pixel

Det sidste KBH?

Er det sidste nummer af Magasinet KBH udkommet? Det ser desværre sådan ud.

kbh magasin

Fakta

Oplag
Hver måned (bortset fra august og januar) sender KBH cirka 30.000 magasiner på gaden.

Hjemmeside
KBHs nye hjemmeside er i hurtig vækst og modtager allerede 10.000 hits om ugen.

Facebook

Knap 1.700 mennesker har indtil videre klikket ved at de synes godt om os på vores Facebook-side.

Læsere
I den seneste Gallup-måling er Magasinet KBH det eneste gratismagasin i Danmark der oplever vækst i læsertallet. Hele 18,3% flere læser KBH i forhold til forrige halvår.

Unikt i verden
Magasinet KBH er blevet omtalt i utallige sammenhænge i medier verden over. Fra Norge til Japan. Fra Australien til England. Det er helt unikt i verden at en by har et populærmagasin med vægt på byens udvikling.

Udstillet

Magasinet KBH har været udstillet i blandt andet Tokyo i 2009 og i Madrid her i oktober 2010.

Flere priser
Magasinet KBH vandt hovedprisen som ”Årets Magasin i Danmark” under MagAwards 2007.

Politiken iByen udnævnte Magasinet KBH til ”Årets Blad” i en artikel i 2007.

Det første nummer af Magasinet KBH udkom i juli 2005.

Det foreløbigt sidste nummer af Magasinet KBH

Det, foreløbigt, sidste nummer af Magasinet KBH udkom i oktober 2010

Missionen var klar tilbage i 2005. Magasinet KBH skulle handle om byen som den udvikler sig og påvirker alle os der lever i den. Præsenteret så stoffet blev relevant og visuelt levende for læseren. Og så det stimulerede vores alles glæde for byen – som den er og som den ændrer sig.

Det var der heldigvis andre end os selv der savnede. I dag tages 30.000 eksemplarer af KBH hver måned med hjem fra byens mødesteder, og vores nye hjemmeside oplever voldsom vækst i trafikken.

Men selv om KBH produceres for, relativt set, meget små midler, så koster det jo lidt at udgive et gratis magasin og lave en dagligt opdateret hjemmeside. Og når der ikke er indtægter fra salg af magasiner, ja så skal omkostningerne primært dækkes af annoncørerne. Og det kan være svært.

Selv om vi er blevet det største magasin i København, finder en del annoncører det stadig lidt underligt at et magasin der også skriver om byens udvikling kan være populært. Sponsorer nødvendige Så KBH har siden starten været afhængig af sponsorbevillinger som supplement til annonceindtægterne.

Den største sponsor har siden opstarten i 2005 været Realdania, men siden 2007 har også Københavns Kommune bidraget til magasinets overlevelse. Fordi KBH også dækker en stor del af kommunens behov for at få formidlet byens udvikling ud til alle os der kalder den vores hjem.

Men på rådhusets seneste forhandlinger om de kommende års budget gik det galt. På budgettet, der blev offentliggjort den 17. september, er der ikke givet nogen bevilling til Magasinet KBH.

Vi er meget forundrede da vi mener at vi leverer særdeles effektiv kommunikation for uhyre små midler. Særligt med tanke på hvor mange millioner af borgernes skattekroner der bruges på kommunikationspersonale og forskellige kampagner, tryksager og strategier. Meget kommunikation for små penge Kommunen støtter mange gode projekter i København, og KBH vil ikke ud over sig selv tage stilling til hvad der bør støttes. Men blot for at sætte beløbet i en sammenhæng:

Magasinet KBH havde brug for en brøkdel af det beløb Københavns Kommune har brugt på hjemmesiden kbh.dk. Vi havde brug for et beløb i samme størrelsesorden som kommunen hvert år giver i støtte til modemessen Copenhagen Fashion Week. Et beløb lidt højere end der hvert år gives i støtte til gadefesten Distortion.

Men vi fik det ikke, og derfor ser det ud til at vi nu må lukke. Vi kan ikke få budgettet til at balancere, og der er ikke planlagt flere udgivelser efter oktobernummeret 2010.

Det er vi rigtig, rigtig kede af. For vi synes KBH betyder meget for byen.

Vi forsøger dog en feberredning på stregen og gør hvad vi kan for at finde en ny løsning. Men det ser svært ud, må vi sige med det samme. Og derfor må vi forberede læserne på at KBH ikke længere vil være en del af København. Trist som det er.

Redaktionen Magasinet KBHinfo@magasinetkbh.dk

Skriv gerne din kommentar - her eller på Facebook hvor vi også vil blive glade for et "synes godt om". Vi kan bruge al støtte i arbejdet med at finde en løsning. Følg med i sagen her på siden og på vores Facebook-side.

Gå til vores Facebook-sideGå til vores Facebook-sidespace.png

Mest læste

relaterede
artikler

En aprilsnar der bliver taget for gode varer — og hvorfor det er en dårlig idé at grave Åboulevarden ned under jorden. Dét er emnerne i første udgave af 'Poddenhavn'.

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling