pixel

Endelig penge til nye byrum i Middelalder­byen

De har ventet på finansiering i tre år. Men nu er der penge til nye byrum i stedet for P-pladser i byens hjerte — i lidt amputeret form.

skindergade visualisering

Da Københavns Kommune for nogle dage siden præsenterede sit budget for 2026, løb bl.a. nedsættelsen af skatten med 0,11 procentpoint med overskrifterne.

Men på listen over begunstigede projekter fandt man også en pose penge til en plan, som vi har dækket omfattende her på siderne:

Nye byrum i Middelalderbyen.

Helt præcist blev der afsat 40,9 mio. til at komme i gang med de to første 'flagskibsprojekter' — dog i en noget amputeret form.

Start med A & B

I den store plan, der skal transformere Købehavns hjerte, har Københavns Kommune i alt udpeget ni såkaldte flagskibsprojekter, der helt skal tranformere flere velkendte byrum indenfor voldene.

Desuden skal der drysses andre, mindre forbedringer ud over resten af det cirka én kvadratkilometer store område.

De ni flagskibe er prioriteret fra A til I, og intentionen er at starte fra toppen og bevæge sig ned igennem alfabetet over nogle år.

Planen stammer egentlig fra 2022, og siden dens vedtagelse er der blevet nedlagt 525 P-pladser i Middelalderbyen. Men der er ikke blevet afsat penge til at komme i gang med at indrette de arealer, der er blevet frigivet — hverken på byens budget for 2023, 2024 eller 2025.

Men i sidste uge kom de altså. Pengene. Og dermed kan man nu komme i gang med Flagskibsprojekt A og B.

Flagskib A: Grønt ved Dyrkøb

Flagskibsprojekt A skulle egentlig have transformeret hele området omkring Domkirken og Nørregade, der forbinder Gammeltorv med Nørreport.

Men det finansierede projekt ender med at blive mindre, end det var planlagt i 2022.

Dengang lød overslaget på regningen på 49-69 mio. kroner, men på byens budget for 2026 blev der kun afsat 29,3 mio. kroner til anlægsarbejdet.

For de penge vil byen få et samlet byrum rundt om Domkirken — og ikke mindst den lille blindtarm 'Dyrkøb' står overfor en transformation.

I dag finder man her en noget trist P-plads klods op og ned af byens domkirke, men når den har fået sin make-over, vil asfalten være flået op og bilerne væk.

I stedet vil der komme en ny granitbelægning der skal trækkes henover Nørregade til den lille plads 'Bispetorvet' på den anden side af gaden.

På den måde vil der ikke længere være noget asfalt omkring Domkirken, og Dyrkøb vil desuden få et 'grønt rekreativt område', så man kan altså forvente flere træer og anden beplantning — helt præcist 5-10 nye træer, oplyser kommunen. 

Men fordi der ikke blev afsat det fulde beløb til flagskibsprojekt A i sidste uge, må man nu kigge forgæves efter en transformation af Nørregade.

I 2022-planen for Middelalderbyen skulle den ellers laves til en cykelgade med bredere fortove og bedre mulighed for at krydse gaden, men det blev valgt fra, da politikerne fordelte midler på budgettet for næste år.

På den måde sparer kommunen omkring 14 mio. kroner.

Fravalgt blev også et 'vandelement' på Dyrkøb, der ellers skulle "understøtte pladsens nye funktion som et sted med fokus på ro og sanselige oplevelse," som det hed i oplægget til budgetforhandlingerne.

På dén konto sparer man 7,3 mio. kroner, og således er flagskibsprojekt A i alt altså skrumptet med 21,3 mio. kr. i forhold til ambitionerne fra 2022.    

 

Flagskib B: Fuldt projekt, eller hvad?

Flagskibsprojekt B får til gengæld den store tur. I hvert fal på papiret.

I budgettets dokumenter hedder det nemlig, at man nu vil "anlægge hele Flagskibsprojekt B".

Projektet omfatter de cirka 650 meter som udgøres af strækningen Vestergade, Gammeltorv, Skindergade.

Forløbet er i dag domineret af en asfalteret kørebane og særdeles smalle fortove, som har mere end svært ved at rumme de mange fodgængere i byens kerne.

Projektets mål er at ændre på dét ved at udvide fortovene "mest muligt" — og ved at lave såkaldte "gennemgående fortove" ved sidegaderne.

Det betyder, at fortovene ikke stopper, når man møder en sidegade men fortsætter henover den. På den måde bliver fodgængerne prioriteret, og biler fra sidegader må vente på, at der er et hul i fodgængerstrømmen, før de kører ud.

Gammeltorv skal også friskes op.

Her skal der — i hvert fald ifølge planen fra 2022 — plantes træer og skabes nye opholdsmuligheder ved Caritas-brønden — og pladsens granitbelæning skal trækkes henover Vestergade, så man i højere grad oplever en samlet plads, fra facade til facade.

Men i 2022-planerne lød budgettet for hele Flagskibsprojekt B på 43-48 mio. kr., og i byens budget for 2026 blev der i sidste uge blot afsat 11,6 mio. kroner til hele strækningen Vestergade, Gammeltorv og Skindergade. 

Hvordan kan man gennemføre hele projektet for en fjerdedel af prisoverslaget i 2022? Det spurgte vi Teknik- og Miljøforvaltningen på Københavns Rådhus om — og svaret lyder:

"Dele [af projektet] er allerede udført i forbindelse med nedlæggelse af parkeringspladser og opsætning af cykelstativer. Derudover er den konkrete lokation blevet undersøgt nærmere for at se, hvad der reelt er af muligheder, og derfor er projektet blevet billigere, end hvad der er nævnt i Byrums- og Trafikplanen (fra 2022, red)."

En håndfuld nye cykelstativer koster ikke i nærheden af 35 mio. kr., så forvaltningen har altså markant nedjusteret, hvad man ser af "muligheder" for blandt andet bredere fortove på strækningen.

På strækningen vil man opretholde en regulær vejbane til biler, og på Skindergade skal der også laves vigearealer, så der kan være biltrafik i begge retninger. 

Ventetid? Op til seks år.             

Præcis hvor meget fortov, der bliver plads til, må vi vente lidt med at se.

Til næste år vil man starte på 'projekteringsarbejdet', der mere detaljeret skal lægge en plan for ændringerne i byrummet. Og selve anlægsarbejdet vil først gå i gang i 2028 og 2029.

Den fornyede strækning Vestergade-Gammeltorv-Skindergade ventes derefter "tilgængelig" i 2029 — og helt færdig i 2030.

Og ved Dyrkøb og resten af arealet omkring Domkirken vil det nye byrum være "tilgængeligt" i april 2030 — og helt færdigt i sommeren 2031, altså om seks år. 

Politikerne kunne i øvrigt også have valgt at afsætte penge til at lægge rød asfalt i både Nørregade og Vestergade for at markere status som cykelgade, men det blev fravalgt.

De næste flagskibsprojekter som der en dag skal findes penge til er C & D — henholdsvis Nikolaj Kirke / Lille Kongensgade og 'Stræderne'.

 


Se alle ni 'flagskibsprojekter' her:

A: Nørregade / Domkirken

B: Skindergade / Gammeltorv

C: Nikolaj Kirke / Lille Kongensgade 

D: 'Stræderne'

E: Vandkunsten / Rådhusstræde / Løngangstræde

F: Krystalgade / Landemærket

G: Pilestræde

H: Frederikshoms Kanal

I: Ny Kongensgade / Ny Vestergade

Og få det samlede overblik over planen fra 2022 her: Plan for 'bilfri' Middelalderby er klar

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling