pixel

Endnu et P-hus på vej til Nordhavn

39 plantekummer og kunstneriske lysinstallationer vil pryde Nordhavns seneste af en række parkeringshuse.

P-hus, nordhavn, Jodan Arkitekter

Det skal være let at være bilejer i Nordhavn.

Dét indtryk kan man let få, når man ser på antallet af nye parkeringshuse, der finder vej til den voksende bydel.

Knap er den undersøiske parkeringskælder under Kronløbsøen med plads til hele 1.100 biler åbnet, før endnu en bil-silo nu melder sin ankomst.

Rustfri wire-facade med et skud grønt

Denne gang er der tale om et noget mindre — men også mere synligt — af slagsen med plads til 240 biler lige ved ankomsten til Århusgade-kvarteret.

Parkeringshuset bliver på seks etager og opføres som en splitlevel-konstruktion med godt 20 pladser per halve etage.

Udvendigt får P-hus 'Nordhavns Plads', som det hedder, en facade i rustfri stålrammer med opspændte wirer imellem.

39 lyseblå plantekummer med integreret vandingssystem vil med tiden give hele facaden et grønt udtryk, som vi kender det fra andre nyere P-huse i byen — i særdeleshed fra Århusgadekvarterets eksisterende Lüders P-hus og dets såkaldte konditag.

Beplantningen er udvalgt til at afspejle årstidernes skiften, og det vurderes, at den vil nå sit fuldt tildækkende udtryk inden for otte år. Til den tid skulle man, præcis som med Lüders P-hus, gerne stå med et indtryk af at naturen har overtaget den ellers åbne facade.

Også husets belysning skal efter planen — foruden funktionel lyssætning — byde på stemningsmættet effektbelysning for at spice det ellers traditionelle parkeringshus op.

P-huset bliver opført ovenpå metrostationen Nordhavns nedgang lige ved siden af PFA Pensions store hovedsæde fra 80'erne, der snart kan byde velkommen til en ny, moderne tilbygning.

En ren bil-holdeplads er der dog ikke tale om i den nye bygning. I stueetagen bliver der plads til erhvervslokaler, som kan indrettes til café, butik eller kontor og forhåbentlig skabe lidt ekstra liv her på Nordhavns kollektive trafikplads.

Grøn bydel på bilers præmisser?

I forvejen er området omkring Nordhavn forsynet med en S-togsstation og to metro-stop — og med flere metrostop på vej. Kvarteret omkring Århusgade er tæt bebygget med smalle stræder, der umiddelbart er indrettet til fodgænger og cyklisters fordel.

Allerede da By & Havn i midten af nullerne offentliggjorde de første planer for udbygningen af Nordhavn, blev bydelen omtalt i grønne og bæredygtige vendinger som et område, der helst skulle fungere på bløde trafikanters præmisser.

Alligevel er bilejerskabet i den nye bydel markant. Med både mange P-pladser på terræn og flere P-huse anlagt eller planlagt, er det ikke ligefrem lykkedes at motivere boligejerne til at fravælge bilen — snarere tværtimod. Det nye P-hus ved Nordhavns Plads bliver opført kun 240 meter fra den nye P-kælder under Kronløbsøen — og 370 meter fra P-huset 'Trælasthuset'

Sidste år satte en gruppe trafikforskere fra Aarhus og Roskilde Universitet sig for at undersøge forholdene i Nordhavn og gøre den til en slags reagensglas med eksperimenter, der kan skubbe på den bæredygtige omstilling i København generelt.

Her har de indtil videre fundet ud af, at beboerne i Nordhavn vælger egen bil fremfor eksempelvis delebilsløsninger, da der mangler viden om kvaliteterne ved alternative løsninger — og, vurderer man, fordi beboerne fortsat opfatter egen bil som givende en særstatus med hensyn til frihed og mobilitet.

Flere P-huse

I andre, kommende bykvarterer som fx Jernbanebyen har politiske visioner ligeledes lagt op til en markant begrænsning af biltransporten, men her er man p.t. endt op med en masterplan med P-huse til knap 2.000 nye p-pladser, som også skal styrke parkeringsdækningen for resten af Vesterbro.

I Ørestad er der trods hele fem metrostop i skrivende stund også opført otte P-huse, hvilket efter alt at dømme har været medvirkende til markant at øge bilejerskabet på Vestamager over de senere år.

Siden 2013 er bilejerskabet i Københavns Kommune vokset med næsten 25 procent, og det ser ikke ud til at gå den anden vej foreløbigt — trods mere metro og bedre cykelforhold.

Tilbage i Nordhavn ventes det nye parkeringshus at gå i jorden denne november. Arkitekterne fra Jodan Arkitekter har stået for udformningen, mens Jönsson A/S er totalentreprenør for projektet.

Se video om trafikken i Nordhavn lavet af Aalborg Universitet i forbindelse med den igangværende undersøgelse:

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

silastjensen
Helt enig med de andre kommentarer - der bør forbydes at konstruere P-huse over jord, og i stedet implementere underjordiske P-huse om nødvendigt. Egenlig helst undgå dem!
Dennis Nielsen

Hvornår stopper man med at tillade P-huse over jorden. Det er både spild af plads og grimt.

Der burde blot være krav om at man ved nybyggeri, skal etablere underjordisk parkering.
Toke Boss Dennis Nielsen

Så rigtigt. Jeg har længe haft helt den samme holdning.

Lars Barfred 1

Bedre cykelforhold ???

Der investeres ca 1 mia i bedre bilisme i København, hver gang der investeres 50 mill. i bedre cyklisme.

Hvordan forestiller i jer det samlet fører til bedre forhold for cyklister.

Udover 2 havnebroer og en bro over vigerslevvej er der i store træk gjort INTET for bedre mobilitet for cyklister i København de sidste 20-30 år.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordhavn
Kan et fiskemarked være med til at give Nordhavn lidt tiltrængt identitet og en stærkere kobling til det vand, der omgiver byens nye boligområde?
læservision
Nordhavn
Nordhavn skal have et nyt vartegn. En gigantisk figur i træ af en trind Bademester, der kan skubbes i vandet ved en fælles indsats.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling