Nette toilette: Når mit lille hus er dit lille hus
Kan et klistermærke fra tyske byer også komme tissetrængende københavnere til undsætning?
Skal man, så skal man, men hvor er Københavns offentlige toiletter, når man endelig har brug for dem?
Alle der har stået midt i byen med et pludseligt opstået behov eller et trængende barn i hånden kender den voksende desperation, mens blikket forgæves scanner det offentlige rum efter et lille mand/dame-piktogram, der kan sikre en lykkelig udgang. Og kender rædslen, når det toilet man endelig finder, viser sig ikke at have været rengjort siden svenskerkrigene.
Det ender typisk med at blive den nærmeste cafés problem, hvor man kan forsøge at ligne en betalende gæst eller bare tage personalets dødsblikke med oprejst, svedig pande.
Så hvorfor som by ikke tage konsekvensen af konsekvensen og give den nærmeste café eller butik et lille fast beløb for officielt at gøre deres toilet til et offentligt toilet?
Det er præcis, hvad tyskerne har fundet på med ordningen Die nette Toilette – hvilket kan forstås som både det nette, pæne toilet og det gode, venlige toilet.
Et lille rødt smiley-klistermærke i butiksvinduet signalerer, at her er du velkommen til lige at komme ind og låne det lille hus, for bystyret har betalt for servicen. Ifølge Süddeutsche Zeitung op til 100 euro om måneden, alt efter butikstypen og faciliteterne.
Det er for byerne et langt billigere supplement med en større dækning og højere standard, end de nogensinde vil kunne anlægge sig frem til. Og et net toilet har vist sig især for de mindre erhvervsdrivende at være en måde at få lidt flere fødder gennem butikken, som også giver lidt flere penge i kassen.
Idéen opstod i sydtyske Aalen, og siden 2000 har de nette toiletter spredt sig til i dag over 230 byer over hele Tyskland og i det tysktalende Schweiz. De fleste er mindre og mellemstore bysamfund, men senest er klistermærkerne begyndt at dukke op i München, ordningens hidtil største erobring.
Hvorfor ikke i København?
Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.
På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.
Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer i dag adgang til langt størstedelen vores indhold.
Den artikel du lige har læst, var der gratis adgang til, men langt de fleste skal man være medlem for at læse.
Den gode nyhed er, at medlemskaber starter ved blot 29 kroner om måneden.
PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.