pixel

Sådan vil byens hjerte se ud i fremtiden — Frederiksholms Kanal

I stor plan for fremtidens Middelalderby bliver kanalstrækning til promenade.

frederiksholms kanal luft

Den store plan for fremtidens, næsten bilfri, Middelalderby er lagt frem. I en serie artikler kigger vi enkeltvis på de såkaldte 'flagskibsprojekter', som dækker over de mest omfattende ændringer af bykernen, som den var afgrænset i middelalderen — det vil sige inden for de gamle volde.

Her i artikel nummer seks kigger vi på 'Flagskibsprojekt H'. Hvornår projektet kan blive til virkelighed er endnu usikkert, men realiseringen af dele af den store plan kan allerede starte op til næste år, hvis der er politisk opbakning til det — og hvis der afsættes midler til arbejdet til efterårets budgetforhandlinger på Københavns Rådhus.

Frederiksholms Kanal

Det er en af byens mest maleriske strækninger — langs vandet omkring Slotsholmen, flankeret af grønne træer og med Christiansborgs bagside som nabo.

Men der er i dag også en lille smule 'bagside' over Frederiksholms Kanal selv. De fleste stueetager på den 400 meter lange strækning mellem Stormbroen og Blox er tillukkede og byder ikke på offentlige aktiviteter, og så er her parkeringspladser på de gamle brosten — mange af dem.

Allermest parkering er der på den østlige side af kanalen, tættest på Inderhavnen — på sin vis meget passende, da denne strækning passerer Transportministeriet. 

Men transport kan som bekendt også foregå til fods i grønne omgivelser. Og dét er netop planen for denne del af Frederiksholms Kanal.

Parkeringen skal væk, og strækningen skal i stedet, som det hedder, blive til et "rekreativt promenadeanlæg" med flere træer. I dag er der kun tre på denne side af kanalen.

Nye bænke vil der også blive plads til, så man kan sidde og nyde eftermiddagsolen langs vandet, og det bliver anbefalet, at projektet tænkes sammen med Søren Kierkegaards Plads, som i årevis har ligget grå og ganske forladt hen.

Dén er dog netop nu blevet midlertidigt forvandlet i forbindelse med Tour de Frances besøg i København, og intentionen er, at man i løbet af sommeren indsamler erfaringer med henblik på en permanent ændring af pladsen. Dén ændring ser Københavns Kommune altså gerne, at man tænker sammen med Frederiksholms Kanal, så man i fremtiden kan "invitere fodgængere ind på Slotsholmen".        

 


Se alle ni 'flagskibsprojekter' her:

A: Nørregade / Domkirken

B: Skindergade / Gammeltorv

C: Nikolaj Kirke / Lille Kongensgade 

D: 'Stræderne'

E: Vandkunsten / Rådhusstræde / Løngangstræde

F: Krystalgade / Landemærket

G: Pilestræde

H: Frederikshoms Kanal

I: Ny Kongensgade / Ny Vestergade

Og få det samlede overblik her: Plan for 'bilfri' Middelalderby er klar

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling