pixel

Hurtigbusbanerne kommer

kbh magasin

Fra årsskiftet 2015 kører busserne i deres helt eget spor midt på ruten mellem Nørreport og Ryparken, der bliver opgraderet til Danmarks første udgave af BRT – Bus Rapid Transit.

Konceptet er fysisk adskilte busbaner i gaderne, hvor din bus kan suse ugeneret af sted i sit eget høje tempo, uanset den øvrige trafiksituation. Altså stort set som en sporvogn eller letbane, bare uden skinner og strømførende kabler og således meget billigere.

Vejarbejdet går i gang denne sommer, og BRT-banerne bliver lagt på ruten Nørreport - Øster Voldgade - Sølvgade - Fredens Bro - Tagensvej - Nørre Allé - Lyngbyvej - Ryparken. De kommende hurtigbuslinjer er dermed 6A, 42, 150S, 173E, 184 og 185.

Pointen med BRT i København er, at det reserverede midterspor skal optimere den kollektive trafiks betjening af det kommende Nørre Campus og udbygningerne af Rigshospitalet og af Panum Instituttet – en korridor i byen, der mangler både Metro og S-tog.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum