pixel

Enghave­broens landgang skal undersøges

En endelig placering af “Enghavebroen” er på plads — men politikere er endnu ikke klar til at gå i gang med arkitekt­konkurrence.

bro, enghave, islands brygge

En broforbindelse mellem Enghave Brygge og det sydlige Islands Brygge har længe været på tegnebrættet — og kom i sidste måned tæt på målstregen.

Men med en politisk beslutning denne uge i forbindelse med 'Budget 2024', bliver planerne nu yderligere strukket ud.

Den nye bro skal både bringe metroens M4 tættere på Amager og naturen tættere på Sjælland.

Hele 11 forskellige placeringer var oprindeligt i spil, før det hele til sidst blev kogt ned til to mulige løsninger, som politikerne stemte om i august.

Den geometriske øvelse endte som en bugtet bro fra den lille Enghave Brygge-ø Lyngholm til Sirius-tårnene på Islands Brygge — til glæde for nogen og ærgelse for andre.

Undersøges nu igen

Glæder man sig allerede nu til at suse på cyklen direkte fra Sydhavn til Amager Fælled, må man dog altså væbne sig med tålmodighed — igen.

For før arbejdet kan begynde, har politikerne bag det netop vedtagede 2024-budget for Københavns Kommune besluttet at afsætte 2,5 millioner kroner til yderligere en undersøgelse af forbindelsen.

Dén skal klarlægge de tekniske forhold og trafikale løsninger ved brolandingerne — og hvordan de spiller sammen med den eksisterende infrastruktur. I den forbindelse skal beboerne i området inddrages, så den kommende bro træder så få som muligt over tæerne.

Og da der er mange hensyn at tage, er det nødvendigt, at forvaltningen tager sig god tid, lyder det fra medlem af Borgerrepræsentationen Christopher Røhl (R), der var med til at beslutte den nu vedtagede linjeføring.

»Når vi modtager så mange henvendelser fra borgere, der føler sig kørt over i den demokratiske proces, må vi tage det alvorligt, og det føler jeg, vi gør nu,« siger han til Magasinet KBH.

Selv som garvet lokalpolitiker er det ifølge Røhl "helt vildt", hvor mange henvendelser fra borgere i området han og andre politikere har modtaget.

»Vi kan ikke som politikere svare på 300 mails, men vi kan sætte forvaltningen i gang med at undersøge løsningen ordentligt og se om den er realiserbar,« siger Røhl.

To løsninger i spil

Som vi før har beskrevet, er en række forhold og holdninger på spil på begge sider af vandet.

Da man tilbage i 2012 udarbejdede en lokalplan for området havde man — lidt ved et tilfælde — gjort plads til en bro over havnen på præcis den placering, som nu her i 2023 endte med at blive valgt ud af 11 mulige.

Til gengæld havde man på land ikke forberedt plads til de mange cyklister, der vil skulle køre til og fra broen på Enghave-siden.

Og i den mellemliggende periode har udviklingsselskabet By & Havn bygget så tæt, at der nu kun er en ganske smal adgangsvej til den kommende bro — klemt inde mellem ny bebyggelse og en nyanlagt kanal.

Med andre ord har vejen, hvor broen i fremtiden vil gå i land, ikke kapacitet til at håndtere den mængde cyklister, der forventes at ville bruge broen.

For at løse dén udfordring er det nu nødvendigt at fylde en del af den ellers nygravede kanal op igen, så man kan anlægge en bredere vej hen til den kommende bro. Og flere af de lokale er ikke glade ved udsigten til en smallere kanal men en bredere, og travlere cykelforbindelse udenfor gadedøren.

Ændrede mening

Til gengæld tilbyder denne linjeføring ifølge politikerne den bedste forbindelse mellem vej- og stinet på begge sider af havnen.

Og desuden ligger broen i passende afstand midt mellem Bryggebroen og en mulig, fremtidig Teglholmsbro.

Den alternative løsning man havde i spil, lå længere mod syd, og ville forbinde området 'Nokken' på Amager-siden med en kommende boligø lige ud for Enghave Brygge metrostationen, der åbner næste år.

Dén løsning var hverken beboerne i Nokken eller By & Havn, der står bag boligøen, dog særligt begejstrede for.

Beboerne var blandt andet bekymrede for, at den nye og travle cykelforbindelse ville gå lige forbi en børnehave i området. Og hos By & Havn var man betænkelige ved, at broen ville ligge klods op ad et planlagt boligbyggeri — noget som man frygtede kunne påvirke salgsprisen på boligerne.

Selv hældede Christopher Røhl og hans parti først mest til den sydlige løsning, men ændrede senere mening.

»Denne del af Enghave Brygge er stadig ikke udviklet og virkede umiddelbart som et lettere sted at anlægge en cykelsti,« siger Røhl, og fortsætter:

»Men trafikalt blev det svært at løse udfordringen på den anden side ved Nokken og børnehaven, hvor hele området er fuldt udviklet. Jeg er i sagens behandling blevet overbevist om, at det er nemmere at håndtere med den anbefalede løsning (G5, red.).«

Op til 25.000 daglige cyklister

I processen gjorde forvaltningen det altså klart, at man kunne løse cykelsti-problemet på Enghave-siden ved at indskrænke bredden på den nyligt anlagte kanal.

Og dén løsning var spiselig for Christopher Røhl og et stort flertal på Rådhuset. Men man vil med med bevillingen på Budget 2024 til en nærmere undersøgelse af adgangsforholdene gøre løsningen så god som mulig.

»Broen skal både komme naboerne og hele København til gavn. Det handler både om at få skabt adgang til metroen, en grøn adgang til Amager Fælled og at aflaste Bryggebroen,« siger Røhl og fortsætter:

»Derfor må vi også vende hver en sten i den løsning, vi har valgt, og sikre, at det kan lade sig gøre. Det er klart, det må tage den tid, det tager, for at vi kan tage beslutningen på et så oplyst grundlag som muligt.«

Af samme grund må københavnerne i første omgang altså tage til takke med yderligere et års måling og vurdering, hvor den bedst mulige løsning på broens landgange og adgangsveje skal findes frem.

Politikerne kunne også have valgt at hoppe direkte videre til en arkitektkonkurrence for selve broen, men den bliver nu udskudt, til man har undersøgt forholdene på lands til bunds.

Senere skal der også afsættes finansiering til arbejdet.

Broen er indtil videre planlagt til at få en samlet bredde på godt otte meter — inklusive en fire en halv meter bred, dobbeltrettet cykelsti, der skal sikre plads til 15-25.000 cyklister dagligt.

Broen bliver oplukkelig, så havneaktiviteterne kan fortsætte som i dag. Samtidig skal den anlægges højt nok til, at havnebussen kan sejle under broen uden åbning af den.

Med den nye undersøgelse — og usikkerheden omkring opstart af arkitektkonkurrencen — er det svært at give en dato for en åbning af broen. Men inden denne uges beslutning om endnu en undersøgelse lød Københavns Kommunes eget bud på byggestart i 2026 og færdiggørelse i 2029.

Så et fornuftigt skud vil nu lyde på en færdig bro i 2030, eller måske 2031.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Thomas Buus Madsen
Det er så meget til grin, at der skal gå 7 år fra metroen åbner til at vi får en bro der har været planlagt i 10 år. Kan man ikke købe en standard bro og springe en arkitekt konkurrence over og samtidig spare nogle penge.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling