pixel

Sidste brik i August Schade-kvarteret på vej

Mini-kvarter lige ved DR-byen får inden længe et tiltrængt skud billige(re) boliger, der fuldender et område, der for 10 år siden var en grusplads.

august schade, ørestad nord, kort

Den enorme grund foran DR Byen i Ørestad Nord var oprindelig tiltænkt landets nye rigsarkiv, som i stedet endte med at blive opført langs Kalvebod Brygge på Vesterbro.

Den tomme grusplads lå derefter brak i mange år, før Nordeas hovedkvarter — som August Schade-kvarterets første bygning — blev indviet i 2017.

Siden er der i alt opført fem større bygninger med erhvervs-, bolig- og uddannelsesformål centreret omkring en central gade flankeret af træer.

Opførelsen af det sjette byggeri, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, er godt i gang, og nu er turen kommet til den syvende og sidste brik i August Schade-kvarteret, som samtidig er den foreløbigt sidste brik i hele Ørestad Nord.

Små lejligheder til nyuddannede

Her i Ørestad Nords sydligste spids vil ejendomsselskabet NREP opføre såkaldte co-living boliger — små lejligheder tiltænkt yngre folk med endt uddannelse, som endnu ikke har stiftet familie. En fjerdedel af dem vil være almene boliger, sådan som planloven siden 2015 har givet kommunerne mulighed for at stille krav til bygherren om. 

De små korridorlejligheder på mellem 40 og 55 m2 bliver opført i et op til ni etager og 35 meter højt bygningsværk, der slår et knæk ind mod den indre gade — lige overfor den kommende journalist- og mediehøjskole

De kommende beboere er dog ikke indskrænket til den begrænsede plads i lejlighederne, da husets fællesarealer i stueetagen er en central del af konceptet for co-living.

Her bliver der formentlig plads til loungeområde, fælleskøkken og mødelokaler — mens også udefrakommende vil få glæde af en kommende café og detailhandel.

Desuden ønsker NREP at skabe flere grønne arealer ved ikke blot at beplante byrummene omkring grunden, men også rabatten mellem Amagerfælledvejs fortov og cykelsti øst for det nye byggeri. I dag ligger her blot et cirka fem meter bredt bånd med en lidt træt græsplæne.

I det hele taget opleves Amagerfælledvej — trods den umiddelbare nærhed til 'Byhaven' ved Sundholm — i dag ikke synderlig grøn og indbydende. Og af samme grund bifalder Amager Vest Lokaludvalg planen om mere grønt i den indledende høring af projektet. 

Også byrummene rundt om — og taget på — det nye byggeri forsynes med plantebede og buske. 

Huset er tegnet af tegnestuen Effekt, men indtil videre må vi nøjes med et volumenstudie, der giver et fingerpeg om, hvad der er i vente (allerøverst i artiklen).

"Delvist bilfrit"

NREP ønsker at gøre op med kommunens generelle parkeringsnorm og vil gerne skabe et "delvist bilfrit byområde" med en parkeringsnorm på blot én plads per 950 m2 etageareal boliger, hvilket svarer til godt 24 p-pladser. 

På baggrund af erfaringer fra lignende co-living-huse — samt det faktum at nærmeste metrostation ligger lige ved døren — er vurderingen, at bilbehovet for de kommende beboere ikke bliver særlig stort.

I Københavns gældende kommuneplan — der sætter de generelle rammer for byens udvikling — hedder det ellers,  at der skal være én parkeringsplads pr. 250 m2 etageareal for boliger — hvilket ville betyde, at næsten fire gange så mange P-pladser skulle anlægges.

Et snævert flertal fik dog i 2019 indført i Kommuneplanen, at parkeringsnormen fremover skulle kunne justeres nedad baseret på en konkret vurdering af, om der f.eks. er god offentlig tranport i nærområdet.

Ved dén lejlighed var det liste Ø, F, Å, B og O, der lige akkurat kunne stemme den ret markante ændring i kommunens bestemmelser igennem, men da der her den 10. januar blev stemt om projektet i August Schade Kvarter, var også liste A kommet med på vognen med mindre parkering. 

Dermed blev et forslag fra Konservative og Venstre om at etablere flere P-pladser i forbindelse med byggeriet klart nedstemt, og NREP har nu fået tilladelse til at indrette byggeriet med de relativt få P-pladser.    

Forventningen er nu, at en detaljeret lokalplan for byggeriet er klar her i andet kvartal 2023.

Herefter vil den blive sendt i offentlig høring i otte uger, før den — forventeligt — kan vedtages mod slutningen af året.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling