pixel

Vanløses høje vartegn er på vej

De længe ventede højhuse V360 ser ud til at blive en realitet — men det bliver uden roterende restaurant på taget.

V360 Vanløse

Den har stået tom i 11 år. Og det har den måttet høre for. Grunden over for Vanløse Station har således efterhånden fået en del øgenavne som 'Hullet' og 'Ground Zero'. Men nu ser der ud til at ske noget.

Det Vanløse-baserede Holberg Fenger Invest har i flere år barslet med et stort projekt på grunden — og ifølge bagmanden skuller der allerede være givet en byggetilladelse i april. 

Men den blev udskudt på grund af corona, fortæller Flemming Holberg Fenger til Vanløse Bladet.

Nu regner han dog med, at der kun vil gå yderligere et par måneder, før byggetilladelsen er i hus. Og så kan byggeriet gå i gang.

Indrammet glas

Der har dog været tilløb uden spring tidligere.

Helt tilbage i 2012 blev lokalplanen for projektet godkendt, og dengang lød det, at byggeriet ville starte samme år. 

I 2016 fortalte Holberg Fenger på et borgermøde, at han håbede på at komme i gang med at bygge i 2017. Og nu hedder byggestart altså 2021.

Når og hvis det sker, vil to tårne på henholdsvis 8 og 11 etager rejse sig fra en to-etagers bygning, der udgør basen og kobler sig på et eksisterende tre-etagers byggeri lige ved siden af.

På visualiseringerne kan man se folk spejle sig i basens glasvinduer, der ifølge lokalplanen skal indrammes enten i forpatineret zink eller i mørke teglsten — ligesom resten af byggeriet.

Tårnene skal huse kontorer, men de to etager i basen bliver åbne for alle.

Her får vanløsegenserne efter planerne dagligvarebutikker, fitnesscenter og en café ud mod Jernbane Allé. I alt skal der bygges 35.000 m2.

Roterende restaurant droppet

De to tårne hedder tilsammen V360.

Navnet vidner om Fengers oprindelige plan om, at man i toppen af det højeste tårn skulle kunne spise sin middag i en restaurant, som roterede 360 grader — en spiseoplevelse man for eksempel kan få i Berlin og New York.

Men dén får københavnerne ikke i denne omgang, for den roterende restaurant er opgivet i de aktuelle, opdaterede planer.

I stedet må man tage til takke med udsigten fra indhegnede tagterrasser på anden sal. Plateauer i form af trætrapper gør dog, at man kan nå lidt højere op og kigge ud over S-tog og livet i Vanløse centrum.

Lige neden for terrasserne opstår et nyt byrum foran bygningen, for grunden bliver ikke bygget helt til.

Den 2-etagers base-bygnings midte er trukket tilbage fra Jernbane Allé i en V-form, så der opstår en forplads vendt mod Vanløse Station og Frode Jacobsens Plads på den anden side af gaden.

V360's forplads skal ligne Frode Jacobsens Plads i form og størrelse, så de to smelter sammen til ét samlet torv foran S-tog-stationen — dog skåret over på midten af Jernbane Allés to bilbaner og cykelstier.

Kommer man ikke til Vanløse med tog, men i bil — eller har man cyklen med i toget — kan man parkere i den nye bygnings underetage, som vil have direkte opgang til tovet og plads til 200 biler og 300 cykler.

Andre projekter på vej

Den fortsat tomme grund over for Vanløse Station ligger i et område, hvor der sker en hel del i øjeblikket.

Lige ovre på den anden side af jernbanen åbnede i 2017 indkøbscenteret Kronen med dets boligkvarter af række- og byhuse på taget.

Og udover V360 er to andre, store projekter på vej i området: genopretningen af Harrestrup Å og en kæmpe folkeskole med plads til næsten 2.000 elever.

Hvornår et færdigbygget V360 slutter sig til Vanløses Bymidte, vides endnu ikke med sikkerhed.

Men grunden er afspærret og pyntet med visualiseringer af den bygning, den skal bære — og venter altså ifølge Holberg Fenger nu kun på den endelige byggetilladelse fra Københavns Kommune.

Det er den lille tegnestue BE Arkitekter — der selv har til huse i Vanløse — der er arkitekter på opgaven. Tidligere har Christensen & Co. arbejdet på projektet. 

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling