pixel

Misere med 'Enghavebroen' skal mildnes med beboerne

I sommer blev det besluttet præcis hvor 'Enghavebroen' skal ligge. Proces med de lokale skal nu finde løsninger på problemer skabt af dårlig planlægning.

enghave bro, islands brygge, henning larsen

'Enghavebroen' har endnu ikke fået et officielt navn.

Men efter en lang øvelse ud i det muliges kunst, fik den for to måneder siden sin endelige placering.  

Valget faldt på en snoet bro fra Sirius-byggeriet på Islands Brygge-siden til boligøen Lyngholm på Enghave Brygge.

Ikke færre end 11 mulige landgangssteder på hver side af havneløbet havde på det tidspunkt været diskuteret — med hver deres fordele og især ulemper, hvis man spurgte de berørte borgere på begge sider af havnen.

Men nu får de i hvert fald vished om, hvordan det kommende arbejde med broens detaljer kommer til at forløbe.

Placering ligger fast

"Med den valgte placering vil man sende 25.000 daglige cyklister gennem kanalbyen Engholmene med smalle ensrettede gader, træbrygger, restaurationsgader og ikke mindst to store børneinstitutioner," lød det i en læserkommentar fra en beboer.

Og efter flere henvendelser fra utilfredse beboere besluttede politikerne at afsætte 2,5 millioner kroner til yderligere en undersøgelse af forbindelsen.

Den kommer med al sandsynlighed ikke til at ændre på placeringen, men den skal ikke mindst klarlægge de trafikale løsninger ved brolandingerne — og hvordan de skal spille sammen med den eksisterende infrastruktur.

Samtidig skal beboerne i området inddrages, så den kommende bro træder så få som muligt over tæerne. 

Blandt de mange uafklarede spørgsmål skal Københavns Kommune undersøge forskellige muligheder for at etablere en cykelsti og udvidet kaj på Lyngholm og give bud på cykelstiens forløb på Sirius Plads på Islands Brygge-siden.

Særligt landingen på Lyngholm har vist sig som et vanskeligt regnestykke at få til at gå op.

På trods af at der altså var hele 11 broplaceringer med i opløbet, endte den valgte løsning med at være identisk med en skitse i lokalplanen for området fra 2014, som angav netop denne mulighed som den mest oplagte.

Alligevel blev der aldrig gjort plads til broens landgang på Enghave Brygge, da byggerierne på de nyskabte øer begyndte at vokse op. Der mangler ganske enkelt plads til, at en tilpas bred cykelsti kan løbe langs en nygravet kanal og danne en forbindelse fra byens øvrige gadenet til den kommende gang- og cykelbro.

Derfor skal kanalen formentlig gøres smallere, hvilket beboerne ikke er glade for — men det er en af de centrale detaljer, som der nu skal arbejdes videre med. 

For nylig forslog en dansk-amerikansk tegnestue en mere utraditionel bro-løsning, hvor kanalen ikke behøver at blive kastet til, og man kan nok forvente, at den mulighed vil blive luftet til de kommende møder med beboerne.

Den endelige udformning af broen vil først blive fastlagt ved en kommende arkitektkonkurrence, men rammerne for den, er hvad der nu vil blive arbejdet med. 

Bro tidligst klar i 2030

Når den udvidede analyse går i gang her til januar, vil kommunen inddrage beboere og andre interesserede fra begge lokalområder i form af dialogmøder.

Senere på vinteren bliver der afholdt et informationsmøde, hvor medlemmer af Borgerrepræsentationen vil deltage og svare på spørgsmål.

Resultatet af den nye analyse forventes først at være klar i 2025, hvorefter broen ifølge Teknik- og Miljøforvaltningen potentielt vil kunne blive finansieret i kommunens budget for 2026. 

Sker dét, lyder kommunens tidsplan nu, at broen vil kunne stå klar ultimo 2030. Man må derfor vente en del år endnu, før man — i et roligt tempo — kan slange sig over havneløbet mellem Bryggebroen og Sjællandsbroen, der i dag er de eneste broforbindelser syd for Langebro.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Lars Møller
Et rigtigt first-world problem

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling