pixel

Minister vil åbne for flere bilfrie søndage

Transportministeren vil give mulighed for, at byen kan holde bilfri søndag, når den vil.

nørrebrogade bilfri kridt

Der blæser nye vinde ned ad gaderne i mange europæiske byer i disse år.

Vognbaner og parkeringspladser viger i tiltagende grad pladsen for cykelstier, gågader og nye opholdsrum.

Men der findes også en temporal hybrid: Nogle gange kan gaderne bruges til biler — andre gange kan de bruges til andre ting.

Svenskerne har allerede med stor succes introduceret såkaldte 'sommergågader' i Stockholm — et koncept der kan være på vej til København.

Og nu kan en anden løsning med skiftende brug af gaderummet være på vej: bilfrie søndage.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) lægger nemlig op til en lovændring, der skal tillade landets større kommuner at lukke udvalgte gader om søndagen — inklusive naturligvis Københavns.

Det er ifølge den gældende færdselslov ikke noget, som en kommunalbestyrelse blot kan vælge at gøre, uden først at søge om dispensation til det.

Kendt koncept

Hvis 'bilfri søndag' klinger lidt velkendt, så er det enten fordi man ikke er helt ung længere — og/eller fordi man har nogle år i København på bagen.

Under oliekrisen i 1973 blev der indført kørseslforbud om søndagen, så man kunne gemme landets sparsomme benzinreserver til arbejdsdagene. Perioden med bilfrie søndage varede ved den lejlighed to en halv måned.

I løbet af 00'erne vendte konceptet tilbage, men denne gang af lyst og ikke af nød. Her blev der ved flere lejligheder afholdt bilfri søndag i Middelalderbyen — altså inden for de gamle volde.

Seneste udgave af bilfriheden foregik den 18. september 2016, hvor tre bilgader agerede fodgængerrum i otte timer: fra klokken 12 til 20.   

Ved dén lejlighed blev bl.a. Nørrebrogade for en stund transformeret til et uderum med spadserende københavnere, madboder, rulleskøjteløbere og børn der med farvekridt dekorerede den asfalt, der normalt er forbeholdt biler.   

Med den nye lovændring vil det blive nemmere for kommuner at tage flere skridt i samme retning.

Varigt er bedst

Teknik- og Miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) er som udgangspunkt begejsteret. De bilfrie søndage kan nemlig være en god måde, hvorpå man kan vise københavnerne, hvordan man kan bruge byrummet, når bilerne er væk. Dét siger hun til Ritzau. 

Ny brug af byrum er noget, som Københavns Kommune allerede er i fuld gang med på egen hånd. Her til sommer er fem gader i Middelalderbyen udset til byrumsforsøg med markant reduceret biltrafik til fordel for bedre byrum til gående og cykler.

Og Hedeager Olsen er da også mest interesseret i permanente løsninger på biltrafikken:

»Jeg tror ikke, at de bilfrie søndage giver varige forbedringer, når vi snakker mængden af luftforurening eller trængslen i byen,« siger hun.

Transportministeren vil nu se, om der kan samles politisk flertal for idéen på Christiansborg. Målsætningen er en lovændring allerede til efteråret.

Emner

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling