pixel

Smid cyklen over banegårds­graven

Skal den åbne banegrav inddrages for at løse Hovedbanegårdens cykelkaos? Eller hvad med en ny cykelkælder med de tohjulede i tre lag?

cykelhjulet københavns hovedbanegård

Der er mildest talt trængsel i cykelstativerne omkring Hovedbanegården, hvor det kræver snarrådighed og tålmod at efterlade sin jernhest – for slet ikke at tale om, når den skal findes og filtres ud af kaoset igen. Samtidig ligger den åbne banegårdsgrav ud mod Vesterbrogade bare der under det ikoniske neonrørs-ur og optager plads til ingen verdens nytte.

Så hvorfor ikke bygge en platform til cykelparkering henover graven?

Det er det enkle princip bag Cykelhjulet, en fritstående og (som navnet antyder) cirkulær konstruktion, der hvilende på søjler nede i banegraven har plads til 700 cykler over den. 

Platformen ligger i niveau med Banegårdspladsen, så de mange parkerede cykler skjules bag banegravens brystninger og ikke skæmmer den fredede Banegårdsbygning. Den runde form forhindrer spildarealer i hjørnerne og gør det overskueligt at finde de ledige pladser ved ankomsten. Samtidig dækker hjulet kun omkring en tredjedel af gravens areal og forhindrer dermed ikke hullets eksisterende funktion som ventillation for banetunnelen.

Inspiration til alternative løsninger

Cykelhjulet er et af de kreative bud på en tiltrængt udvidelse af kapaciteten, som indgår i et nyt såkaldt scenariekatalog om cykelparkeringsmulighederne ved Københavns Hovedbanegård.

Idéforslagene i kataloget er udtænkt af et kombineret ingeniør- og arkitektteam bestående af MOE Tetraplan, Juul Frost Arkitekter og Gehl Architects, og er bestilt af Københavns Kommune som inspiration til, hvordan udfordringerne kan tackles.

Mulighederne for flere cykelstativer omkring Hovedbanen er nemlig stort set opbrugte, og blot en optimering af de eksisterende forhold kan langt fra imødekomme det forventede behov. Det er nødvendigt at tænke i alternative løsninger for at udbygge cykelparkeringen.

Et andet og mere vidtgående forslag i scenariekataloget er således at udgrave en 3-etagers cykelparkeringskælder under den nuværende busterminal i Bernstorffsgade.

Cykler i tre lag under jorden

Den underjordiske løsning vil kunne give København H hele 3.760 nye cykelpladser. Og ved at forlænge den eksisterende, tværgående perrontunnel kan skabes en sammenhængende forbindelse hele vejen fra cykelkælderen og den overliggende busterminal, forbi S-toge og fjerntoge, og videre til den kommende metrostation i Stampesgade.

Dermed vil undergrundens cykelstativer reelt ligge på vejen til perronerne, så københavnerne undgår de omveje fra cykelafstigning til togpåstigning, som erfaringerne viser, at de simpelthen ikke orker – i modsætning til for eksempel hollænderne, der gerne går lidt længere for en rummelig og overdækket cykelparkeringsplads.

Kælderens nedkørselsramper placeres tæt på krydset til Tietgensgade, mens en ny hovedtrappe og elevator, der også forbedrer Hovedbanens handicapvenlige adgangsforhold, placeres centralt ved busterminalen i Bernstorffsgade. Forslaget foreslår i øvrigt at give busterminalen en overhaling, der skaber mindre trange venteforhold, nu man er i gang.

Fantasifulde forgængere

At cykelsuppen ved Hovedbanegården kun bliver tættere i årene der kommer, er ingen ny problemstilling. Når metroens Cityring åbner i 2019, støder København H nemlig Nørreport af tronen og bliver Danmarks travleste station. Frem mod 2030 skønnes der at blive behov for plads til i hvert fald 4.000 flere parkerede cykler end i dag.

De seneste år er flere andre fantasifulde forslag da også kommet Cykelhjulet og 3-plans cykelkælderen i forkøbet.

Copenhagenize Design Co. har tidligere budt ind med en platform over baneterrænet meget a la Cykelhjulet, men placeret på Hovedbanens bagside ved Tietgensbroen og med plads til hele 7.500 cykler – se mere om forslaget her.

Og tegnestuen Mutopia har opfordret til at gå all in og omdanne Hovedbanegården til en decideret drive-in station med 4.000 cykelparkeringspladser på nye etager oppe under hvælvingerne i selve ankomsthallen – se mere om forslaget her.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling