pixel

Mangfoldig mad i Kødbyen

Kødbyens nye marked vil være mere København og mindre hipster. Vi kiggede forbi og tog en bid.

kødbyen mad marked udendørs

Fakta

Kødbyens Mad & Marked

Flæsketorvet, Kbh V

Klokken 10 til 18 alle lørdage og første søndag hver måned, fra april til september.

Se mere på hjemmesiden for Kødbyens Mad & Marked

Det er lørdag formiddag på Flæsketorvet i Den Hvide Kødby, og ikke alt er, som det plejer. Den ellers så søvnige plads er forvandlet til et virvar af mennesker, der myldrer ind og ud mellem 62 hvide boder, der er opstillet midt på pladsen. De er på jagt efter alt fra koldskål og gourmet-hotdogs til knoldselleri og friskfangede rødspætter. Kødbyens Mad & Marked er åbent for første gang.

De tre initiativtagere bag markedet, der i første omgang indtager Flæsketorvet hver lørdag samt én søndag om måneden i sommerhalvåret, er Christian Lundgaard Astorp, Jacob Uhd Jepsen og Simon Bacon Aldinger Kullegaard. For dem markerer dagen et afgørende skridt på vejen mod at skabe et bredt marked med plads til mere og flere end alternativerne Torvehallerne og Copenhagen Street Food.

»Vi skal kunne rumme noget anderledes, noget der er mere sprælsk og mere innovativt,« indleder Christian Lundgaard Astorp, da Magasinet KBH møder de tre midt i markedets mylder.

Ikke et hipster-marked

Lige siden rygterne om et nyt madmarked på Vesterbro begynde at florere, har Kødbyens Mad & Marked været stemplet som et ”hipster-marked”. Og lige siden har de tre arrangører forsøgt at slippe af med prædikatet.

»Vi prøver at ramme så bredt som muligt, og det afspejler sig også i forskelligheden på staderne på markedet,« forklarer Simon Bacon Aldinger Kullegaard.

»Vi vil gerne have hipsterne herned, men vi vil heller ikke undvære familierne og barnevognene. Eller hende dér,« siger han og peger på en lyshåret pige, der sidder på hug og klapper en hund bag en af boderne.

Hipster eller ej, så findes der næppe et bedre sted til et københavnsk madmarked end Den Hvide Kødby. De blå- og hvidmalede bygninger, der tidligere dannede rammen om slagterier og salgshaller, komplimenterer markedets hvide boder, der skinner i den skarpe sol. 62 er der af slagsen, hver med sit unikke udvalg. Sammen danner de et marked, hvor københavnerne kan finde det meste.

Mangfoldighed er en del af berettigelsen

Fra gourmet-pølsevognen i den ene ende af pladsen skærer køen sig forbi besatte langborde og gennem resten af markedet, og det er især de mange fastfood-boder, der tiltrækker sig københavnernes opmærksomhed. Men selvom grønthandlerne og standene med friskfanget fisk er svære at få øje på, så er de der, og hos fiskehandleren reklameres der med 10 rødspættefiletter for 100 kr. Netop de friske råvarer skal blive en endnu større del af markedet i fremtiden, forsikrer Simon Bacon Aldinger Kullegaard.

»Vi vil gerne have flere rene råvarer ind, men landmændene er nogle af dem, der er sværest at overbevise,« siger han. Christian Lundgaard Astorp uddyber:

»Diversiteten er en del af markedets berettigelse. Derfor er der også flere boder, der samler råvarer ind fra de danske gårde og tilbyder grøntpakker, som kan tages med hjem til køkkenbordet. De koncepter kommer vi til at se flere af.«

Nyt marked hver uge

At skabe en balance mellem de forskellige slags boder på markedet er én af de afgørende udfordringer, de tre arrangører endnu har foran sig. For mangfoldigheden i både udbud og kundekreds er altafgørende for markedets eksistens. Af samme grund udskiftes flere af boderne fra lørdag til lørdag, og på den måde er det et nyt marked, københavnerne møder hver uge.

Etableringen af markedet er et resultat af mange måneders dialog med kommune, producenter og stadeholdere, men Kødbyens Mad & Marked er på åbningsdagen langt fra et færdigudviklet koncept:

»Markedskulturen i Danmark er stagneret, fordi der åbnes markeder uden omtanke. Det er så nemt at afvikle, men det er ikke det, vi vil. Vi vil udvikle,« siger Jacob Uhd Jepsen.

Og den videre udvikling af Kødbyens Mad & Marked ser der ud til at være grobund for. På Facebook har mere end 15.000 københavnere indtil nu tilmeldt sig begivenheder, der relaterer sig til markedet.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Alle kan læse vores indhold, og sådan ser vi det helst fortsætte. Men vi er et lille foretagende, og der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive støttemedlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

  • KBH+
  • København
"Rotter med vinger," bliver de kaldt. Men er duerne virkelig så slemme, eller er vores foragt bare et symptom på et syn på byen der er ved at ændre sig?
close logo

Opmærksomhed og debat giver bedre by

Støt Magasinet KBH – fra kun 20,-/md.