pixel

Amager fortsætter rejse fra industri til bolig

På det østlige Amager er 109 nye almene boliger på vej — midt i område der er fuldstændig forvandlet over de sidste fem år.

Amager Strand, almene boliger, JUUL Frost, Årtiderne

Det nordøstlige Amager har gennemgået en forvandling som få kvarterer det seneste årti.

I kølvandet på metrolinjen og Amager Strandpark er højhuse og nye boligområder skudt op langs Strandlodsvej og Amager Strandvej — områder som før var præget af industri, værksteder og tilgroet buskads.

Udviklingen er de seneste år rykket nordpå langs det gamle Amagerbane-tracé mod Prags Boulevard, hvor omgivelserne stadig vidner om tiden før badegæster og boligboom.

Her, mellem Amagerbanen og Strandvejen, blot få hundrede meter fra Øresund, er planerne for et nyt alment boligbyggeri nu lagt på bordet.

Alment på vej

Byggeriet opføres af AG Gruppen for Boligforeningen 3B og SAB og bliver en blanding af familie- og ungdomsboliger som på to grunde bliver de sidste brikker i en nyligt opført karré.

I lys tegl og med grønne tage i varierende højder danner de to bygninger rum om en fælles gård med grønne pletter, hvor beboerne kan mødes. Alle boliger får enten altan eller egen terrasse. 

Byggeriet af de to nye bygninger, som er tegnet af Årstiderne og Juul Frost Arkitekter, går efter planen i gang næste år og vil byde de nye beboere velkommen i 2023. 

Projektet opføres med lånegaranti fra Københavns Kommune på baggrund af kravet om, at 25 procent af byens nybyggede boliger skal være almene. 

Østamager i rivende udvikling

De nye boliger opføres midt i byudviklingsområdet 'Amagerbanen Syd', som siden lokalplanens vedtagelse i 2017 med høj hast er skudt i vejret.

Kvarterets masterplan, som er tegnet af Vandkunsten, er indrettet med et minimum af plads til parkerede biler, som er henvist til underjordiske betalingsanlæg. I stedet er kvarterets huse placeret i grønne omgivelser med asfalterede og flisebelagte 'kiler' med plads til gående og cyklende. 

At det er populært at bo tæt på centrum, strand, metro og lufthavn vidner resten af områdets rivende byudvikling om. 

Lige nord for Amagerbanen Syd er søster-projektet 'Amagerbanen Nord' i sin spæde start. Her må gamle industribygninger — hvor særligt loppemarkedet Den Blå Hal er kendt i lokalbefolkningen — lade livet til fordel for nye lejligheder i én til syv etagers højde.

Højest bliver der ud mod trafikken ved Amager Strandvej og Prags Boulevard.

En enkelt rød industribygning med tilhørende skorsten bliver her bevaret for at minde om områdets historiske identitet. 

Men ellers vil også disse kvadratmeter om få år være totalt forvandlet til en slags 21. århundredes modernisme med boliger fra stue til kvist i begrønnede omgivelser — og med mange parkeringspladser, primært placeret i underjordiske kældre.    

Nyt og gammelt

Vest for den gamle Amagerbane, som på denne del af strækningen er en cykelrute, er endnu et nyt kvarter på vej langs Lindgrens Allé.

Her bliver hele otte af de oprindelige bygninger bevaret, blandt andet forlaget Gyldendals gamle pakhus, som snart vil indgå i et kontrastfyldt samspil med moderne bygninger, som man kender det fra Nordhavns Århusgadekvarter og Carlsberg Byen.

Også i disse to nye udviklingsområder gør kravet om almene boliger sig gældende, så en fjerdedel af de nye boliger vil være med omkostningsbestemt leje.

Tager man et smut rundt om hjørnet mod Holmbladsgade, er kvarterets nye store folkeskole under opførelse.

Og endnu længere mod nord, ved siden af Kløvermarken, har snakken længe gået om, hvad der skal udvikles på disse kanter af Østamager. Gennem flere år er der blevet taget tilløb til et nyt kvarter med arbejdsnavnet 'Kløverparken' eller 'Kløverkvarteret' afhængigt af, hvem man spørger.

Området er dog p.t. henlagt som et såkaldt 'perspektivområde', som ikke vil blive udviklet i de førstkommende år. Her har man fra kommunal side indtil videre valgt at vente på, at der kommer bedre offentlig transport til denne del af Amager. Dét skal ske i form af én eller to stationer på den — formentlig — kommende linje M5.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling