By & Havn vil skifte P-hus ud med boliger
Kommunens eget selskab vil sadle om og have boliger i stedet for P-hus i Ørestad — men kan idéen accepteres i ophedet valgkamp?
Endnu et parkeringshus var egentlig på vej til Ørestad.
Men den idé er nu tæt på at blive sløjfet — og parkering på vej til i stedet at blive boliger.
Sådan lyder det kommunale selskab By & Havns plan for en ubebygget plet i Ørestad Syd — som dermed kommer til at skrive sig ind i kommunalvalgets drama om fremtidens parkering i København.
Helt tilbage i 2019 faldt en politisk aftale ellers på plads om at få lavet de sidste af de planlagte parkeringshuse i Ørestad færdigt.
Her i 2025 mangler ét af P-husene imidlertid stadig at blive til en realitet — og det er her, at idéen om at forvandle pladsen til biler til plads til 5.000 kvadratmeter bolig ind.
Tomme P-huse = boliger?
Der er allerede gjort plads til en hel del parkeringspladser i Ørestad Syd.
Faktisk finder man mere end 4.000, som fordeler sig med knap 3.200 i By & Havns færdige P-huse, godt 600 i P-kældre og præcis 267 på gadeplan.
Samtidig har tal fra By & Havn dog afsløret, at P-husene i Ørestad står halv- eller heltomme det meste af tiden. Det gjorde sig gældende i 2021 — og igen i 2023.
Faktisk var tallet af benyttede P-pladser i flere af husene faldet i den mellemliggende periode.
Og nye tal for den første halvdel af 2025 viser et gentagende mønster.
P-husene ’Ejler Bille’ og ’Robert Jacobsen’ var kun fyldt op med max 50 procent, mens 'Arena' døgnet rundt sjældent sneg sig over 20 procent.
Den eneste afstikker i statistikken er P-huset ’Richard Mortensen’, der har en belægning på 60-90 procent.
Med dét in mente kunne det umiddelbart lyde som en nem beslutning at sløjfe idéen om endnu et P-hus og bygge nogle flere boliger i stedet.
I den gældende lokalplan — der bestemmer, hvad der må blive bygget i området — er der heller intet i vejen for, at parkeringspladserne bliver byttet ud med boliger.
Og så er København som bekendt i evig boligmangel — og tal fra Københavns Kommune viser, at København forventes at vokse med yderligere 120.000 beboere frem mod 2060.
Strid op til kommunalvalget
Men det kan vise sig ikke at være helt så nemt endda at veksle P-pladser til samtalekøkkener og soveværelser.
Frem mod kommunalvalget i november er debatten om P-pladser nemlig igen blusset op.
For skal der gøres mere plads til de mange pendlere i bil og til mere beboerparkering — eller skal København slå et stærkere slag for at være en grøn by og promovere sig selv på kollektiv trafik og som cykelby?
Socialdemokratiets har siden kommunalvalget i 2021 lavet en U-vending og bejler nu for flere P-pladser.
Imens er Enhedslistens Line Barfod — der også er teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune — gået i modsatte grøft og vil sløjfe 20.000 parkeringspladser.
Spørgsmålet er politisk højaktuelt — også fordi antallet af biler i byen blot vokser.
I 2014 var 109.000 privatbiler ejet af en person i Københavns Kommune, men her i 2025 er det tal vokset til 139.000. Og væksten i biler er større end væksten af voksne indbyggere.
Kun et enkelt hår i suppen
By & Havn selv har dog kun fundet én hage ved idéen om at bytte det planlagte P-hus ud med boliger.
Da man i 2019 indgik aftalen om få P-husene bygget færdigt, var der et krav om, at der højest måtte være 250 meters gåafstand til nærmeste P-plads fra en bolig i Ørestad Syd
Hvis det sidste parkeringshus nu bliver til boliger, så vil nogen af indbyggere i Ørestad Syd få op til 600 meter til nærmeste P-hus.
Det er dog helt ikke uhørt, oplyser embedsværket, for siden 2019 har man i højere grad arbejdet med bilfrie byudviklingsområder, hvor man accepterer større afstande til nærmeste parkering.
Teknik- og Miljøforvaltningen har dog valgt at banke på politikernes dør og med et notat orientere dem om By & Havns intentioner.
Nu er det op til de parkeringsstridende politikere, om de vil ’hæve sagen’ til politisk behandling — eller om de vil vifte den igennem og lade By & Havn gøre, som de ønsker, uden diskussion.
Parkering eller boliger? Spørgsmålet er aktuelt både i Ørestad Syd og til det kommende kommunalvalg.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!

Hvorfor må man som bilist ikke gå mere end 200 m til sit befordringsmiddel? Jeg bor centralt i Sundby på "det gamle" Amager, og har aldrig haft brug for bil. Nærmeste metrostation er 550 m væk (luksus) og næst nærmeste er 750 m. Intet problem. Tænk, hvis man kan klage over, at der er 600 meter til befordring. Absurd. Folk vil gerne bo bynært, men opfører sig stadig, som de boede i et villakvarter.
Et andet "fun fact", også et sjovt sammentræf: dagen før publiceringen af denne artikel var jeg faktisk på sightseeing i parkeringshuse i Ørestad syd (jo, jeg var! Believe me!) En helt fremmed verden for mig, der aldrig har haft kørekort - men den er arkitektonisk interessant. (Især Hannemanns, der har påfaldende ligheder med mit forslag til en cykeltunnelskakt med spiralformet rampe + elevator og trappe, men det er jo en helt anden historie.)
Og P-husene er jo politisk højaktuelle.
Og ja, de er ret tomme på en lørdag eftermiddag. Og når man ser Ørestad Syd fra toppen af tre P-huse, er det en iøjnefaldende car crazy verden derude. Der er metro nord syd og jernbane øst-vest, der er masser af fine og meget forskelligartede cykelstier især nord-syd, og der er busser i alle retninger. Og alligevel er så mange m2 og så meget beton og asfalt afsat til det, man kalder bilismens "arrogance of space", Har vi virkelig brug for endnu et tomt P-hus??
Tænk fremad: på Lynetteholm, med den cykelfjendske cykelbro mod vest (Østerbro) og den utroligt tyndbenede infrastruktur for netop biler: én vej mod syd, og én ny vej i tunnel mod nord, der måske bliver til en ringvej engang. Byg infrastruktur til den by, du ønsker. Hvor mange tomme P-huse skal vi have på Lynetteholm?"Den elendige byplanlægning som By&Havn har stået for"
Hvad tænker du på der?
Og hvordan kan det være, at "det mest centralt placerede p-hus i bydelen" kom til allersidst?At situationen har været forudsigelig da man lavede nye lokalplaner, der slet ikke tog højde for at forudsætningen for parkering i forhold til afstand og belægning ikke længere hang sammen. At man først kommer nu og tager konsekvensen er useriøst over for os beboere der har haft nogle forventninger til området, som man på ingen måde kunne vide ville ændre sig.
Det andet har jeg ikke noget godt svar på. Tilfældigheder måske eller noget med den rækkefølge man har solgt byggegrundene i.Den første sætning forstår jeg ikke. Jeg er ikke lokal.
Men den med "beboere der har haft nogle forventninger til området" er jo klart nok. Der er noget med klare løfter (evt. juridisk bindende) vs. løse ord, der bare skaber forventninger.
(Jeg husker noget lignende ifb. med debatten om cykelbroen ved Enghave Brygge: nogen havde købt bolig i forventning om, at den ville komme. Andre blev negativt overraskede.)Fornuftigt forslag, påfaldende timing. Parkeringspladser er et af de få simple, markante temaer i den kommunale valgkamp, og de fleste partier taler med fyndig røst om emnet.
Behovet for parkeringspladser er nemlig også et af de to afgørende skel mellem os: enten har du bil , eller også har du ikke. En interessemodsætning, som alle kan forstå.
(Den anden er naturligvis boligformue: mange af os indkasserer arbejdsfrie gevinster på at bo her - de andre bliver gradvis presset ud af byen, efterhånden som de får brug for et boligskifte.)
Så hvorfor lancerer By&Havn det her forslag netop nu? Jeg aner det ikke. Jeg spørger nysgerrigt. Måske er det bare fornuftigt arbejde, med tilfældig timing, Men lad mig give et "fun fact": når man studerer stemmefordelingen i den enkelte valgdistrikter og stemmesteder, er det virkeligt påfaldende, at de der er flyttet ind i områder relateret til By&Havn, stemmer V, K og LA.
Og deres repr. får nu en "gratis omgang" på at profilere sig imod forslaget før valget. Gratis, fordi de tre ikke har flertal. Måske er det bare det.Jeg synes det er at misrepræsentere Ørestad totalt.
Det største parti ved kommunalvalget var Enhedslisten med 17,7% af stemmerne, efterfulgt af Socialdemokratiet med 14,8% af stemmerne.
Først derefter kommer K, V, og R med omtrent samme antal stemmer og LA får sølle 4.4% af stemmerne. Ja, det er ikke fuldstændigt ræverødt ligesom på Nørrebro, men det er fanme heller ikke en eller anden borgerlig højborg, som du giver udtryk for.
https://www.dr.dk/nyheder/politik/resultater/kommunalvalg/kommune/k%C3%B8benhavn/afstemningssted/%C3%B8restad%20skolePå det stemmested: 31,9% til V-K-LA.
Hele Kbh. Kommune: 23,5%.
Rådmandsgades Skole, hurtigt valgt modeksempel: 16,2%.
Det er den forskel, jeg refererer til.
(Jeg husker et indtryk fra et kort, hvor områderne havde farver. Jeg ved ikke om jeg dengang tænkte på Ørestaden som By&Havn territorium.)
I forhold til kommunalpolitik ser jeg det som en sammenhæng mellem bilistvenlige partier og områder, der tiltrækker bilister.
Du kan jo prøve at gå til et valgmøde derude og se, om der bliver talt om det her.Jeg fortæller om, at jeg har opsøgt Ørestaden og set den fra toppen af tre parkeringshuse. Det kan du da ikke kalde fordomme!?
Og jeg tror du taler om et valgmøde, som jeg også deltog 1, 25/8: det var lige præcis indkaldt som et møde om cykeltrafik.
Og jeg skriver faktisk ingenting om "hvem der bor der og hvad der foregår derude."