pixel

Sådan vil byens hjerte se ud i fremtiden – Pilestræde

I stor plan for fremtidens Middelalderby bliver Pilestræde en hel del mere rolig.

Pilestræde

Den store plan for fremtidens, næsten bilfri, Middelalderby er lagt frem. I en serie artikler kigger vi enkeltvis på de såkaldte 'flagskibsprojekter', som dækker over de mest omfattende ændringer af bykernen, som den var afgrænset i middelalderen — det vil sige inden for de gamle volde.

Her i artikel nummer syv kigger vi på 'Flagskibsprojekt G'. Hvornår projektet kan blive til virkelighed er endnu usikkert, men realiseringen af dele af den store plan kan allerede starte op til næste år, hvis der er politisk opbakning til det — og hvis der afsættes midler til arbejdet til efterårets budgetforhandlinger på Københavns Rådhus.

Pilestræde

"Pilestræde fungerer som en lokal forbindelse og butiksgade og udgør et mere roligt alternativ til Købmagergade."

Sådan lyder de første ord om Pilestræde i Københavns Kommunes egen beskrivelse af den i den nye plan for Middelalderbyen.

Dét med det rolige skal man dog se fra en ganske særlig vinkel. For godt nok finder man på Pilestræde slet ikke den samme konsumflod af mennesker som på Købmagergade nogle få meter væk. Men til gengæld kører her stadig biler, og fortovene er visse steder så smalle, at to personer ikke kan passere hinanden, uden den ene må en tur ud på kørebanen. Og dét er ikke med sikkerhed en rolig oplevelse på bilgaden Pilestræde.

I fremtiden skulle der dog meget gerne blive lavet om på dét.

Den nye plan for Pilestræde indeholder stadig en kørebane til biler, men fortovene skal gøres bredere, og dermed kan man formentlig vinke farvel til det meste af den kantstensparkering, der er på gaden i dag.

Planen går endnu ikke i detaljer, men man kan formentlig forvente én, ensrettet kørebane med nogle enkelte erhvervs- og afsætningspladser placeret i indhak i et betydeligt bredere fortov, der tillader, at flere mennesker kan passere hinanden.

Nina Bangs Plads

Samtidig vil hele gaden – det vil sige hele vejen fra Strøget op til Landemærket ved Trinitatis Kirke – blive beplantet med træer. I dag findes der ikke et eneste, bortset fra en enlig svale på Nina Bangs Plads, som Pilestræde passerer, kort før den når til Landemærket.

Pladsen er i dag lidt af en anomali i Middelalderbyen. Den er overvejende belagt med fliser og brosten, men er omgivet af moderne byggeri fra 60'erne og fremefter. Næsten alle stueetager er lukkede, og pladsen ligger som regel øde og forladt hen.

I planen foreslås netop dét problem løst ved, at man åbner stueetagerne op med indgange til ye butikker eller andre funktioner.

Med den nye plan kan både Nina Bangs Plads og den let svungne Pilestræde formentlig komme til at blive betydeligt mere rolige og velbesøgte oplevelser end i dag.


Se alle ni 'flagskibsprojekter' her:

A: Nørregade / Domkirken

B: Skindergade / Gammeltorv

C: Nikolaj Kirke / Lille Kongensgade

D: 'Stræderne'

E: Vandkunsten / Rådhusstræde / Løngangstræde

F: Krystalgade / Landemærket

G: Pilestræde

H: Frederikshoms Kanal

I: Ny Kongensgade / Ny Vestergade

Og få det samlede overblik her: Plan for 'bilfri' Middelalderby er klar

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

ssofelt_3939
Bliver der beboerparkering i parkeringshuset i Vognmagergade , som det tidligere har været nævnt i avisen?

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling