pixel

Falkoner Centret vokser og skifter farve

Stålikonet på Falkoner Allé får flere hoteletager, opdateret koncertsal og en helt ny glød.

falkoner centret ombygning

Et af Frederiksbergs modernistiske vartegn lukkede helt ned i starten af året og åbner først igen midt i 2019 efter en ordentlig makeover.

Efter 30 års samliv har Radisson-kæden forladt Falkoner Centret, og det bliver i stedet rivalen Scandic, der flytter ind i moderniserede hotel-,  konference- og koncertfaciliteter.

Med antallet af hotelværelser fordoblet fra 166 til 334 og Falkoner Salen opdateret til tidens standarder med den nyeste koncertteknologi.

Kort
Falkoner Centret

Kompleksets centrale hoteltårn forbliver dog 17. etager højt og blankt som stål. I stedet konverteres dele af de nuværende kontorarealer til hotel, og så indrettes der masser af ekstra værelser i to nybyggede etager oven på de eksisterende tre etager mod Falkoner Allé.

Denne del af facaden får en helt anderledes varm og mat glød, når bygningens velkendte rustfrie stålplader pilles ned, forarbejdes og sættes op igen, nu med mønstret ornamentering – en i arkitekturverdenen trendende proces, der kaldes upcycling, fordi man sparer på byggematerialerne og genbruger dem med tilføjet værdi eller i nye funktioner.

Udvidelsen lægger omkring 3.000 kvadratmeter til Falkoner Centret, der i forvejen har næsten 30.000 af dem. Lobbyen og restauranten skal også åbnes op ud mod Falkoner Allé, og der bliver tre mindre butikker på hjørnet til Sylows Allé.

Ejeren ATP Ejendomme forventer at bruge godt 500 mio. kroner på den omfattende renovering, ombygning og tilbygning, der er udformet af Arkitema sammen med Lendager Arkitekter, og udføres af NCC.

Falkoner Centret blev oprindeligt opført i 1955 og er tegnet af den modernistiske sværvægter Ole Hagen, der også stod for Frederiksbergs to andre klassiske højhuse, Domus Vista og Codanhus. Komplekset gennemgik sidst en omfattende renovering og ombygning i 1988, da SAS (senere Radisson Blu) overtog hoteldriften.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Fra 7. juni 2019 kræver det medlemskab at læse med

Bliv medlem af Magasinet KBH — fra kun 20,-/md.