pixel

Ladcykel med strøm er til både børn og lyd

For lydkunstneren Sofie Birch er en el-ladcykel det eneste transportmiddel — hvad enten det er datter eller lydudstyr der skal rundt i by eller natur.

ecargo birch københavn

Lyt til Sofie Birchs lydunivers.

Fakta

Dette er en sponsoreret artikel, skrevet på foranledning af Bosch eBike Systems.

Sofie Birch er lydkunstner og producer og har base i sin hjemby, København.

Her har hun fundet sin helt egen tilgang til at leve og arbejde et sted mellem byens skarpe kanter og høje tempo — og naturens helbredende virkning.

Birch kører rundt på sin el-ladcykel og lytter med sin mikrofon og tager noget med fra begge verdener, når hun senere sætter sig og skaber sine lydværker.

Resultaterne er unikke kompositioner med bløde, ambiente og melodiske stemninger — musiske værker hvor lydkunstneren eksperimenterer med de feltoptagelser der kommer ud af de mange ture rundt i både by og natur.

For by og klode

København er en af de mest fremsynede, bæredygtige byer i verden. En by som siden 2005 har investeret over 115 millioner euro i cykelinfrastruktur og har en målsætning om fremover at reducere biltrafikkens andel af transporten rundt i byen.

Byens livsstil er i høj grad præget af cyklismens smidige og fleksible natur — ligesom byens beboere er fokuserede på at skabe en grønnere, kollektiv fremtid, samtidig med at der et et ønske om også at have en klar individualitet. Med el-ladcyklen som transportmiddel kan man sætte hak ved mange ønsker og mål for sit liv i storbyen. 

Ligesom mange andre københavnere har Sofie dog en kærlighed til naturen, der ikke er mindre end hendes kærlighed til byen. Og det sætter sig spor i hendes livsstil.

Det handler for hende om at fusionere begge verdener — for kloden og for den by, som hun kalder sit hjem. Hendes beslutning om at udskifte alle andre transportmidler med sin eCargo er et naturligt udspring af dén tanke — af dén måde at leve på.

Nok strøm?

Siden åbningen af den første supercykelsti er den gennemsnitlige kørelængde for cyklister i byen steget til 11 km om dagen.

De fleste dage overgår Sofie dog nemt dét tal, og det får hende til at pege på en af de vigtigste funktioner på hendes eCargo: det konstante overblik over batterirækkevidden på Nyon — den skærm, der sidder på cyklen.

Når hun løbende ved præcis hvor meget strøm, hun har tilbage, er det meget nemmere at planlægge turene rundt i by og natur.

Oven i købet viser hendes Nyon hende de kroner, som hun ikke brugte på benzin, fordi hun i stedet kører på sin e-ladcykel — og hun kan også se, hvor meget CO2, hun sparer. Det hele er med til at minde hende om, hvordan hun er med til at gøre byen endnu grønnere, og at hun ovenikøbet sparer penge samtidig.

Plads til det hele

eCargo gør det også muligt for Sofie at navigere stressfrit gennem dagligdagen, da hun hurtigt kan skifte mellem at tage sig af dem, der har brug for hende — såsom hendes lille datter — og at tage alt, hvad hun har brug for, med sig.

Der er plads til det hele i el-ladcyklen, og dét er vigtigt, når man skal have det rigtige udstyr med til at optage de rigtige lyde.

Udstyret er dog kun en del af øvelsen, der ikke mindst handler om at vide, hvor man kan finde de perfekte lyde. For Sofie er det vigtigt ikke at gå glip af de oplevelser, vores omgivelser kan give os — og ikke mindst at kunne komme hen til dem. Et vindpust fra havet eller lyden af regn?

Med Nyons indbyggede navigation kan hun komme derhen, hvor hun vil, og samtidig tage højde for transporttiden, så hun kan indpasse andre ærinder på turene.

Cykeltyveri er langt fra et ukendt begreb i København, men Sofie Birch tager den del af at være eCargo-ejer ret roligt. Med sit indbyggede Lock-tyverisikringssystem er Nyon ikke kun nøglen til vejrudsigten, men også til selve motoren. Cyklen kan selv blokere for uønsket aktivitet, så Sofie med sindsro kan begive sig ud på sine egne aktiviteter, når hun stiller cyklen fra sig.

Du kan få mere at vide om lydkunstner Sofie Birch her. Og du kan tjekke hendes omfattende værker øverst på siden her, på Instagram eller Facebook, og svøm hen i hendes musikalske utopier og drømme om et grønnere, mere bæredygtigt byliv.

eBike kan du læse mere om her.

Dette er en sponsoreret artikel, skrevet på foranledning af Bosch eBike Systems.

Emner

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer i dag adgang til langt størstedelen vores indhold.

Den artikel du lige har læst, var der gratis adgang til, men langt de fleste skal man være medlem for at læse.

Den gode nyhed er, at medlemskaber starter ved blot 29 kroner om måneden.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

finn.breddam
Ja, jeg kunne lugte det hurtigt: en forbavsende kommerciel tekst. Som tilsyneladende prøver at sælge både personen, byen og cykelfabrikken. Meget fremmed i det her medie. En fornemmelse af uærlighed, for første gang i magasinetkbh. Ubehageligt. (Men ok, jeg vil jo heller ikke betale det dyre abonnement....)
Simon Hørup finn.breddam
Hvorfor er det uærligt? Der er "sponsoreret indhold"-deklaration både i toppen og bunden af artiklen.
finn.breddam Simon Hørup

En fornemmelse, skrev jeg. Som opstår, når jeg læser en tekst og mærker, at der er andre hensigter her end bare at informere, underholde osv., dvs. give mig noget.

Det gør mig til objekt. Det gør journalistik ikke.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
København
Nyuddannet arkitekt vil skabe et "pensionat for træerne" på Langelinie og langs resten af havnen. Genbrug af ældre træer er nemlig billigere og kan bevare byens større træer.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling