pixel

Kanal mellem Svanemøllen og Nordhavn på vej

Kan I se på, om der kommer vand gennem Nordhavn? Sådan spørger en læser, og vi kvitterer med et svar.

sundmolekanalen

"Jeg har hørt, at By & Havn har planlagt en gennemsejling fra Nordhavnen til Kalkbrænderihavnen. Det er måske noget, I kan se på?"

Sådan lød en del af en mail, der tikkede ind på redaktionen for nylig — sendt til tip@magasinetkbh.dk, hvor vi både modtager spørgsmål og tip om, hvad der sker med Københavns udvikling.

Og svaret til denne læser er to gange ja:

Ja, der er planer om en ny gennemsejling. Og ja, det er noget vi kan se på.

Otte kilometer rundt om

'Kalkbrænderihavnen' er en del af den københavnske havn, man først sejler ind i, hvis man sætter kursen stik syd fra Helsingør.

Først kommer man ind i Svanemøllehavnen, og når man er kommet forbi Svanemølleværket, er man i Kalkbrænderihavnen — en havneblindtarm, der ender tæt ved, hvor Nordhavnsmetroen dukker op af jorden.

Her kan man — hvis man har en kajplads — lægge lystjollen til kaj og gå direkte ind i det nyudviklede Nordhavn.   

Men på trods af at der kun er cirka 200 meter fra vandet i Kalkbrænderihavnen til vandet i Nordhavns store bassiner, så er der ad vandvejen ingen direkte forbindelse mellem de to.

Sejler man i jolle eller kajak, skal man derfor ud på en mere end otte kilometer lang omvej rundt om hele 'halvøen' Nordhavn, hvis man vil bevæge sig mellem Kalkbrænderihavnen og kajen ved Orientkaj metrostation. Og det er på trods af, at man kan gå stykket på mindre end et minut.

Men dét bliver der lavet om på.

Ført byggeri, så vand

Når det inderste af Nordhavn er færdigudbygget, vil man kunne sejle fra Orientkaj metrostation til Kalkbrænderihavnen via en cirka 500 meter lang, nygravet kanal, der skaber en vandvej mellem de to.

Forbindelsen er del af et større, nyt kanalnetværk, som både deler den gamle industrihavn op i mindre 'bidder' og giver vandudsigt til flere boliger og kontorer i området.

Projektet er langt fra nyt men er en del af den 10 år gamle plan for 'Trælastholmen', som er navnet på den nye ø, som vil blive skabt af de nye kanaler.  

Orientkaj metrostation ligger netop på Trælastholmen, men den er ikke helt blevet til en ø endnu.

Dét skyldes, at man endnu ikke er nået frem til at opføre de sidste par bygninger på øen — lige nord for metrostationen.

Sagt lidt firkantet er det her, at København i dag "slutter". Metrosporene stopper pludselig her — hængende oppe i luften — og fire karrébyggerier i seks etager afløses brat af en flad byggeplads og en ligeså flad parkeringsplads.

Først når alle planlagte nybyggerier i dette område er rejst, vil man lukke vand ind i den kanal, der skal graves imellem dem.

For nogle år siden forventede By & Havn, at dét ville ske i starten af 2025, men den tidsplan er p.t. skudt til "tidligst i 2026".

Så både kajakroere og GoBoat-sejlere må altså vente i yderligere omkring tre år, før de kan cirkle rundt i Nordhavns nye kanalnetværk — og skære knap otte kilometer af turen mellem Kalkbrænderihavnen og Orientbassinet.  

Men der er fremskridt. Det er kun cirka en uge siden, at man lukkede vand ind i den såkaldte 'Frokostkanalen', og dermed er Trælastholmen — der altså endnu ikke helt er en 'holm' — nu flankeret af vand mod både vest, syd og øst.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

olemortennygaard
Vi kajakroere har ventet i 45 år på at der blev forbindelse her. Det går dælme langsomt i hovedstaden på visse fronter. Men bedre sent end aldrig. Stadigvæk.
Vibeke Lund

Ufatteligt spændende uddybning I kom med, tak tak for jer

Dejlig dag til jer

Solskinsgodmorgenhilsen Vibeke

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordhavn
Kan et fiskemarked være med til at give Nordhavn lidt tiltrængt identitet og en stærkere kobling til det vand, der omgiver byens nye boligområde?
læservision
København
Nyuddannet arkitekt vil skabe et "pensionat for træerne" på Langelinie og langs resten af havnen. Genbrug af ældre træer er nemlig billigere og kan bevare byens større træer.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling