pixel

Københavns omegn vil have metro

Tre kommuner og tre lokaludvalg i København går nu sammen i kampen om at tiltrække metro til yderkanter og forstæder.

metro københavn passagerer

Vanløse, Tårnby og snart Valby har den. Så hvorfor må Hvidovre og Herlev ikke også være med?

Det er metroen, vi taler om. Og om hvor og hvornår nye udvidelser skal binde flere bydele på det underjordiske skinnenet sammen.

Nu er flere københavnske områder, der hidtil er blevet forbigået, når ny metro skulle anlægges, gået sammen i en fælles front for at få metro lige til baghaven.

Sydhavnsmetro til Rødovre?

De to vestegnsbyer Rødovre og Hvidovre har flere gange foreslået metroforlængelser til lige netop deres kommuner.

Men nu er de to kommuner gået sammen i et formaliseret samarbejde for at få forlænget den nuværende M4-linje fra den foreløbige endestation i Ny Ellebjerg / København Syd til Hvidovre Hospital og videre derfra til Rødovre Centrum. 

Udover at binde de to tætbefolkede kommuner tættere på hovedstaden mener byrådene, at en sådan udvidelse vil have en gavnlig effekt på forureningen og trængslen ind og ud af hovedstaden.

Effekten kan forstærkes — lyder det — hvis man kombinerer metroen med et 'parkér og rejs'-anlæg ved Hvidovre Hospital, hvor bilister fra Vestegnen og længere væk kan stille bilen og fortsætte rejsen ind til byens indre med metroen.

Hospitalet ligger nemlig ud til Holbækmotorvejen og til Avedøre Havnevej som håndterer en stor del af den nord-sydgående trafik vest om byen.

Rødovre er samtidig landets tredjetættest befolkede kommune, men ej heller den kommende letbane får et centralt stop her, så den offentlige transport halter bagefter i forhold til mange andre områder i hovedstaden.

Letbanen forventes åbnet i 2025, men dens ene stop i Rødovre ligger helt ude i kanten af kommunen — langt fra Rødovre Centrum.

Man forventer, at der skal håndteres 20 procent flere rejser i hovedstaden i 2035 i forhold til i dag, og Vejdirektoratet er i fuld gang med at undersøge en udvidelse af Motorring 3 for at give ekstra plads til den stigende mængde trafik.

De to trafikplagede kommuner danner dog nu altså fælles front i arbejdet for, at Københavns Kommune og Region Hovedstaden vil indgå i et samarbejde om en ny metrolinje vestpå, der skal dæmme op for presset fra bilerne.

Fra letbane til metro i Herlev?

Lidt længere mod nord er et andet muligt metro-samarbejde nu under opsejling. 

I lokaludvalgene i Bispebjerg, Brønshøj-Husum og Vanløse forsøger man nu at søsætte et fælles initiativ rettet mod metro til det nordvestlige København. Og man vil have Herlev med.

Derfor har udvalgene henvendt sig til naboerne i Herlev Kommune med en appel om sammen "at slå et slag i medierne for dette ønske," som de tre lokaludvalg skriver i et brev til rådhuset i Herlev.

Lokaludvalgene fremhæver, at en metrolinje til Herlev Hospital kan koble metroen til den nye letbane — hvor man også kunne etablere et 'parkér og rejs'-anlæg.

Dét vil give helt nye muligheder for rejser ind og ud af København og potentielt få flere forstadspendlere ud af bilerne, mener man.

Ìdéen om at forbinde den kommende letbane med enten metro, letbane eller hurtigbus i egen bane er da heller ikke ny. Letbanen bevæger sig i en blød bue gennem Københavns vestlige randområde, og med tværgående forbindelser vil man kunne koble den til de indre dele af byen.    

Den mulige linje er døbt 'Hospitalslinjen', da den potentielt kan forbinde Rigshospitalet, Bispebjerg og Herlev Hospital. På sin vej vil den også passere områder som Brønshøj, Tingbjerg og Gladsaxe, der i dag ligger ret afkoblet fra skinnenettet.

Hvad kommer efter M5?

Der er ellers masser af ny metro på vej til København — bare ikke til de områder, der nu efterspørger den og føler sig overset.

Sidste år vedtog forligspartierne bag Lynetteholm at indlede arbejdet om den kommende M5-linje fra Hovedbanegården øst om Amager, over Lynetteholm og tilbage under havnen til Østerport. Dén linje står tidligst klar i 2035. 

Men samtidig blev det diskuteret, at forlænge linjen gennem brokvartererne tilbage mod Hovedbanegården, så den bliver en ny ringforbindelse.

Og oveni dén diskussion kommer alle de andre områder, man også kunne forlænge metroen til — hvor særligt en afgrening til Nordvest og Brønshøj har nydt politisk og lokal opbakning

Da politikerne på rådhuset tilbage i 2017 drømte om den næste metrolinje efter M4, var netop en linje fra Refshaleøen til Brønshøj med stop ved blandt andet Bispebjerg Hospital og Rigshospitalet undervejs på tale.

Men den idé blev altså overhalet indenom af M5 til Lynetteholm, der kom til verden som idé året efter — i 2018.

Også metrolinjer til Hvidovre, Rødovre og flere dele af Frederiksberg er før blevet vendt på idéplan.

For otte siden beskrev vi på Magasinet KBH Rødovre Kommunes ønske om en metroforlængelse fra Vanløse Station til Rødovre Station — med stop ved både Ålekistevej, Rødovre Centum, Irma Byen og Roskildevej. 

Skulle linjen realiseres, krævede det dog at Vanløse Station blev ombygget, og hele linjen blev dengang vurderet at koste små syv milliarder kroner.

Seks år senere, i 2021, diskede kommunen op med et nyt bud på en løsning, hvor Hvidovre også var inkluderet. Her blev metroen forlænget fra Ny Ellebjerg til Hvidovre Hospital for derefter at slå et slag mod nord til Rødovre Station og Centrum. På den rute ville metroen passere områder, som i dag ligger midt mellem de to S-togslinjer i nord og syd, og det er altså den, som de to kommuner nu forfølger.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

tommy64nielsen_2327
Det kan kun gå for langsomt med at få metro til Riget. En gåde at den ikke har været med før.
madsenjensholm_1846
Der mangler en overordnet plan for udviklingen af den kollektive trafik i hele hovedstadsregionen. Man kan se til Skåne for et godt eksempel. Her har man samlet alle trafikformer (tog og busser) i eet selskab og politikerne har lavet en målsætning for hvor meget af trafikken der skal afvikles via kollektiv trafik. Det virker: flere og flere skåninger anvender kollektiv trafik og bilanvendelsen falder. I DK er trafikpolitik sognerådspolitik der laves i forlig, hvor alle skal have en del af kagen, uden en overordnet målsætning. Og så har vi et utal af aktører (DSB, DOT, Movia, Metro, kommuner, regioner, banedanmark, mm), der alle plejer deres egne interesser.
DrDewott
Forslaget virker ikke særlig godt tænkt over. For det første ville en Metro ad denne rute køre en meget lang omvej med lang rejsetid for at komme mellem Rødovre og Centrum frem for faktisk at skabe en attraktiv transportløsning. For det andet overlapper den med andre mere konkrete planer, mere specifikt BRT'en der skal erstatte linje 200S som er igang med Miljøkonsekvensvurdering pt. Metroen til Hvidovre Hospital er en god ide, men hvis man skal forlænge den ville det da være mere oplagt at forlænge den til Brøndbyvester, forbi Brøndby stadion og op til Glostrup station, der er allerede plads hele vejen pånær de sidste få 100 meter ved Glostrup station til at hele ruten kan bygges som en billig højbane. For at betjene Rødovre ville det give langt mere mening at bygge en ny underjordisk station ved Vanløse, og føre M1 og M2 videre, og op over jorden enten ved Damhusengen eller lige vest for. Og så derfra fortsætte videre forbi Rødovre Centrum og Irmabyen. Og muligvis der dele linjen i 2 så den ene halvdel kører til Glostrup station, og den anden op forbi Hvissinge og Ejby der har byudviklingspotentiale, op til enten Glostrup Ejby eller Rødovre Nord station på Letbanen. Rødovre Nord ville give god mening da planen allerede er at udvikle den til et transportknudepunkt med buslinjer som 7A og 55E og en række lokalruter.
Lars Barfred 1

Hvis man skulle forlænge metro til Hvidovre Hospital, hvilket ville give god mening da ingen hospitaler i REGH har højklasset kollektiv betjening. Så kunne man relativt billigt viderføre som højbane af Avedøre Havnevej til Rødovre Centrum. I betragtning af, at såvel s-togs som letbane føring kun tangere Rødovre Kommunes kommunegrænser, ville det måske være meget rimeligt.

Personligt ville jeg dog foretrække len billigere løsning med letbane fra Ring3 letbanen ind ad Roskildevej og Jyllingevej. Men det vil jo nok genere for mange bilister, så det har nok ingen gang på jord.

relaterede
artikler

Presset på den kollektive trafik omkring Nørrebro og Brønshøj stiger. Mange ønsker sig metro. Christiansborg peger på letbane. Nu skal også en tredje mulighed undersøges.

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling