pixel

Grønne gader opgivet fordi parkering ikke må fjernes

Hensigten er at dæmpe trafikken, men beskyttelse af P-pladser stikker kæp i hjulet på flere omdannelser af gader.

grønt gade

Konceptet blev født i 2021

Hvis lokale kræfter ville bytte biltrafik og parkering med en 'grøn bylivsgade', så stod Københavns Kommune klar med økonomisk hjælp.

I 2023 blev de første tre gader udvalgt. Og her i april 2025 lukkede man så for 3. runde af ansøgninger til den nye pulje — med udsigt til, at der kommer flere runder.

Bylivsgaderne skal med Københavns Kommunes egne ord "dæmpe trafikken og give mere plads til ophold" rundt omkring i de københavnske gader.

Men det kniber med at få projekterne fra den 2. ansøgningsrunde gennemført i deres helhed — fordi de dæmper trafikken.

Dét lyder i modstrid med sig selv, men det er kort fortalt konklusionen i et nyt notat fra Københavns Kommune.

Kun én P-plads pr. projekt

Embedsværket i Teknik- og Miljøforvaltingen fortæller nemlig til politikerne, at man slet ikke kan få brugt minimumsbeløbet i flere tilfælde.

For hvert af projekterne i 2. ansøgningsrunde er der sat en grænse på 900.000 kroner, som det som minimum skal have som budget for at blive realiseret.

Man ønsker ikke at sprede pengene for tyndt ud, så man f.eks. ender med blot et træ og en bænk nogle steder. Målet er at lave egentlige, nye byrum, som beboerne kan bruge.

Men det har vist sig svært, da der er et "begrænset areal til byrumsløsninger," som forvaltningen skriver til politikerne.

Og årsagen til det begrænsede areal? Den er især, "at der gennemsnitligt [kun] kan nedlægges én parkeringsplads pr. projekt," skriver man videre.  

Man har altså ikke nok areal at lave om, fordi politikerne også har besluttet, at der kun må fjernes én P-plads for hvert projekt.

Forvaltningen har i flere tilfælde i stedet forsøgt at inddrage areal fra kørebanen, så man kunne få mere at arbejde med, men det har altså ikke været nok.

Og derfor er man endt i den noget aparte situation, at gennemførelse af flere trafikdæmpnings-projekter fra 2. runde nu må opgives, fordi en betingelse for dem er, at der skal være plads biler.

Biler under jorden — til en pris

De godt 13 mio. kroner der ligger i puljen til 2. runde af nye bylivsgader vil dog ikke blive sat tilbage i banken.

I stedet vil man bruge de penge, man ikke har kunnet anvende på grund af P-pladser, som ekstra budget til de bylivsgader, hvor der er mere areal at arbejde med.

Det hjælper dog naturligvis ikke de gader, hvor parkeringsbeskyttelsen betyder, at det lokale bylivsprojekt nu ikke kan blive til noget. Hvilke gader dét er, er der dog ikke meldt noget ud om.

Men fremadrettet skulle problemet gerne være løst.

Til den runde, der blev lukket i april, kan der nemlig nedlægges syv P-pladser i gennemsnit, og ikke blot én.

Den hårdere tilgang til nedlæggelse af P-pladser på gaden gled politisk igennem, efter at der i september 2024 blev lavet aftale om, at man ville investere skattekroner i at leje 2.100 P-pladser i private anlæg — pladser der kan bruges af bilister med en almindelig beboerlicens fra Københavns Kommune.

Prisen er i gennemsnit 1.587 kroner pr. plads pr. måned, eller i alt 40 mio. kroner om året.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling