pixel

Refshalevej skal have flere navne, mener lokale

Refshalevej er så lang, at den forvirrer både turister og lokale — og derfor skal den deles op i tre strækninger med forskellige navne, mener lokaludvalg.

refshalevej

Det kan være en udfordring at finde rundt i en storby, man ikke kender.

Det gælder naturligvis også København, hvor man ofte møder forvirrede turister med hovedet begravet i fold-ud-kort eller Google Maps på knudepunkter som Nyhavn eller Christianshavns Torv.

Men kender man lidt til byen, er det ofte ret enkelt at finde rundt, og mange københavnere kan på intution sjusse sig frem til den omtrentlige afstand til en adresse på de større veje.

For eksempel kan man regne med at skulle gå cirka 100 meter for at passere 10 husnumre på gader som Nørrebrogade, Bredgade og Amagerbrogade.

Sådan er det ikke på Refshalevej.

Fra én til tre veje

Den i alt omkring 7 kilometer lange vej begynder som en undseelig sidegade til Prinsessegade på Christianshavn og snor sig langs Christiania forbi Dokøen, inden den ender i et asfalteret virvar på kryds og tværs af Refshaleøen

Det er forvirrende — og ikke kun for de mange turister, der hvert år strømmer til Refshaleøen for at besøge restauranter, kunstbutikker og events.

Også de lokale har svært ved at finde logikken i adresserne.

Skal man for eksempel besøge Restaurant Noma, der ligger på Refshalevej 96, kræver det en gåtur på omkring 1,5 km fra Prinsessegade, mens der kun er 500 meter mellem Refshalevej 150 og 300 — adresser der begge ligger på Refshaleøen.

Derfor vil Chrisitanshavns Lokaludvalg nu dele vejen op i tre "nye" veje: Nyværksvej, Minebådsvej og Refshalevej.

'Nyværksvej' tager navn efter den gamle befæstning og forlængelse af Christianshavns Vold fra slutningen af 1600-tallet — og dét navn vil lokaludvalget give de 1,5 kilometer fra Prinsessegade langs vandet til Krudtløbsvej, få meter fra Noma.

'Minebådsvej' skal være navnet på de næste, få hundrede meter fra Krudtløbsvej forbi Minebådsgraven til Forlandet ved Vandflyverhangaren. Minebådsgraven er navnet på det nordligste bassin i Københavns fredede voldgrav, der samlet hedder 'Stadsgraven'.

Den sidste del af Refshalevej skal beholde sit nuværende navn — indtil videre i hvert fald.

Bedre forhold for cykler og gående

Hvis man har besøgt store events på Refshaleøen som for eksempel Copenhell, står netop denne sidste del af Refshalevej ud til Refshaleøen formentlig tydeligt i hukommelsen — og ikke for det gode.

Strækningen er nemlig for smal til at rumme den voksende mængde af mennesker, cykler og biler, der ofte skal til og fra øen på én gang — ja faktisk er der kun lige netop plads til, at to biler kan passere hinanden.

Som vi kunne fortælle i september, har politikerne i København derfor afsat ikke mindre end 65 millioner kroner i næste års budget til at udvide strækningen og anlægge fortove og cykelstier.

Før dét kan ske, skal der dog både udarbejdes en miljørapport og vedtages en ny anlægslov. Begge forventes klar i 2027, men selv hvis alt går efter planen, står den udvidede Refshalevej først klar i 2033.

Får Christianshavns Lokaludvalg deres vilje, vil denne del af vejen til dén tid altså være den første strækning med navnet 'Refshalevej'.

Og udvalget forventer i øvrigt, at man i takt med byudviklingen af Refshaleøen også omdøber de mange kilometer af Refshalevej der løber på selve halvøen. Det er en udvikling, der måske er meget tættere på, end tidligere forventet.  

Udvalget vil nu rådføre sig med Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune om at få navneændringerne gennemført.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling