pixel

Det hollandske greb

Kan nederlandsk dørtrick også redde københavnske cyklister fra farlige flyveture?

car door opening cyclist

Det er måske den ting, som urbane cyklister allermindst ønsker at se foran sig på vej ned ad gaden med 20 km/t: En bildør der bliver smækket op to meter længere fremme.

Mindre end et sekund senere venter formentlig en flyvetur henover både cykel og bildør ― og et stenhårdt møde med asfalten på den anden side.

Med en hel masse held slipper cyklisten med hudafskrabninger og blå mærker, men det kan også gå meget, meget værre med både brækkede lemmer, hospitalsbesøg og sågar dødsfald til følge.

Et amerikansk studie viste for nylig, at i Chicago er der en bildør involveret i hver femte cyklist-ulykke!

Hvorfor tænker bilisterne sig ikke bedre om, er det nemt at spørge sig selv som cyklist. Hvorfor husker de ikke bare at kigge sig tilbage, inden de åbner deres bildør?

Særligt i en by som København kan det virke unødvendigt, at vi skal have bildørs-ulykker. For sammen med Amsterdam deler København den uofficielle titel som verdens cykelhovedstad.

Netop i København bør bilisterne vel være vant til, at de skal dele vejene med blødere trafikanter, og at de derfor skal være opmærksomme?

På den hollandske måde

I Amsterdam ved de, at selv gode intentioner ofte bliver mødt af hverdagens praktikaliteter.  Det tager ofte lidt ekstra tid at finde en parkeringsplads, og så er der pludselig kun to minutter til forretningsmødet på 6. sal. Eller junior på bagsædet kan ikke få spændt sikkerhedsselen. Eller Netto er lige ved at lukke, og der skal fiskefrikadeller på middagsbordet.

Op ryger bildøren uden nærmere eftertanke, og over ryger cyklisten.

Derfor har hollænderne igennem flere årtier — som led i køreskole-undervisningen — lært vordende bilister en alternativ måde at åbne sin bildør på. 

Metoden involverer ganske enkelt, at føreren af bilen åbner sin dør med højre i stedet for venstre hånd. Denne ganske lille ændring betyder, at kroppen roteres over mod døren, og at bilisten derfor næsten uundvigeligt kommer til at kigge ud på vejbanen og i sit sidespejl øjeblikket før døren åbnes.

Og dét betyder, at bilisten mindes om at kigge efter passerende cyklister, inden døren åbnes.

Ved at integrere denne måde at åbne en bildør på i køreundervisningen, forsøger mange hollandske køreskoler, at gøre den til en ligeså naturlig del af at være bilist, som at man stopper for rødt lys. Også selv om der venter møder, børn eller fiskefrikadeller på den anden side af døren.

Og hensynsfuld åbning af bildøren indgår som en del af køreprøven i Holland: Åbner du bildøren uden at orientere dig bagud først, så er der risiko for, at du ikke får dit kørekort. Visse skoler lærer også børn metoden, så de små på bagsædet ikke er skyld i dooring, som fænomenet kaldes på engelsk. 

Urban cyklisme er i vækst i USA, og her lavede magasinet 'Outside' for nylig en lille video om the Dutch reach. 

Bør den danske køreprøve inkludere åbning af bildør med højre hånd? 

Redigering

En tidligere version af denne artikel angav, at udførsel af det hollandske greb er en del af køreprøven i Holland. Det er ikke sandt, erfarer Magasinet KBH efter at have fået detaljeret besked fra det hollandske kontor for køreprøver, CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheid).

Flere hollandske køreskoler underviser i metoden, men selve køreprøven omfatter kun, at eksaminanten orienterer sig og lader anden trafik passere inden åbning af bildøren.

Repræsentanten fra CBR kalder dog metoden for 'en virkelig god måde at åbne bildøren på'.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer i dag adgang til langt størstedelen vores indhold.

Den artikel du lige har læst, var der gratis adgang til, men langt de fleste skal man være medlem for at læse.

Den gode nyhed er, at medlemskaber starter ved blot 29 kroner om måneden.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling