pixel

Kaptajn på egen picnic-båd

Ny bæredygtig bådudlejning pludselig plasket op på Bryggen – det gik måske lidt stærkt.

kbh magasin

Fakta

GoBoat

Islands Brygge 10, Kbh S

Åben alle dage klokken 10-22

Bådene koster 395,- i timen og kan have op til otte personer med af gangen.

Se mere hos goboat.dk

Hov, hvor kom den fra? Klods op af Havnebadet på Islands Brygge står en spritny pavillon på pæle i vandet og giver videre adgang ned til en 26 meter lang bådebro. Det hele opført og taget i brug på nogle få maj-uger.

I den træklædte pavillon med store ruder bor GoBoat, der på timebasis udlejer de små blå både, der ligger og vipper langs bådebroen. Jollerne har motor, men bevæger sig ikke hurtigere, end at alle uden sejlerfaring kan udforske Københavns havn og kanaler med en picnic-kurv om bord.

Pavillonen mimer i sin form brohuset på naboen Langebro, men bagendens trælægter ind mod kajen kan skydes op og åbenbarer en disk, hvorfra Bryggens menneskemylder kan forsyne sig med vådt og tørt, også selvom man ikke skal ud på bølgen blå. For ligesom du kan leje GoBoats picnic-både med eller uden picnic-kurv, kan du også bare nøjes med kurven og droppe båden.

goboat_hafnia_2_.jpg

Sejlads på solceller

Udvalget af proviant består af sandwich, salater, tapas eller brunch og kan indtages omkring picnic-bådenes indbyggede bord med plads til op til otte passagerer.

Motoren er lydløs og kører på solenergi, så den ikke forstyrrer smask og hyggesnak med dunst og larm. Solcellerne, der driver værket, sidder på pavillonens tag.

Topfarten er 3 knob, og det er lavt nok til, at enhver søndagssejler må kaste lods. Men der er selvfølgelig redningsveste med i prisen, og GoBoat udstikker gerne rute-forsalg baseret på din sømandserfaring eller mangel på samme.

Bygget inden beboerhøring

Historien om byens nye bæredygtige bådudlejning er dog ikke hele vejen så rosenrød, som den måske lyder. GoBoat er ikke bare skudt op i lyntempo, men også med et akkompagnement af protester fra naboer på Islands Brygge.

Da Københavns Kommune vendte tommelfingeren op for pavillonen, havde man nemlig glemt at afholde den nødvendige beboerhøring først. Høringen fulgte senere, men uden at byggetilladelsen blev tilbagekaldt, og det betød, at kommunen stadig kun var i gang med at kigge på de indkomne indsigelser om yderligere tivolisering og udsigtstab på havnefrontens i forvejen populæreste stykke, da de første cement-pæle blev banket i vandet.

Ifølge Bryggebladet tog bagmændene chancen for at nå at blive klar til højsæsonen på Bryggen. Og gamblingen har givet gevinst, da de færdigbehandlede naboklager ikke har ændret kommunens beslutning om at tillade pavillon og bådebro, og tyvstarten dermed ikke får konsekvenser for GoBoat. Ind til videre – for den lokale utilfredshed med pavillonen og høringsprocessen rumler videre med varslede underskriftsindsamlinger og demonstrationer.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

For kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling