Boltens gård som byens næste madmekka

Se tegningerne: Stadeholdere fra Papirøen vil forvandle det fallerede party-kompleks ved Kongens Nytorv.

boltens food market facade

Fra jetsettets foretrukne champagnekilde til evig happy hour for den bolsjeshots-tørstigste ungdom. Baron Boltens Gård er gennem sine årtier som kompleks af restauranter, barer og diskoteker inde mellem Gothersgade og St. Kongensgade blevet en både berømt og berygtet gå i byen-adresse i København.

Kort
Boltens Food Market

Men hvis alt flasker sig, kan Boltens snart få en ny start. Som byens næste madmarked med en anderledes familieorienteret og turistvenlig stemning. Hvor godt 30 stader fordelt på hovedbygninges seks ombyggede etager langer street food-lækkerier over disken, der kan tages med ud og indtages i den brostensbelagte gård mellem de okkerfarvede husmure fra 1700-tallet.

Bag idéen står restauratører fra stadeholderforeningen fra det nu lukkede Copenhagen Street Food på Papirøen, som vil omsætte deres erfaringer fra den midlertidige nybyggersucces til et permanent madmarked midt i centrum.

Ejeren af Boltens-komplekset er medinvestor og indstillet på at inddrage alle lejemål i bygningerne, så hele gården bliver et sted med roligere aktivitet, bredt ud over flere af de lyse timer og færre af de mørke.

Drømmen er at åbne Boltens madmarked allerede til sommer. Men selvom diskotekerne i hovedbygningen har holdt lukkefester i januar, er intet endnu officielt, for kommunen mangler at give sine tilladelser, før ombygningen går i gang.

Huller i facaden og ny tagterrasse

Nyindretningen, som tæller 3.ooo etagemeter hus og 500 kvadratmeters gårdareal, er udtænkt af Zeso Architechts, der for nylig også har renoveret Knabro Passage ved Strøget.

Den fysiske genopfindelse som Boltens Food Market berører ikke palæet mod Gothersgade og de fredede bindingsværkshuse i gården, men koncentrerer sig om baghuset med den udvendige elevator, der i storhedstiden førte de særligt udvalgte VIPs op til Club Nasa.

Bygningen blev helt ombygget i 1980'erne, først som teater, og det gamle sceneområde går det muligt at skabe en indre aula i tre etagers højde. Herfra kan madmarkedet åbne sig udad mod gårdrummet ved at skære nye åbninger i facaden og sætte glas, der kan slås op, i hullerne.

Oplægget er at placere de typiske madmarkedsstader fra kælderen til 1. sal, mens der fra 2. sal bliver plads til større restauranter og opholdsområder. Sluttet af i sjette lag med en nyetableret tagterrasse med udkig over hele gården.

Mindst fire andre på vej

Hvad enten visionen bliver til virkelighed eller ej, så kommer københavnerne ikke til at mangle nye madmarkeder.

Mens det altså er stadeholdere fra Papirøen, der barsler med Boltens Food Market, så er stifteren og ejeren af Copenhagen Street Food, Jesper Møller, selv gået i gang med en arvtager længere ude i havneløbet. På Refshaleøen skal Reffen åbne i løbet af forsommeren som et hele 10.000 kvadratmeter stort område til events og med både udendørs og indendørs fristelser til maven – op mod 100 madboder, barer og kreative værksteder skulle der blive plads til.

Det er også Jesper Møller, der kommer til at drive det længe varslede street food-marked ved Inderhavnsbroen, som dog er blevet forsinket af lokale kloakeringsudfordringer.

Og med en lidt længere tidshorisont pønser Frederiksberg både på torvehaller bag rådhuset og et Madkulturens Hus oven på Frederiksberg Allés metrostation.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Alle kan læse vores indhold, og sådan ser vi det helst fortsætte. Men vi er et lille foretagende, og der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive støttemedlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Opmærksomhed og debat giver bedre by

Støt Magasinet KBH – fra kun 20,-/md.