pixel

Nyt street food-marked ved Inderhavnsbroen

Papirøen lukker snart ned, men der skal smovses videre ved kajkanten i området.

juicecykel ved inderhavnsbroen

"Her bygger vi Københavns nye madmarked" står der på et skilt bag indhegningen af den aflange plads, hvor Inderhavnsbroen lander på Christianshavn. Det brede, hvide skilt vender direkte mod den konstante slange af københavnerne og turister, der er på vej videre over til en bid brød på Papirøen.

Kort
Madmarked på Grønlandske Handels Plads

Budskabet skal dog mere forstås som en trøst, end en udfordring, for det lovede madmarked bliver ikke en konkurrent, men en slags erstatning for menneskemagneten Copenhagen Street Food.

Den 22. december er nemlig sidste åbningsdag for den mest overrumplende populære nye attraktion, København længe har set. Efter fire midlertidige år som kulinarisk rugekasse, hvor missionen om at sætte det tidligere avispapirlager på bykortet mere end lykkedes, er det blevet tid til at byggekranerne rykker ind på Papirøen.

Og så skal der altså i stedet smovses videre lige ved siden af på Grønlandske Handels Plads og kajkanterne omkring Inderhavnsbroen.

Siden dagen broen åbnede har der stået pandekagevogne og kaffecykler linet op langs fodgænger- og cykelstien videre mod Papirøen og Holmen, og de opgraderes til et fast udendørs street food-marked i en stribe ombyggede skibscontainere på pladsen foran pakhuset Nordatlantens Brygge, hvor Noma tidligere havde til huse i stueetagen.

Også dette gademadsmarked bliver midlertidigt: En to-årig periode har Københavns Kommune givet dispensation til, mens der lægges planer for, hvad Grønlandske Handels Plads skal bruges til i fremtiden.

Nordatlantisk stemning

Det kommende madmarked ved Inderhavnsbroen skal drives af  restauratør Jesper Møller, der også er intiativtageren bag netop Copenhagen Street Food på Papirøen og lige har åbnet Odense Street Food. Det bekræfter hans virksomhed Julian Group overfor Magasinet KBH.

Men der ud over er det stadig småt med detaljerne – også den forventede åbningsdato er endnu en hemmelighed.

I dispensationen fra kommunen er der givet tilladelse til godt 200 kvadratmeters containerbyggeri. Det skulle svare til op til 17 ombyggede 20-fods containere med madboder, toiletter og affaldshåndtering, foruden områder med siddepladser.

Skibscontainerne må indrettes i én-etagers længer, der skal males i såkaldt grønlandske farver og beklædes med lærketræ på gavlene og grønne plantevægge på bagsiderne. Alt sammen for at signalere en stemning fra de nordatlantiske områder, inspireret af bygdehusenes traditionelle palette med klare blå, røde, grønne og gule farver.

Det udstukne tema skyldes naturligvis, at Grønlandske Handels Plads historisk har været knudepunktet for samhandlen mellem Danmark, Færøerne, Finmarken, Island og Grønland.

Mere street food på Refshaleøen

Madentreprenøren Jesper Møller og Julian Group har også nye københavnske planer længere ude ad Inderhavnen, nemlig midt i det spirende iværksættermiljø på noget mere afsiddesliggende Refshaleøen.

I påsken 2018 forventes hallen Riggerloftet med et stort tilhørende udeareal at åbne med kreative værksteder og endnu et street food-marked. Heller ikke Refshaleøen er dog udset til at blive en egentlig genplacering eller videreførsel af Copenhagen Street Food-konceptet fra Papirøen, men skal fungere som en ny form for fælles platform for iværksættere og gadekokke.

Hvad der skal ske på Grønlandske Handels Plads efter de to år med street food er endnu et ret åbent spørgsmål. Pladsen ejes af Staten og forvaltes af Slots- og Kulturstyrelsen, der står bag det midlertidige eksperiment med madmarkedet og har hyret Julian Group til opgaven.

Den nuværende lokalplan giver mulighed for at bygge op til 5.000 m2 udlagt til blandede boliger og serviceerhverv, mens for eksempel Christianshavns Lokaludvalg anbefaler at omdanne pladsen til et grønt parkområde midt i havnen.

Opdatering 22. december: Åbningsdatoen er endnu ukendt, men på grund af problemer med kloakeringen på Grønlandske Handels Plads er perioden for madmarkedet flyttet og forlænget, så dispensationen nu gælder i tre år fra 2018 til og med 2020.

Emner

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling