pixel

Ny bydel i Sydhavnen vedtaget

Nyt kvarter får grønt lys til at vokse op i Sydhavnen — men det bliver uden grønne områder og med tungt trafikeret hovedvej som nabo.

Sydhavnsgade plan

Tilbage i september kunne vi her i magasinet fortælle om planerne for et nyt, trekantet kvarter i grænselandet mellem det nye og det gamle Sydhavnen.

Den store lokalplan — der vil rumme omkring 1.000 boliger — er netop blevet godkendt i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg, og dermed er der givet grønt lys til, at man kan gå videre til de arkitektoniske detaljer. 

Projektet omfatter 25% almene boliger, og netop dét endte med at være et springende punkt for flere parter.

Flere lokale ønskede en højere andel almene boliger, ikke mindst fordi et nyt ældrecenter i projektet tælles med i de 25%. Som lovgivningen er i dag, kan en kommune maksimalt stille krav til den private udvikler om, at 25% af et projekt skal bestå af almene boliger. Den nye regering har lagt op til, at tallet skal skrues op til 33, men det er endnu ikke vedtaget i Folketinget.

Der er dog ikke noget lovmæssigt krav om, at det nye ældrecenter skal tælles med i de 25% — men beboernes ønske blev i sidste ende afvist, og de 25% bliver altså inklusive centeret. 

Et forslag fra Konservative og Liberal Alliance om at gå i den anden retning og helt fjerne almene boliger fra projektet blev dog stemt ned af samtlige de øvrige partier.

Flere eller færre biler

K og LA ønskede også, at antallet af parkeringspladser blev skruet op fra én pr. 150 m² bolig til én pr. 100 m² — mens Alternativet gik den anden vej og ønskede én plads pr. 200 m² bolig, fordi området ligger tæt ved to metrostationer, og man i partiet har et ønske om at reducere privatbilisme i byen.

I sidste ende trak Alternativet stikket med støtte fra Radikale, SF, Dansk Folkeparti og Enhedslisten. Socialdemokratiet undlod at stemme, da Alternativets forslag kom på bordet.

Hele forslaget til det nye kvarter blev til sidst godkendt med 9 ud af 11 stemmer.

Konservative og Liberal Alliance, der altså ønskede flere P-pladser i området, endte med at stemme imod forslaget som helhed, fordi partierne mener, at området er for støjbelastet af biler på den store Sydhavnsgade til at egne sig til boliger. 

Efter vedtagelsen udsendte Teknik- og Miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen en pressemeddelelse. Her erklærer Olsen, at hun bakker op om projektet, netop fordi andelen af almene boliger bliver høj. Borgmesteren erklærer også, at projektet er et godt eksempel på lokal inddragelse, der munder ud i et bedre slutresultat.

De lokale har dog fremsat adskillige ønsker, som de må fortsætte med at drømme om. Det største er, at hele Sydhavnsgade bliver gravet ned i jorden, så man kan forbinde den nye bydel med havnen og kanalbyerne i Sydhavnen — og ikke har en svært trafikeret vej som en mur imellem de to.

Der er også et stort ønske om flere grønne områder og kulturtilbud i det nye kvarter. Dette blev afvist af forvaltningen, blandt andet med henvisning til, at der ikke er afsat finansiering til det. 

Læs mere om det nye Sydhavnsgade-kvarter.

Læs mere om 'Blomsterbroen'.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling