgt som et alternativ.

Dén strækning er derfor ikke længere aktuel for en førerløs færge. Kommunen har afsat 334 millioner kroner til brobyggeriet i byens budget for de kommende år.

Selv om det kunne lyde som om, at de førerløse færger ikke længere har meget medvind, så er idéen ikke helt opgivet.

Teknik- og Miljøforvaltningen fortæller i et notat til byens politikere, at man vil holde snuden i sporet og følge udviklingen i udlandet.

Embedsværket planlægger derfor at give politikerne en frisk status på udviklingen én gang om året — næste gang i efteråret 2026.

Emner

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

kommentarer

Elias_joergensen

Perspektivet ændrer sig måske når man er blevet vant til de førerløse færger, men lige nu synes jeg det vil være ærgerligt at udskifte bemanding med automatik.

Som jeg ser det giver havnebusserne en stabilitet i Københavns havn. De udgør de konstante øjne og ører der følger de øvrige brugeres færden (bl.a når det går for hurtigt). Jeg tror de giver en langt større sikkerhed i havnen, end man kan måle.

Dertil ser jeg jobbet som fører af havnebusserne som et job der vil være synd at give afkald på. Jeg har ingen viden på området, men min opfattelse er at der er mange seniorer de udtjener deres afsluttende dage på arbejdsmarkedet i et roligt og godt arbejde (det kan være komplet ukorrekt, måske bare min romantisering om havnebusserne). Det kan ikke være mange lønkroner man sparer på at automatiserer, for til gengæld at betale (formentligt dyrere) tekniker honorar.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling