pixel

Kødbyens kridhvide folkeskole har nået toppen

Vesterbros nye folkeskole er godt på vej og kan næste år byde 840 elever velkommen. Med i købet får københavnerne en ny idrætshal, der er åben for alle.

Arbejdet med Kødbyens Skole er nået langt. 

Den store, hvide bygning, der snart skal huse ikke færre end 840 elever, nåede i denne uge sin øverste taghøjde, hvor den traditionen tro står på pølsevogn og skåltaler på byggepladsen.

Kødbyens skole opføres på det sydlige hjørne af det ellers fredede, gamle slagteriområde — lige ud til et af byens mest omdiskuterede kryds ved Ingerslevsgade og Skelbækgade lige ved Dybbølsbro Station.

Her lå der for ikke så længe siden en ALDI og et cykelværksted, men når den nye skole slår dørene op, bliver det en noget mere markant hjørnebygning, der møder én.

Kridhvid inspiration

I tråd med Slagterboderne har arkitekterne fra Nord Architects valgt at give skolen en industriel, hvid facade med store vinduespartier — samme udtryk går igen i nabobyggeriet Scandic Hotel, der åbnede i 2018.

Mens Den Hvide Kødbys facader er ren beton, får den nye skole et noget mere mondænt udtryk i hvid keramik som en arkitektonisk hilsen til den indre beklædning i de gamle slagtehaller.

På samme vis er også de forskudte etagehøjder et vink til de forskellige niveauer på Kødbyens gamle bygninger. 

Bygningens længer er højest ud mod de to gader og trapper nedad ind mod Kødbyen. På den måde skærmer bygningen skolegården og indgangshallen, hvor den indre loftshøjde når helt op til øverste etage.

Skolegård i gården og på taget

Skolen får tre spor og vil rumme et produktionskøkken, køkkenhaver, legepladser og en idrætshal, som andre københavnere også kan få glæde af, når børnene er gået hjem fra skole.

Skolegård bliver der både plads til i gadeniveau og op langs husets trappelignende form.

Øverst får de mindste klasser til huse med udgang til tagets udearealer, længere nede får de resterende klasser plads, og nederst placeres madskole og idrætshal tættest på den omgivende by.

Når 840 elever flytter ind i et kvarter, der i forvejen er trafikalt presset, giver det sine udfordringer.

Mod Ingerslevsgade vil en ny højresvingsbane øge trafiksikkerheden for de bløde trafikanter, mens ni parkeringspladser nedlægges i Skelbækgade og yderligere seks omdannes til afsætningspladser med udstigningshelle, så børnene ikke står direkte ud på cykelstien.

Forrige efterår blev Borgerrepræsentationen enige om at afsætte lige knap 15 millioner kroner til nye skolevejsprojekter ved både Kødbyens Skole og to andre kommende skoler i sværvægtsklassen – nemlig Skolen i Arenakvarteret og Nordøstamager Skole.

Ligesom med disse stor-folkeskoler bliver også prisen på Kødbyens kommende folkeskole i særklasse. Lidt over en halv milliard kroner koster det at bygge Vesterbros nye skole, hvilket dog stadig er 250 millioner billigere end den kommende skole i Ørestad, der står til at blive landets hidtil dyreste.

Det er den nuværende Gasværkvejens Skole, som flytter ind i skolen i Kødbyen.

Gang i kvarteret

Skolen opføres i et område, hvor der sker lidt af hvert på byggefronten i disse år.

På den anden side af sporene står Kaktus Tårnene færdigopførte og venter på at IKEA-byggeriet og resten af et samlet grønt strøg skal forbinde Jernbanebyen i syd med Bernstoffsgade i nord.

Ved siden af er Fisketorvet ved at blive udvidet og kan desuden se frem til sin helt egen metrostation fra næste år. 

Endelig er arbejdet med Postbyen så fremskredent, at der også her snart kan fejres rejsegilde, når det højeste af tårnene når sine 115 meters højde. 

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
København
Nyuddannet arkitekt vil skabe et "pensionat for træerne" på Langelinie og langs resten af havnen. Genbrug af ældre træer er nemlig billigere og kan bevare byens større træer.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling